Facebook


Instagram

”Vi skapar järnvägshistoria med Ostlänken”


2019-03-15

Bild: Ramboll

Det är 150 år sedan Sveriges stambanor byggdes. Nu ska nya spår byggas för en ny höghastighetsjärnväg. Ramboll har tillsammans med konsultföretaget Atkins fått i uppdrag av Trafikverket att planlägga sträckan genom Linköping.

Ostlänken mellan Järna och Linköping blir den första delen i ett framtida höghastighetsnät på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. I en snar framtid kan vi resa snabbare, samtidigt som det är pålitligt och hållbart. Vi kommer att kunna resa mellan Stockholm och Malmö på 2,5 timmar och mellan Stockholm och Göteborg på 2 timmar. Projektet kommer att pågå i minst fem år.

– Det här är ett stort steg för att få långsiktigt hållbara kommunikationer för resenärerna. Det som känns extra bra är att vi vann uppdraget med full pott på samtliga mervärden, det vill säga att vi lyckats beskriva hur vi planerar att driva och planera uppdraget med tanke på risker, kvalitet och samverkan, säger Anna Forslund, client director på Ramboll.

Hon fortsätter:
– Vi ska tillsammans med Trafikverket hitta en bra lösning för järnvägen genom Linköping som fungerar ihop med stadens utveckling. Samverkan med omvärlden är en viktig pusselbit i det arbetet. Tillsammans skriver vi ny järnvägshistoria.

I Rambolls och Atkins uppdrag ingår järnvägsplan inklusive lokaliseringsutredning, miljökonsekvensbeskrivning, systemhandling och underlag för miljöprövningar genom de centrala delarna av Linköping. Atkins, som numera tillhör SNC-Lavalin, har sedan tidigare arbetat med höghastighetsutvecklingen av järnvägen i Europa.

– Vi hoppas kunna föra med oss koncernens erfarenheter in i den viktigaste utvecklingsfasen av den svenska järnvägen i modern tid. Vi är stolta över förtroendet från kunden Trafikverket och ser fram att genom samverkan med vår partner Ramboll uppnå bästa resultat i det som blir startskottet för ett nytt svenskt höghastighetsnät, säger Mikael Sundholm, affärsområdeschef Järnväg/infrastruktur på Atkins.

– I dag är vi väldigt glada på Ramboll. Den grupp som har jobbat med anbudet har gjort ett väl genomtänkt förslag och vi ser fram emot att sätta igång med uppdraget, avslutar Anna Forslund.



Källa: Ramboll


Skriv ut



"Oslo-Sthlm 2.55 ger stora positiva effekter till de globala hållbarhetsmålen" - Agenda 2030

Bedömning av hur projektet Oslo-Sthlm 2.55 bidrar till FN:s globala hållbarhetsmål, visualiserat i Swecos Hållbarhetssol™ och de 17 globala hållbarhetsmålen.

Ett starkt bidrag till ekonomisk och social hållbarhet med stora klimateffekter. Oslo-Sthlm 2.55 har låtit en extern part genomföra en bedömning av projektets påverkan...

Läs mer
Elmia Nordic Rail

Alstom ska leverera ytterligare 4 Coradia Lint regionaltåg till Nordjyske Jernbaner i Danmark


Alstom har fått en order från Nordjyske Jernbanen om ytterligare 4 Coradia Lint som...

Läs mer
Maxi Grip


Tågresandet fortsätter att öka

För åttonde året i rad ökade resandet på järnväg i Sverige...

Läs mer
SBS Betong 550

Norconsult utreder kapaciteten på Skånebanan


Norconsults järnvägsexperter har vunnit uppdraget att utföra en teknisk utredning i...

Läs mer
DLMASKIN550

Stora satsningar på kollektivtrafiken i Täby och Danderyd


Nu påbörjar Trafikverket den första av flera större kollektivtrafiksatsningar...

Läs mer
lännen

Infranord bistår Implenia med att öka kapaciteten på Västkustbanan

Infranord och Implenia har träffat en överenskommelse gällande byggnation av dubbla...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se