Facebook

Instagram

Vart tredje tåg försenat eller inställt


2018-03-27

Av 908 000 tåg kom 66 procent fram i tid år 2017.
Bild: Strukton
Av 908 000 tåg kom 66 procent fram i tid år 2017.

Under 2017 blev vart tredje persontåg, 34 procent, inställt eller försenat till sin slutstation. Av de drygt 980 000 tåg som skulle avgå kom 66 procent fram enligt tidtabell och vart tionde tåg blev mer än fem minuter försenat. Det visar ny statistik från Trafikanalys som järnvägsföretaget Strukton Rail presenterar.

– En väl fungerande järnväg är avgörande för att vi ska kunna resa och frakta gods på ett effektivt och klimatsmart sätt. I dag är många överens om att tågtrafiken fungerar långt ifrån optimalt. Växelfel och nedrivna kontaktledningar är exempel på fel som skapar förseningar och urholkar förtroendet för järnvägen, säger Otto Nilsson, chef för affärsområde Innovation och Teknik på Strukton Rail

Flest förseningar drabbade långdistanstågen. Av dem var 22 procent av tågen mer än fem minuter försenade eller ställdes in helt. Pendeltåg och andra kortdistanståg var sex gånger fler än långdistanstågen och hade också en högre punktlighet. Av dem kom 93 procent fram inom fem minuter efter utsatt tid. De försenade långdistanstågen var i genomsnitt 15 minuter sena och de försenade kortdistanstågen var i genomsnitt fem minuter sena.

– Vi strävar mot en nollvision för trafikstörningar som beror på järnvägsfel. Eftersom flera regeringar under lång tid prioriterat ner järnvägsunderhållet är järnvägen sliten. Men nu finns smarta, innovativa lösningar som kan effektivisera underhållet om de används i det förebyggande arbetet. Därigenom går det att minimera antalet förseningar, säger Otto Nilsson.

Hur man definierar och beräknar tågtrafikens punktlighet varierar i olika länder. I Sverige brukar branschen beskriva punktligheten som den andel tåg som kommer till stationen inom fem minuter efter utsatt tid.

Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik om Punktlighet på järnväg 2017.

 


Tabell:

Andel persontåg som kommit fram enligt utsatt ankomsttid 2017

Ankomst enligt utsatt ankomsttid66 %
Ankomst max två minuter efter utsatt ankomsttid82 %
Ankomst max fem minuter efter utsatt ankomsttid90 %




Källa: Strukton


Skriv ut



Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spårvägen Ultunalänken mellan Bergsbrunna och Södra staden i Uppsala kommun.

Läs mer
EntreprenadLive550

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
lännen
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer
DLMASKIN550

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se