Facebook


Instagram

Efter skandalscenerna på flygplanet - viktigare än någonsin med passagerarrättigheter


2017-04-12

Skandalscener på flight med United Airlines – beklagligt utfall på flygbolags medvetna strategi med att överboka flyg

I dagarna har en video gått viral där en man som vägrar lämna sitt säte på en flygning med United Airlines gått viral. Den här incidenten hade förmodligen kunnat undvikas helt om de regler som finns hade följts. Den här händelsen visar hur viktigt det är för flygpassagerare att hålla koll på sina rättigheter i alla lägen!

STOCKHOLM (12 april, 2017) – Trots att det egentligen inte är tillåtet har flygbolag en tendens att sälja fler biljetter än det finns säten på sina flighter. De kalkylerar med att en viss procent av passagerarna inte kommer att dyka upp. Oftast går det vägen. Men ibland dyker alla upp, och då kan det gå riktigt snett, som i den video som flitigt delats på Internet de senaste dagarna, där en man mot sin vilja släpas av ett United Airlines-plan.

Just United Airlines är ett vanligt förekommande namn när det gäller överbokade flyg. Endast Southwest överbokar mer. Och det är ganska många passagerare som United nekar ombordstigning. För varje

10 000 passagerare som går ombord nekas också tio stycken ombordstigning!

Enligt vår statistik från 2015 nekades totalt cirka 600 000 passagerare ombordstigning på en flight. Det är en företeelse som tyvärr verkar bli allt vanligare. Vår bedömning är därför att det är en siffra som kommer att fortsätta stiga.

– Vi kan se att överbokningar blir ett alltmer vanligt förekommande problem, framförallt i USA. Konkurrensen där är stenhård, och alla vill säkerställa att de flyger med så många fulla säten som det bara går, konstaterar Andreas Hermansson, Sverigechef på Airhelp.

– Liknande scenarion kommer att bli allt vanligare, om än kanske inte under lika dramatiska former. Flygpassagerare bör läsa på om sina rättigheter och vara förberedda på att eventuellt bli nekade ombordstigning på grund av överbokning, säger Hermansson och tillägger:

  • –Och du kan heller inte alltid lita på att personalen på plats kan reglerna till punkt och pricka heller. Så det är definitivt en god idé att vara påläst och hålla kolla på de olika reglerna för EU och USA.


En sak är extremt viktig att påpeka, framförallt efter söndagens incident. OM du som passagerare ombeds lämna ett plan. Var medgörlig och se till att inkassera din kompensation. Det finns nämligen även regler som skyddar flygbolag och dess personal. Den som vägrar samarbeta, hotar eller uppträder våldsamt kan åka på dryga böter. Förra året hände detta 79 personer.

Vad kan då passagerare göra för att undvika att nekas ombordstigning?
Enligt Hermansson finns det ett par tips som det går att använda sig av för att minimera riskerna kring överbokade flyg.

  • –Det finns många skäl att registrera sig för ett flygbolags bonusprogram och sedan försöka flyga med dem så ofta som möjligt. Ett av skälen är att bolagen oftast försöker neka resenärer som inte är stamkunder, även om det ofta påstås att urvalsprocessen är slumpmässig.
  • – Ett annat tips är att vara på plats tidigt och checka in, långt innan planet blivit fullt. Detta gäller framförallt om du vet med dig på förhand att det kommer att vara mycket folk på planet. Det är ett hett tips för dig som ska ut och resa under påskhelgen, avslutar Hermansson

Gällande reglerna för överbokade flyg i USA

Det är egentligen inte tillåtet för flygbolag i Amerika att sälja fler biljetter än det finns stolar, men många gör detta ändå för att kompensera för passagerare som inte dyker upp. Det är som en slags försäkring för att resa med så många fullsatta säten som möjligt.
Hur många passagerare som beräknas att inte dyka upp kalkyleras utifrån tidigare flygdata.
Om det finns fler passagerare än stolar kan det hända att passagerare blir kvarlämnad mot sin vilja. Detta kallas också att bli "nekad ombordstigning".

Den som nekas ombordstigning mot sin vilja har rätt till ekonomisk ersättning, enligt Code of Federal Regulations, Title 14, Aeronautics and Space, Part 250.

Enligt denna regel har passageraren rätt till 200 % av kostnaden för en enkelresa, om resenären anländer till sin slutdestination mellan en och två timmar senare än planerat.

Det finns en övre gräns på 650 USD för denna ersättning. Om passageraren anländer till sin slutdestination mer än två timmar för sent har vederbörande rätt till 400 % av priset för en enkelresa, med en övre gräns på 1300 USD.

Flygbolaget måste betala alla passagerare som ofrivilligt nekas ombordstigning, med kontanter eller check, på den dag det inträffar.

Ofta försöker flygbolagets medarbetare få frivilliga att ge upp sina platser först. Då behöver de nämligen inte alltid heller betala ut någon kompensation för de förlorade säten.

Gällande reglerna för överbokade flyg inom EU

Om du blir nekad ombordstigning på en EU-flight är kompensationsnivåerna satta utifrån en fast tariff. Och rätten till kompensation gäller omedelbart, även om alternativ resa erbjuds.

För en nekad ombordstigning som innebär att du anländer till slutdestinationen mer än två timmar sent har du rätt till 250 euro i kompensation för flygningar under 1500 km, 400 euro för alla interna flygningar inom EU över 1500 km, samt övriga mellan 1500 och 3500 km, samt 600 euro för alla icke-interna EU-flygningar över 3500 km



Om AirHelp

AirHelp är en startup backad av Y Combinator. Vi informerar flygpassagerare om deras rättigheter och hjälper dem att driva kompensationskrav som de har rätt till enligt internationella lagar gällande flygpassagerares rättigheter.

Sedan företaget grundades 2013 har AirHelp handlagt ärenden gällande flygstörningar till ett värde av mer än 1,6 miljarder svenska kronor totalt.

AirHelp har i dag verksamhet i 30 länder, erbjuder kundsupport på 15 olika språk och har 450 medarbetare världen över. För mer information, besök http://www.airhelp.se/

Om passagerarerättigheter enligt EU-lagar

Passagerare skyddas av lagen om deras flyg är försenat, blir inställt eller överbokat, och om förseningen som detta åstadkommer inte har förorsakats av ”extraordinära omständigheter”.En resenär har rätt till upp till 600 euro (cirka 5700 kronor) i kompensation om:

  • Flyget blir mer än tre timmar försenat till slutdestinationen.


Källa: AirHelp Sweden

Tipsa en vn Skriv ut





DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

  • Sjuårigt avtal som kommer att tillhandahålla 668 miljoner liter hållbart flygbränsle (SAF) för att ersätta fossilt jetbränsle
Zinga
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Ulefos
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Vattenfall
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
Zugol 550
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Emirates ökar kapaciteten – inför nya flygningar till Australien

Nu inför Emirates ytterligare flyg till Australien och Nya Zeeland, efter att ha märkt av...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se