Facebook

Instagram

Biobränsle tankas på fem av Swedavias flygplatser


2018-12-21

Närbild på ett flygplan som tankas.
Bild: Victoria Ström
Närbild på ett flygplan som tankas.

Från och med den 19 december och under några dagar framåt tankas bioflygbränsle på Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Bromma Stockholm Airport, Visby Airport och Luleå Airport. Swedavia är en av några få aktörer i världen som får bioflygbränsle levererat under 2018.

Swedavias leverans av förnybart flygbränsle, tillverkat av använd frityrolja, kommer att tankas på fem av bolagets flygplatser under december. Det gör Swedavias flygplatser till några av de få i världen där det tankas en andel biobränsle i de flygplan som trafikerar flygplatserna. Biobränsle reducerar utsläppen av fossil koldioxid med upp till 80 procent, jämfört med konventionellt flygbränsle.

– Flyget behöver vara en del av framtidens transporter och dessa måste vara hållbara. På kort sikt är biobränsle den lösning som kan göra mest nytta för klimatet och därför är satsningar på det helt nödvändiga. Med vår skog som råvara har vi dessutom goda möjligheter till en storskalig, inhemsk produktion av biobränsle. Här finns potential till en ny svensk, industriell paradgren, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.

Swedavia har under många år arbetat med biobränslefrågan och köper sedan 2016 biobränsle motsvarande den mängd som förbrukas vid bolagets tjänsteflygresor som motsvarar cirka 450 ton bränsle årligen.

– Det krävs också väl fungerande styrmedel för att möjliggöra en storskalig övergång till bioflygbränslen. Vi skulle därför, som ett alternativ till flygskatten, välkomna ett förslag om en reduktionsplikt, som kommer att minska flygets klimatpåverkan samtidigt som det skulle stimulera svensk, storskalig produktion, säger Jonas Abrahamsson.

Swedavia har som mål att 2020 ska hela bolagets verksamhet på Swedavias tio flygplatser vara fossilfri, vilket framförallt nås genom storskaliga satsningar på biobränslen till och elektrifiering av alla markfordon. Bolaget har också som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025 – ett mål som ligger i linje med flygbranschens arbete för ett fossilfritt flyg. Branschens mål är att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och allt svenskt flyg ska vara det 2045.

Swedavia köper bränslet av Fly Green Fund, som erbjuder företag och privatpersoner möjligheten att köpa bioflygbränsle för sina resor. Bränslet har producerats av World Energy och levererats av SkyNRG i samarbete med Shell.



Källa: Swedavia Airports


Skriv ut



Majoritet av stockholmarna villiga att betala extra för flyg med lägre utsläpp

Demoskop om betalvilja för flyg med lägre utsläpp.

Nästan 6 av 10 stockholmare kan tänka sig att betala mer för flygresor som har lägre utsläpp. Mest positiva är studenter, där 73 procent ställer sig positiva.

Läs mer
Safetyseal
Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Österbotten för behandling med trombektomi vid Neuro- huvud- hals centrum, Norrlands universitetssjukhus.

Klart med avtal för ambulansflyg över Kvarken

Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Ö...

Läs mer
Uniteam
Vy från centrala Gdansk.

Två nya direktlinjer med Ryanair till Polen från Göteborg Landvetter

Den starka expansionen för Ryanair på Göteborg Landvetter Airport fortsätter....

Läs mer

Niklas Nordström lämnar posten som ordförande för Svenskt Flyg

Niklas Nordström kommer inte att kandidera till ordförandeposten för Föreningen...

Läs mer

Transportstyrelsen stoppar flyg med flygplansmodellen Boeing 737-8/9 Max i Sverige

Under dagen har en utvärdering av befintlig fakta och information om luftvärdigheten...

Läs mer

Transportstyrelsen följer utvecklingen med Ethiopian Air-haveriet

Med anledning av det tragiska haveri som inträffat i Etiopien söndagen den 10 mars med...

Läs mer

Norwegian med passagerartillväxt och högre punktlighet i februari

Norwegian 787 Dreamliner.

Över 2,5 miljoner passagerare valde att flyga med Norwegian i februari, en ökning med...

Läs mer
Transportföretagen om flygbränsleutredningen:

"Välkomnar utredningen – men staten måste ta ansvar för svensk flygnäring"


Under måndagen överlämnades redovisningen av regeringens utredning ”Biojet...

Läs mer

SAS och Preem positiva till flygbränsleutredningen

Flygbränsleutredningen föreslår införande av en reduktionsplikt på en procent förnybart flygbränsle år 2021. Därefter ska kraven öka till 30 procent år 2030.

Idag presenteras flygbränsleutredningen. Utredningen föreslår en reduktionsplikt...

Läs mer
Stockholms Handelskammare kommenterar flygbränsleutredningen:

Stödjer förslag om reduktionsplikt – men då måste flygskatten tas bort

Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Utredningen om att främja styrmedel för att främja biobränsle föreslå...

Läs mer

Resenäringen positiv till krav på bioflygbränsle

Regeringens utredare Maria Wetterstrand föreslår en reduktionsplikt för flygbrä...

Läs mer

Svenskarnas ambivalens kring flygresande

Majoriteten av svenskarna anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften får dåligt samvete när de bokar sina biljetter, men ändå är det få som uppger att de kommer sluta flyga.

Sju av tio svenskar anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se