Facebook


Instagram

Västtågen oftare i tid i sommar


2019-09-23

Tågens punktlighet ökade i sommar jämfört med året innan.
Bild: Thomas Harrysson
Tågens punktlighet ökade i sommar jämfört med året innan.

Tågen i Västsverige hade en bättre punktlighet sommaren 2019 jämfört med sommaren året innan. Bättre underhåll av tågen och färre störningar i infrastrukturen är några av orsakerna till att Västtågen oftare var i tid under juni, juli och augusti i år.

Under sommaren 2019 var regionaltågen i Västsverige i tid 94,5 procent av gångerna medan pendeltågen hade en punktlighet på 94,8 procent. Båda är en förbättring mot sommaren 2018 då siffrorna låg på 90,2 procent för regionaltågen och 93,2 procent för pendeltågen.

– Det viktigaste för våra kunder är att tågen går i tid och därför är det glädjande att punktligheten ökade i sommar. Allt fler väljer också att resa med våra tåg vilket visar att de är uppskattade av resenärerna, säger Kerstin Karlsson, biträdande affärschef tåg på Västtrafik.

Orsakerna till den förbättrade punktligheten är flera. SJ Götalandståg, Västtrafiks partnerföretag som kör trafiken, har bland annat jobbat med underhållet av tågen för att öka deras tillförlitlighet och tillgänglighet. Något som gör att fler tåg är i tid och minskar antalet inställda avgångar.

Sommaren 2019 har också inneburit färre störningar i infrastrukturen vilket hjälpt till att hålla punktligheten på en bra nivå. På Västra Stambanan pågick ett större banarbete under sommaren men trots det ökade punktligheten för tågen på sträckan jämfört med föregående år.

Störst förbättring på punktligheten under sommarmånaderna syns på sträckorna Göteborg – Skövde, Göteborg – Nässjö samt på Bohusbanan.  

 TåglinjePunktlighet jun-aug 2019
Boråsbanan 90,6 % (-1 %) 
Göteborg-Skövde90,3 % (+16,7%) 
Göteborg-Vänersborg94,4 % (+2,4 %) 
Bohusbanan95,6 % (+6,5 %) 
Göteborg-Nässjö92,9 % (+6,5 %) 
Skövde-Nässjö95,1 % (+2,4 %)
Älvsborgs/Viskadalsbanan95,9 % (+2,8 %)
Kinnekullebanan96,4 % ( +2,7 %)
Göteborg-Varberg94,6 % ( +1,7 %)
Kungsbackapendeln93,9 % (+0,8 %)
Alingsåspendeln93 % (+5,4 %)
Alependeln98 % (+0,3 %)
Regionaltåg totalt94,5 % (+4,3 %) 
Pendeltåg totalt94,8 % (+1,6 %) 



Källa: Västtrafik

Skriv ut



Södra Cell i Värö.
Södra Cell i Värö.

Norconsult höjer kapaciteten på Västkustbanan

För att möjliggöra längre tåg mot bruket vid Södra Cells fabriker på Väröhalvön har Norconsult fått i uppdrag att ta fram en järnvä...

Läs mer
Malux  järnväg


MTR ansluter till Science Based Targets Initiative

2019 antog MTR Nordic en ny hållbarhetsstrategi med målsättningar som ska bidra...

Läs mer
Europakorridoren
<span><span>De två första Coradia iLint-tågen från Alstom har gått i passagerartrafik 2018 och har nu testkörts i <span><span>mer än 180 000 kilometer</span></span>.</span></span>

Efter 1,5 år av testkörningar med världens två första vätgaståg inleds nu nästa fas i projektet

Efter 530 dagar och mer än 180 000 kilometer avslutades de framgångsrika testkö...

Läs mer
Tammermatic
Från och med den 8 juni tågen i 20-minuterstrafik över &Ouml;resundsbron.

Fler tåg sätts in över Öresundsbron

När Danmark nu lättar på sina restriktioner och fler börjar arbetspendla igen,...

Läs mer
DLMASKIN550
Utbyggnadsordning 6 etapper.

Smart prioritering kan ge kortare tågrestider snabbare

Planeringen av ny järnväg mellan Gävle och Kramfors pågår för fullt...

Läs mer
lännen

SJ Öresunds ledningsgrupp är komplett

Den 13 december övertar SJ Öresund ansvaret för att köra och underhålla...

Läs mer
Vattenfall


Sveriges modernaste tågdepå - en dröm för den tågfrälste

Nu är den nya toppmoderna tågdepån utanför Hässleholm klar. Depån...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa



















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se