Facebook


Instagram

BRA börjar flyga på Bromma igen och öppnar nu bokningen för de 10 första flyglinjerna


2021-04-09

Bild: BRA

Flygbolaget BRA har sedan pandemins utbrott haft den reguljära flygtrafiken pausad. Under året har BRA arbetat med att göra verksamheten mer kostnadseffektiv och flexibel men framförallt har man definierat en ambitiös vision när det gäller återetablering av flygtrafiken och ett hållbarare resande. Nu står det klart att BRA börjar flyga större delen av sina inrikeslinjer huvudsakligen till och från Stockholm Bromma Airport med start den 12 maj. Hemsidan är öppen för bokning.

– Det här är en dag vi har sett fram emot länge och det vet vi att våra kunder också har gjort. Många är vi som längtat efter att träffa nära och kära, resa iväg på semester och genomföra de viktigaste affärsmötena öga mot öga och nu är det äntligen dags, säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på flygbolaget BRA.

BRA bedömer att efterfrågan på resor kommer att öka successivt och att privatresenärer kommer att komma igång med resandet i sommar. Affärsresorna bedömer man kommer att komma igång till hösten om än på en tydligt lägre nivå än före pandemin.

I maj är det flygstart av de fem största linjerna och därefter adderas linjer till sommaren och hösten. Den 12 maj startar fem flyglinjer från Bromma till Malmö, Göteborg, Visby, Ängelholm och Umeå. Vecka 26 (28 juni-4 juli) öppnas ytterligare fem linjer: från Bromma till Halmstad, Kalmar och Östersund, samt från Visby till Malmö och Göteborg. I slutet av augusti förstärks tidtabellen och ytterligare linjer lanseras.

– Men det är bara början! Vi kommer att öka trafiken i takt med att efterfrågan kommer tillbaka och vara flexibla och snabba med att addera linjer och avgångar för att möta kundernas behov, fortsätter Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA, och det kan handla både om fler inrikeslinjer och nya utrikeslinjer.

BRA har sedan flera år en framstående position när det gäller hållbart resande. BRA flyger moderna ATR 72-600, som är världens klimateffektivaste regionalflygplan, och erbjuder sina kunder att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Samtliga resor som görs med BRA är dessutom klimatkompenserade.

Nu höjer bolaget målen ytterligare med syfte att minska utsläppen ytterligare och dessutom snabbare än den tidigare målbilden att vara fossilfria till år 2030. För att uppnå det krävs flera saker men huvudsakligen ökad tillgång på biobränsle till lägre priser. Bolaget har också ambitionen om att vara det första kommersiella flygbolag som flyger elflygplan om ungefär fem år.

– Jag nöjer mig inte förrän inrikesflyget är helt fossilfritt och till och med miljöpartister är stolta över att resa med oss, säger Per G Braathen, ägare av flygbolaget.
– Vårt fokus är att förenkla för våra kunder att göra hållbara val för sitt resande till exempel med fossilfria bränslen.



Källa: BRA


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>
Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. 

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler....

Läs mer
Zinga


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer
Ulefos


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Vattenfall
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Zugol 550
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se