Facebook


Instagram

Ett flyg för framtiden


2017-08-11

Airbus 321neo
Bild:Apollo
Airbus 321neo

Idag lyfte Apollo och Novairs nya Airbus 321neo för första gången från svensk mark. Världens mest moderna och miljöeffektiva flygplan kommer att ha Stockholm som bas.

Det är researrangören Apollo som nu byter ut sina flygplan och får världens mest moderna flygflotta genom dotterbolaget Novair. Det handlar om totalt två plan, den ena blir fast stationerad på Arlanda och den andra på Gardemoen. Svenska och norska Apollo-kunder blir därmed de första i Skandinavien att flyga denna nya flygplanstyp.

– Detta är ett fantastiskt ögonblick både för oss som researrangörer och för våra kunder. Nu erbjuder vi inte bara en förbättrad reseupplevelse med bekvämare säten och mindre buller, utan också en maskin med reducerad miljöpåverkan, vilket är väldigt betydelsefullt. Det är klart att vi är stolta, säger Apollos koncernchef Leif Vase Larsen.

Effektiv med reducerad miljöpåverkan

Airbus 321neo är utrustad med CFM Leap 1A-motorer och 2,4 meter höga sharklets på vingtopparna. Tillsammans resulterar detta i nästan 15 procent lägre bränsleförbrukning och 900 km längre räckvidd - jämfört med föregångaren A321. Då flyget har plats till tio fler passagerare innebär det närmare 20 procent mindre bränsleförbrukning per säte – något som motsvarar en besparing på cirka 4500 ton bränsle per flyg och år.

– Airbus 321neo blir inte bara det mest komfortabla mellandistansflyget på Arlanda det blir också det mest effektiva och miljövänliga. Förutom en avsevärt mycket lägre bränsleförbrukning har vi valt att lägga in en extra ACT (auxillary centre tank), som gör att vi kan ta med mer bränsle och därmed också flyga längre, säger Novairs VD Anders Fred

Sätter ny standard för branschen

70 miljoner dollar – motsvarande 620 miljoner svenska kronor är listpriset för den nya flygmaskinen. En summa som både Novair och Apollo anser vara en solid och värdefull investering för framtiden. Under 2018 kommer nämligen hela 240 000 Apollo-passagerare från Norden att resa med det nya neo-flyget, till och från 20 olika destinationer i Grekland, Kroatien, Spanien och Bulgarien – och även till Kap Verde. Då är det fint för Apollos koncernchef att veta att maskineriet är av högsta kvalitet.

– Det är utan tvekan en viktig milstolpe – både för oss och branschen, säger Leif Vase Larsen.

Även för piloterna och kabinpersonalen på Novair är den nya arbetsplatsen en dröm som går i uppfyllelse.

– Vi tillbringar många timmar om dygnet ombord, så för oss är det naturligtvis helt fantastiskt att få ett av världens mest moderna flyg som ”kontor”. Det är verkligen en helt ny nivå av produkt, både för oss och passagerarna. Den nedsatta bullernivån och det längre vingspannet med dess sharklets är särskilt anmärkningsvärt. Mina kollegor ser verkligen fram emot att flyga nu – och det bör såklart passagerarna också göra, säger flygchefen på Novair Johan Boström.

Skärmen är passé – USB är framtiden

Ska vi tro på Apollo så har inte framtidens flyg TV-skärmar, istället har de USB-, och eluttag vid varje säte. Detta för att passagerarna ska kunna ladda och koppla in sin mobil eller surfplatta för att lyssna på- och titta på precis vad de själva önskar.

Inom kort kommer också researrangörens nya A321neo bli utrustad med ett eget nätverk som gör det möjligt att ladda ner filmer, TV-serier och annan underhållning, detta via en app.

– Idag tillbringar 8 av 10 av våra passagerare tiden ombord på sin privata mobil eller surfplatta. Nästan ingen efterfrågar en TV-skäm men många har saknat laddningsmöjligheter ombord. Det har vi tagit till oss, därför har vi valt att utveckla en app med ett nätverk i framkant – som också kommer att erbjuda underhållning för de som önskar det, säger Novairs VD Anders Fred.

Fakta om Apollo och Novairs Airbus 321neo:

  • Antal sittplatser: 221
  • Längd: 44,51 m
  • Vingbredd: 35,80 m
  • Kabinbredd: 3,7 m
  • Maxfart: Mach 0.82 (82% of speed of sound)
  • Räckvidd: Upp till 3700 nautiske miles (6850 km)
  • Bränsleförbrukning: 15 % lägre än sin föregångare
  • Motorer: 2 stk. CFM LEAP 1A 

Källa: Apollo

Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se