Facebook

Instagram

”Vi skapar järnvägshistoria med Ostlänken”


2019-03-15

Bild: Ramboll

Det är 150 år sedan Sveriges stambanor byggdes. Nu ska nya spår byggas för en ny höghastighetsjärnväg. Ramboll har tillsammans med konsultföretaget Atkins fått i uppdrag av Trafikverket att planlägga sträckan genom Linköping.

Ostlänken mellan Järna och Linköping blir den första delen i ett framtida höghastighetsnät på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. I en snar framtid kan vi resa snabbare, samtidigt som det är pålitligt och hållbart. Vi kommer att kunna resa mellan Stockholm och Malmö på 2,5 timmar och mellan Stockholm och Göteborg på 2 timmar. Projektet kommer att pågå i minst fem år.

– Det här är ett stort steg för att få långsiktigt hållbara kommunikationer för resenärerna. Det som känns extra bra är att vi vann uppdraget med full pott på samtliga mervärden, det vill säga att vi lyckats beskriva hur vi planerar att driva och planera uppdraget med tanke på risker, kvalitet och samverkan, säger Anna Forslund, client director på Ramboll.

Hon fortsätter:
– Vi ska tillsammans med Trafikverket hitta en bra lösning för järnvägen genom Linköping som fungerar ihop med stadens utveckling. Samverkan med omvärlden är en viktig pusselbit i det arbetet. Tillsammans skriver vi ny järnvägshistoria.

I Rambolls och Atkins uppdrag ingår järnvägsplan inklusive lokaliseringsutredning, miljökonsekvensbeskrivning, systemhandling och underlag för miljöprövningar genom de centrala delarna av Linköping. Atkins, som numera tillhör SNC-Lavalin, har sedan tidigare arbetat med höghastighetsutvecklingen av järnvägen i Europa.

– Vi hoppas kunna föra med oss koncernens erfarenheter in i den viktigaste utvecklingsfasen av den svenska järnvägen i modern tid. Vi är stolta över förtroendet från kunden Trafikverket och ser fram att genom samverkan med vår partner Ramboll uppnå bästa resultat i det som blir startskottet för ett nytt svenskt höghastighetsnät, säger Mikael Sundholm, affärsområdeschef Järnväg/infrastruktur på Atkins.

– I dag är vi väldigt glada på Ramboll. Den grupp som har jobbat med anbudet har gjort ett väl genomtänkt förslag och vi ser fram emot att sätta igång med uppdraget, avslutar Anna Forslund.



Källa: Ramboll


Skriv ut



Stort stöd för utbyggd tunnelbana


Stockholmare är mycket positiva till tunnelbana som färdmedel och ger också tydligt stöd för att tunnelbanan ska gå till Lidingö, Tyresö och Täby....

Läs mer
Mantena


RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom

RMVs dotterbolag fahma utlyste ett anbud i hela Europa för 27 bränslecellståg. Nu...

Läs mer
Nordicmachine

SJ AB tar över driften av Öresundstågen


Under tisdagen meddelade de regionala trafikhuvudmännen som äger Ö...

Läs mer
SBS Betong 550

Upptåget kan bli del av Mälartåg

Johan Örjes (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som...

Läs mer
DLMASKIN550


Tågsemestra i Bergslagen under sommaren

För tredje året i rad erbjuder Tåg i Bergslagen sommarkortet, vilket gör det...

Läs mer
lännen

Norconsult förbättrar Kävlinge järnvägsstation


Norconsult har vunnit uppdraget att utreda möjligheten att förlänga plattformen och...

Läs mer

Mats Pettersson blir ny HR-direktör i SJ

Mats Pettersson blir ny HR-direktör i SJ.

Den 19 augusti börjar Mats Pettersson som SJ-koncernens nye HR-direktör. Han får...

Läs mer

Upprustning av tunnelbanan minskar framkomligheten för Stockholmarna

Byte av brobalkar på Söderströmsbron sommaren 2018.

Nu genomförs en omfattande upprustning av Stockholms tunnelbana. I upprustningen ingår...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se