Facebook


Instagram

Varbergstunneln ett steg närmare byggstart


2018-06-14

Regeringen har nu beslutat om järnvägsplanen för dubbelspår mellan Varberg och Hamra. Genom Varberg kommer järnvägen att gå i en tunnel under marken.

Den 31 maj 2018 beslutade regeringen om järnvägsplanen. Det innebär att planen nu har vunnit laga kraft.

Vi är jätteglada att regeringen äntligen har beslutat om järnvägsplanen som nu har vunnit laga kraft. Det innebär att vi nu kan anspråk på marken i planen. Det är en viktig milstolpe för projektet som innebär att bygget av tunelln under centrala staden och en dubbelspårig järnväg mellan Varberg och Hamra känns ännu närmare och verkligare, säger Per Rydberg, projektledare.

Planerad byggstart 2019

Byggstarten är planerad till slutet av 2019. Det är ett stort järnvägsprojekt som kommer att pågå i centrala Varberg med omnejd under cirka sex år.

– Vi bygger ut en järnväg som med den nya stationen kommer att gynna både person- och godstrafik och som bidrar till att utveckla och behålla en levande och attraktiv stadskärna i Varberg, säger Per Rydberg.

Med två spår i stället för ett mellan Varberg och Hamra kommer resorna på Västkustbanan att gå snabbare. Det innebär också att miljön förbättras, eftersom fler transporter kan flyttas över från väg till järnväg.

– Det som fortfarande återstår innan byggstart är miljötillståndet från Mark- och miljödomstolen, avslutar Per Rydberg.

Fakta: Vad är en järnvägsplan?

Järnvägsplanen är en lagstadgad del i processen att bygga järnväg och ger en detaljerad beskrivning av anläggningen som ska byggas, vilken mark som behöver tas i anspråk och vilka effekter det får på omgivningen.



Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se