Facebook

Instagram

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: "Flyget olönsamt utan subvention"


2018-01-29

Att flyga är billigt därför att flyget inte betalar alla sina externa kostnader, utan tvärtom subventioneras. Det finns en mängd kommunala flygplatser. Resandet på varje blir litet, och man försöker dra till charterresor genom att subventionera med låga startavgifter för att öka. Flyg betalar inga bränsleskatter enligt Chicagokonventionen från 1944, som medlemmarna i ICAO, Internationella luftfartsorganisationen, inte vill avskaffa. För internationellt flyg betalas ingen moms. Det skriver Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, i en debattartikel.

Endast de stora statliga flygplatserna är lönsamma. Trots statligt driftbidrag med 103 miljoner kronor måste kommunerna bidra till sina flygplatder med 635 miljoner kronor (2016). Typisk är Österlen Airport i Everöd som Kristianstad driver och betalar 20 miljoner kronor om året för. Den har 100 passagerare om dagen. Varje biljett subventioneras alltså med runt 3 000 kronor.

Sälens flygfält föreslås få 250 miljoner kronor i anslag i infrastrukturbudgeten, Men hela satsningen är på över en miljard kronor. För den summan kan man fått Västerdalsbanan återuppbyggd till Sälen. Det skulle Fiskarheden AB, en av Sveriges största träindustrier beläget en mil innan Sälen, önska för sina frakter. Säsongen för flyget blir kanske tre månader. Det vore bättre att använda flygfältet i Borlänge, som ligger vid järnvägen, och ta tåget sista biten. Sovvagnscharter till Sälen vore intressant.

Flera länder i Europa har flygskatt, och till högre belopp än de 60 kronor per inrikesresa regeringen vill införa. Oppositionen är mot flygskatter. Om skatten vore i nivå som för biltrafiken bör den vara 167 kronor enligt en uträkning av Jonas Åkerman vid KTH. Det skulle ge staten 3,7-6 miljarder kronor.

Mattias Goldmann VD för Fores anser att det är myter att tåget är dyrt, långsamt och opålitligt och att det inte går att ta tåget utomlands. Även om SJ inte längre säljer utlandsbiljetter kan man beställa biljetten via till exempel DSB Udland gratis. Och priset är ofta lägre än för flyg.

MTR Express skrev i ett pressmeddelande att man var 11 procentenheter punktligare än SJ och 20 procent punktligare än flyg mätt i som högst fem minuters försening. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg är inte snabbare än att ta tåget. Visserligen tar tåget tre timmar och flyget bara en timme, men man måste checka in en halv timme före avgång och man måste ta sig till och från flygplatsen, och restiden kan man använda effektivare på tåget. Tåget kostar 585 kronor och flyget 777 kronor. Till det kommer kostnader för att ta sig till och från flygfältet.

Arlandarådet, där Tomas Enerot är ordförande backar upp Sweavias satsning att Arlanda skall klara 70 miljoner passagerare mot dagens 26. Det skall investeras 15 miljarder kronor i Arlanda till år 2040. Med höghastighetsjuärnväg mellan de skandinaviska huvudstäder kommer attraktiviteten för flyg mellan dem och för hela södra Sverige att försvinna. Tåget blir snabbare och bekvämare. Men då skall inte höghastighetsnätet byggas i småetapper som Trafikverket föreslår, och inte i dess regi. Det blir för dyrt och tar för lång tid. Därför bör anslaget i infrastrukturplanen på Ostlänken slopas.

Med det klimathot vi har och det beslut som togs vid årsskiftet att klimatutsläppen netto från trafiken skall bli noll till 2050 kan vi inte fortsätta att subventionera flyget. Utan det är det inte lönsamt. I stället måste vi bygga om Sverige för tåg.



Text: Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet


Skriv ut



GlobalEye ingår i Saabs Gripenerbjudande till Finland


Saab har offentliggjort att Gripenerbjudandet till Finland också omfattar två stycken GlobalEye Airborne Early Warning & Control (AEW&C), Saabs nya flygburna ö...

Läs mer

Premiär för SAS nya långdistansplan


Den 28 januari 2020 börjar det första av SAS åtta nya långdistansplan, Airbus...

Läs mer

Neste och Air BP levererar hållbart flygbränsle till Swedavias flygplatser


Neste, producent av förnybara bränslen från avfall och restprodukter, och Air BP,...

Läs mer

EU granskning av flygforskning i Trollhättan

Charmaine Cordo från Rolls-Royce presenterar världens största växlade fläktmotor UltrafanTM.

I förra veckan samlades ca 60 personer från Europas flygindustri men även frå...

Läs mer

Bara hälften av kommunerna styr mot minskat flygresande och klimatkompenserar utsläpp

Bara hälften av kommunerna styr mot minskat flygresande och klimatkompenserar utsläpp.

Kommunerna är viktiga förebilder i arbetet för att nå klimatmålen. Men...

Läs mer


Lufthansa Group och Amadeus förnyar 30-årigt partnerskap

Lufthansa Group och Amadeus meddelar att de förnyar sitt partnerskap efter 30 år...

Läs mer

Norwegian ny hyresgäst i kontorssatsningen Office One på Arlanda

Office One på Stockholm Arlanda Airport.

Ytterligare en hyresgäst står redo att flytta in i nybyggda kontorshuset Office One...

Läs mer
Maria Wetterstrand kommer till BIOBASE för att prata om framtidens flygbränsle.

Rester från skogen är framtidens flygbränsle

Biobaserat flygbränsle kan komma att testflygas kommersiellt redan år 2021. Vid...

Läs mer

SAS avyttrar sitt innehav i Air Greenland till den grönländska regeringen

SAS har avyttrat sitt aktieinnehav på 37,5 procent i Air Greenland A/S till Grönlands...

Läs mer


KLM ingår i partnerskap om Europas första dedikerade fabrik för bioflygbränsle

Europa kommer att få sin första dedikerade fabriksanläggning för produktion av...

Läs mer

Nyutvecklad mätmetod för lasersvetsning kan göra flyget mer hållbart

Edvard Svenman har kombinerat det akademiska perspektivet med de konkreta frågeställningar som industrin har.

Flygplanstillverkare jobbar idag intensivt för att minska flygets miljöpåverkan...

Läs mer

Europas resebyråer anmäler flygbranschen för konkurrensbrott

Anna Lennhammer, generalsekreterare SRF.

Den europeiska resebyråföreningen ECTAA har anmält flygbolagens branschorganisation...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se