Facebook

Instagram

Varbergstunneln ett steg närmare byggstart


2018-06-14

Regeringen har nu beslutat om järnvägsplanen för dubbelspår mellan Varberg och Hamra. Genom Varberg kommer järnvägen att gå i en tunnel under marken.

Den 31 maj 2018 beslutade regeringen om järnvägsplanen. Det innebär att planen nu har vunnit laga kraft.

Vi är jätteglada att regeringen äntligen har beslutat om järnvägsplanen som nu har vunnit laga kraft. Det innebär att vi nu kan anspråk på marken i planen. Det är en viktig milstolpe för projektet som innebär att bygget av tunelln under centrala staden och en dubbelspårig järnväg mellan Varberg och Hamra känns ännu närmare och verkligare, säger Per Rydberg, projektledare.

Planerad byggstart 2019

Byggstarten är planerad till slutet av 2019. Det är ett stort järnvägsprojekt som kommer att pågå i centrala Varberg med omnejd under cirka sex år.

– Vi bygger ut en järnväg som med den nya stationen kommer att gynna både person- och godstrafik och som bidrar till att utveckla och behålla en levande och attraktiv stadskärna i Varberg, säger Per Rydberg.

Med två spår i stället för ett mellan Varberg och Hamra kommer resorna på Västkustbanan att gå snabbare. Det innebär också att miljön förbättras, eftersom fler transporter kan flyttas över från väg till järnväg.

– Det som fortfarande återstår innan byggstart är miljötillståndet från Mark- och miljödomstolen, avslutar Per Rydberg.

Fakta: Vad är en järnvägsplan?

Järnvägsplanen är en lagstadgad del i processen att bygga järnväg och ger en detaljerad beskrivning av anläggningen som ska byggas, vilken mark som behöver tas i anspråk och vilka effekter det får på omgivningen.



Källa: Trafikverket


Skriv ut





Ökad tillgänglighet i nya X2000

Att underlätta ombord för funktionshindrade är ett av de prioriterade områdena i SJs arbete med de nya X2000-tågen. Bland annat är rullstolsplatserna nya,...

Läs mer
Mantena
\

SJ släpper realtidskarta över alla tåg

"Var är mitt tåg?” är en ny funktion som visar geografisk position och...

Läs mer
Nordicmachine
Göteborgs hamn är en av få hamnar i världen där över hälften av containergodset transporteras till eller från hamnen på järnväg (59 procent i förhållande till containers på fartyg 2018).

Stark höst för järnvägstrafiken i Göteborgs hamn

Under 2018 transporterades 398 000 TEU till eller från hamnen på järnväg....

Läs mer
Maxi Grip


Sportlovsresandet ökar kraftigt

Fler barnfamiljer än tidigare väljer tåget under sportlovsveckorna. Köpenhamn...

Läs mer
SBS Betong 550
Hammerglass bullerskärmar på bron över Lommavägen.

Hammerglass gör livet lugnare i Burlöv

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår” dä...

Läs mer
Uniteam

Norconsult höjer kapaciteten på Halmstad C


Norconsult har vunnit uppdraget att projektera åtgärder som förstärker...

Läs mer
DLMASKIN550


Sju län svarar EU om infrastruktursatsningar

De sju länen i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete har lämnat ett...

Läs mer
lännen

Infranord Components tecknar omfattande avtal med Trafikverket


Infranord AB Components i Nässjö har tecknat ett för sitt slag omfattande avtal med...

Läs mer


NRC Group nådde under 2018 målet att bli Nordens ledande banentreprenör

NRC Group fortsatte sin starka tillväxt under 2018. Genom förvärvet av VR Track OY i...

Läs mer
Sweco anlitas för fjärde gången när satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter.

Fortsatt satsning på järnväg i Skåne – fjärde vinsten för Sweco

Satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter med syfte att förbä...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se