Facebook


Instagram

Air Leap Scandinavia AB nytt kommersiellt bolag


2021-02-22

Air Leap ATR 72.
Bild: William Skoglund
Air Leap ATR 72.

I samband med samgåendet med AirGotland kommer det kommersiella bolaget Air Leap Scandinavia AB att bildas i syfte att ytterligare stärka den lokala närvaron i utvalda regioner i Sverige och Skandinavien. Flygbolaget Air Leap kommer fortsatt ansvara för flygproduktionen och viss uppdragstrafik. På det här sättet kommer Air Leap gruppen att skapa tillväxt genom väsentligt större resurser och erkänd know-how. I det nya bolaget tar Ola Mattsson före detta chef på Gotlandsflyg, rollen som VD och Jon Melkersson är fortsatt VD på flygbolaget Air Leap.

Air Leap har de senaste åren arbetat intensivt med linjeutveckling och expansion. Bolaget har fortsatt att satsa trots en pågående pandemi och har på så sätt skapat en stabil plattform när marknaden vänder åter.

– Trots den mest utmanande perioden någonsin för den globala flygindustrin, så kan vi se tillbaka på ett år där vi expanderat och startat flera linjer i Sverige och dessutom introducerat ny flygplanstyp i flottan, ATR72, säger Jon Melkersson, VD Air Leap.

– Air Leap gruppen stärker sin närvaro på den nordiska marknaden med bildandet av ett kommersiellt bolag. Tillsammans blir vi kraftfullare och får dessutom i de respektive bolagen bättre möjlighet att fokusera på våra egna specialområden. Därmed kommer vi få möjlighet att kunna erbjuda våra kunder en ännu bättre flygprodukt, säger Jon Melkersson.

– Det är fantastiskt spännande att få möjligheten att leda ett nytt kommersiellt bolag som sätter fokus på regionernas behov i Sverige och Skandinavien och att få vara med i lokal utveckling och tillväxt. Det finns få saker som är så spännande att få vara med och bidra till fler möten och upplevelser, säger Ola Mattsson nytillträdd VD på Air Leap Scandinavia AB.

Air Leap flyger idag på tretton destinationer i Skandinavien, varav åtta i Sverige. Bromma ses som flygbolagets huvudnav och som cityflygplats är den en mycket viktig del av Sveriges infrastruktur.

Det kommersiella bolaget har som målsättning att stärka och tillvarata de lokala önskemålen, bidra till att regionernas tillgänglighet förbättras genom prisvärda flygresor och utökad turlista i takt med marknadens tillväxt. I det kommersiella bolaget Air Leap Scandinavia kommer, förutom Ola Mattsson, även AirGotlands grundare Jens Harrysson och Christer Paulsson ha strategiska roller. Pigge Werkelin och Michael Juniwik ingår i bolagets advisory board.



Källa: Air Leap


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>
Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. 

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler....

Läs mer
Zinga


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer
Ulefos


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Vattenfall
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Zugol 550
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se