Facebook

Instagram

Biobränsle tankas på fem av Swedavias flygplatser


2018-12-21

Närbild på ett flygplan som tankas.
Bild: Victoria Ström
Närbild på ett flygplan som tankas.

Från och med den 19 december och under några dagar framåt tankas bioflygbränsle på Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Bromma Stockholm Airport, Visby Airport och Luleå Airport. Swedavia är en av några få aktörer i världen som får bioflygbränsle levererat under 2018.

Swedavias leverans av förnybart flygbränsle, tillverkat av använd frityrolja, kommer att tankas på fem av bolagets flygplatser under december. Det gör Swedavias flygplatser till några av de få i världen där det tankas en andel biobränsle i de flygplan som trafikerar flygplatserna. Biobränsle reducerar utsläppen av fossil koldioxid med upp till 80 procent, jämfört med konventionellt flygbränsle.

– Flyget behöver vara en del av framtidens transporter och dessa måste vara hållbara. På kort sikt är biobränsle den lösning som kan göra mest nytta för klimatet och därför är satsningar på det helt nödvändiga. Med vår skog som råvara har vi dessutom goda möjligheter till en storskalig, inhemsk produktion av biobränsle. Här finns potential till en ny svensk, industriell paradgren, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.

Swedavia har under många år arbetat med biobränslefrågan och köper sedan 2016 biobränsle motsvarande den mängd som förbrukas vid bolagets tjänsteflygresor som motsvarar cirka 450 ton bränsle årligen.

– Det krävs också väl fungerande styrmedel för att möjliggöra en storskalig övergång till bioflygbränslen. Vi skulle därför, som ett alternativ till flygskatten, välkomna ett förslag om en reduktionsplikt, som kommer att minska flygets klimatpåverkan samtidigt som det skulle stimulera svensk, storskalig produktion, säger Jonas Abrahamsson.

Swedavia har som mål att 2020 ska hela bolagets verksamhet på Swedavias tio flygplatser vara fossilfri, vilket framförallt nås genom storskaliga satsningar på biobränslen till och elektrifiering av alla markfordon. Bolaget har också som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025 – ett mål som ligger i linje med flygbranschens arbete för ett fossilfritt flyg. Branschens mål är att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och allt svenskt flyg ska vara det 2045.

Swedavia köper bränslet av Fly Green Fund, som erbjuder företag och privatpersoner möjligheten att köpa bioflygbränsle för sina resor. Bränslet har producerats av World Energy och levererats av SkyNRG i samarbete med Shell.



Källa: Swedavia Airports


Skriv ut



Dala Airport blir ny bas för Lantmäteriets flygfoto

Lantmäteriet flyttar sin flygfotoverksamhet till Dala Airport i Borlänge.
– Flygplatsen har det vi behöver och ligger dessutom nära Gävle där vår...

Läs mer
Maxi Grip
Forskare vid Luleå tekniska universitet har gjort framgångsrika fältförsök med att få en robot att klättra på ett flygplan i syfte att inspektera det.

Klättrande robot kan inspektera flygplan

Framgångsrika fältförsök visar att det är möjligt att få en...

Läs mer
Uniteam


Slutsasten efter Transportstyrelsens utredning:

Flera förklaringar till att färre flyger

Transportstyrelsen har analyserat det första halvåret med flygskatt med syftet att...

Läs mer

Michel Fischier ny IR-chef på SAS

SAS har utsett Michel Fischier till ny chef för investerarrelationer på SAS. Han kommer...

Läs mer
Noomi Eriksson, museichef Flygvapenmuseum.

Ny museichef för Flygvapenmuseum

Den 1 januari 2019 tillträdde Noomi Eriksson som ny Museichef för Flygvapenmuseum i...

Läs mer

Norwegian lanserar gratis WiFi på långdistanslinjer


Norwegian kommer att installera WiFi på bolagets långdistansplan och blir därmed...

Läs mer
Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar på fem baser i Sverige.

Ytterligare räddningshelikoptrar krävs för att nå förmåga att släcka skogsbränder

Utöka räddningshelikopterflottan med ytterligare tre till fyra helikoptrar och anstä...

Läs mer
LFV:

Rekordmånga rörelser i svenskt luftrum 2018

Ann Persson Grivas, LFV:s generaldirektör.

2018 blev ett nytt rekordår i svenskt luftrum med 785 000 rörelser. Det är en...

Läs mer
Take off för GlobalEye-planet.

Saabs andra GlobalEye-plan lyfter för första gången

Den 3 januari genomförde Saab en lyckad premiärflygning med det andra flygburna ö...

Läs mer
Närbild på ett flygplan som tankas.

Biobränsle tankas på fem av Swedavias flygplatser

Från och med den 19 december och under några dagar framåt tankas bioflygbrä...

Läs mer


Fler flygplatser kan hållas öppna med nya autonoma lösningar

Semcon ska utveckla nya autonoma lösningar för att flygplatser ska bli säkrare och...

Läs mer


Första digitala flygledartornet i Storbritannien tas i bruk

Det första operativa digitala flygledartornet i Storbritannien invigdes idag av Cranfield...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se