Facebook

Instagram

Delegation från Singapore på Arlanda för att lära om bioflygbränslen


2018-03-08

Delegationen från Singapore på besök på Swedavias huvudkontor.
Bild: Edyta Wozniak
Delegationen från Singapore på besök på Swedavias huvudkontor.

Swedavia är världsledande i utvecklingen av klimatsmarta flygplatser och är belönat med internationella utmärkelser för satsningen på bioflygbränsle. Nu har en delegation med representanter från bland annat Singapore Airlines, Singapores luftfartsmyndighet (CAAS) och Singapores flygplats Changi Airport gästat Swedavia för att lära mer om arbetet med flygplatsens minskade klimatpåverkan där bioflygbränsle är en nyckelfaktor. Delegationen fick även göra ett besök på Stockholm Arlanda Airports bränsledepå för att se hur förvaring och tankning av bioflygbränsle går till i praktiken.

Flygbranschen har de senaste decennierna gjort stora framsteg för att minska utsläppen av fossil koldioxid och på 40 år har flyget blivit 70 procent mer bränsleeffektivt. Sedan 2016 köper Swedavia årligen in bioflygbränsle motsvarande bränsleförbrukningen vid medarbetarnas cirka 10 000 årliga tjänsteflygresor. Just bioflygbränsle är en nyckel för flygets långsiktiga hållbarhet och Swedavias vision är att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt redan 2030.

Swedavias satsning på bioflygbränsle har givit internationellt eko. Nyligen besöktes Arlanda av representanter från Singapore Airlines, Civil Aviation Authority of Singapore, Economic Development Board och Changi Airport Group som ville veta mer om Swedavias klimatarbete. Intresset var stort för hur Swedavia arbetar för att skapa en större efterfrågan på bioflygbränsle så att tillgången på sikt ökar och sänker tillverkningskostnaderna. Annat som diskuterades var hur leverantörskedjan ser ut och samhällets omställning till biobränslen. Den besökande delegationen fick även göra ett studiebesök på Arlandas bränsledepå för att se hur förvaring och tankning av biobränsle går till.

- Det har varit ett intressant besök med mycket utbyten av erfarenheter kring hur vi som aktörer kan arbeta med att minska flygbranschens klimatpåverkan. Det är utsläppen som ska minska i första hand, inte resandet, och bioflygbränsle tillsammans med teknikutvecklingen är nyckelfaktorer i den utvecklingen. Vi är självklart stolta över den internationella uppmärksamhet vi får för vårt miljöarbete där vi har satt ett klimatmål om noll koldioxidutsläpp år 2020, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia.




Källa: Swedavia Airports


Skriv ut





Första digitala flygledartornet i Storbritannien tas i bruk

Det första operativa digitala flygledartornet i Storbritannien invigdes idag av Cranfield University på flygplatsen i Bedfordshire, med ett system från Saab Digital Air Traffic...

Läs mer
Maxi Grip
Flight Deck på Norwegians Boeing 787 Dreamliner.

Norwegian ingår avtal med AVTECH för fortsatt minskade utsläpp

Norwegian fortsätter arbetet för ett mer hållbart flyg och har idag tecknat ett...

Läs mer

SKF konsoliderar Aerospace-tillverkning i Europa, avser att stänga fabrik i Stonehouse

SKF konsoliderar sin Aerospace-tillverkning i Europa. Som ett resultat av konsolideringen avser...

Läs mer
Preems raffinaderi i Göteborg.

Ny anläggning ska ge en miljon kubikmeter förnybart

Preem planerar för en ny anläggning vid raffinaderiet i Göteborg. Den nya anlä...

Läs mer
Foto av framsidan vid entrén avgångar på Göteborg Landvetter Airport.

Swedavia tecknar avtal med Securitas om säkerhetstjänster på Göteborg Landvetter Airport

Swedavia har tecknat avtal med Securitas om att bolaget den 1 maj nästa år blir ny...

Läs mer


Saabs och LFVs bolag SDATS tar över världens första distansledda flygtrafikledning

Från 1 januari 2019 tar Saabs och LFVs gemensamma bolag Saab Digital Air Traffic Solutions...

Läs mer


Det andra Gripen E-flygplanet har premiärflugit

Den 26 november genomförde Saab en framgångsrik första flygning med det andra...

Läs mer
Resenär som använder en Self-service boarding gate på Åre Östersund Airport.

Self-service boarding gater invigda på Åre Östersund Airport

Under hösten har flygplatsens resenärer mötts av byggplank och hantverkare som...

Läs mer
Norwegians första svenskregistrerade flygplan på väg från Boeingfabriken i Seattle (Boeing 737 MAX 8).

Norwegian har fått ett svenskt drifttillstånd – det första svenskregistrerade planet har landat på Arlanda

Norwegian har fått ett operativt drifttillstånd av Transportstyrelsen, ett svenskt AOC...

Läs mer
Cavok District med IMA.

Arena för avancerade material först ut i Linköpings nya företags- och innovationsmiljö

Området kring Linköpings flygplats börjar ta form på allvar. Samtidigt...

Läs mer
Drönarförening köper 54 släckare för litiumbränder.

Drönarförening köper 54 släckare för litiumbränder

– Alla känner någon som varit med om en incident med litiumbatterier.
Det sä...

Läs mer

Order till Korea nästa steg i Gunnebos snabba expansion inom biometrisk flygplatssäkerhet

Gunnebo har mottagit en order för biometrisk tillträdeskontroll vid flygplatser frå...

Läs mer
Tummen upp för Norrköping Airport.

Stabil passagerarökning för Norrköping Airport i oktober

Norrköping Airport fortsätter att öka antalet passagerare. I oktober månad...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se