Facebook


Instagram

Ett steg närmare Sveriges största förnybara anläggning


2019-05-08

Bild: Preem

Preem har inlett ett strategiskt samarbete med Diamond Green Diesel för att utreda förutsättningarna för etablering av Sveriges största anläggning för förnybar diesel och flygbränsle.
– Nu börjar omställningen på allvar, säger Petter Holland, vd på Preem.

Preem har genom en icke-förpliktande avsiktsförklaring inlett ett strategiskt samarbete med det amerikanska företaget Diamond Green Diesel för att undersöka förutsättningarna för en gemensamt ägd så kallad Green Feed Unit (GFU) vid Preems raffinaderi i Göteborg. Inom ramen för samarbetet ska parterna tillsammans undersöka möjligheterna att bilda ett samägt (50/50) bolag för etablering och drift av GFU-anläggningen, vilken planeras ha kapacitet att producera både förnybar diesel och förnybart flygbränsle.

Efter att nu ha påbörjat initial projektutveckling är intentionen att fatta investeringsbeslut i slutet av 2020. Förutsatt att sådant investeringsbeslut fattas enligt plan beräknas den gemensamt ägda anläggningen därefter vara färdig att ta i drift senast 2024. Samarbetet med Diamond Green Diesel är villkorat av slutliga avtal, godkännande från styrelserna i respektive ägare samt myndighetsgodkännande.

– Preem har ett mål att producera 3 000 000 kubikmeter förnybara drivmedel till 2030. Produktionsenheten i Göteborg är en viktig milstolpe i vår storskaliga satsning på förnybart. Nu börjar omställningen på allvar, säger Petter Holland, vd på Preem.

Anläggningen kommer att ha en kapacitet att producera 1 000 000 kubikmeter förnybara drivmedel för väg och flyg. Med 1 000 000 kubikmeter förnybart kan de svenska transportutsläppen minska med 2 600 000 ton koldioxid, jämfört med motsvariga fossila drivmedel. Det motsvarar hela fem procent av Sveriges totala utsläpp varje år, och en reduktion av transportutsläppen med omkring 15 procent.

– Ökad produktion av förnybara drivmedel är helt avgörande för att möta utsläppsmålen för transportsektorn. Den nya anläggningen kommer att betyda mycket för bränslebytet, från fossilt till förnybart. Det gäller både för vägtrafiken och för flyget, inte bara i Sverige och Norge, utan även utanför våra nuvarande marknader för förnybart, säger Petter Holland.
– En nyckelfaktor för samarbetet är att kunna säkra tillgången på förnybara råvaror till den nya anläggningen genom import. Idag är tillgången på svenska råvaror tyvärr alltför begränsad eftersom nuvarande skatteregler fortsätter att förhindra att utvinningen av inhemska förnybara råvaror tar fart.


Fakta: Diamond Green Diesel

Diamond Green Diesel är verksamma i USA och äger en av världens största produktionsanläggningar för förnybar diesel (HVO) i Norco, Louisiana, med en årlig produktionskapacitet på strax över 1 000 000 kubikmeter HVO. 




Källa: Preem


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>
Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. 

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler....

Läs mer
Zinga


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer
Ulefos


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Vattenfall
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Zugol 550
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se