Facebook


Instagram

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: "Flyget olönsamt utan subvention"


2018-01-29

Att flyga är billigt därför att flyget inte betalar alla sina externa kostnader, utan tvärtom subventioneras. Det finns en mängd kommunala flygplatser. Resandet på varje blir litet, och man försöker dra till charterresor genom att subventionera med låga startavgifter för att öka. Flyg betalar inga bränsleskatter enligt Chicagokonventionen från 1944, som medlemmarna i ICAO, Internationella luftfartsorganisationen, inte vill avskaffa. För internationellt flyg betalas ingen moms. Det skriver Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, i en debattartikel.

Endast de stora statliga flygplatserna är lönsamma. Trots statligt driftbidrag med 103 miljoner kronor måste kommunerna bidra till sina flygplatder med 635 miljoner kronor (2016). Typisk är Österlen Airport i Everöd som Kristianstad driver och betalar 20 miljoner kronor om året för. Den har 100 passagerare om dagen. Varje biljett subventioneras alltså med runt 3 000 kronor.

Sälens flygfält föreslås få 250 miljoner kronor i anslag i infrastrukturbudgeten, Men hela satsningen är på över en miljard kronor. För den summan kan man fått Västerdalsbanan återuppbyggd till Sälen. Det skulle Fiskarheden AB, en av Sveriges största träindustrier beläget en mil innan Sälen, önska för sina frakter. Säsongen för flyget blir kanske tre månader. Det vore bättre att använda flygfältet i Borlänge, som ligger vid järnvägen, och ta tåget sista biten. Sovvagnscharter till Sälen vore intressant.

Flera länder i Europa har flygskatt, och till högre belopp än de 60 kronor per inrikesresa regeringen vill införa. Oppositionen är mot flygskatter. Om skatten vore i nivå som för biltrafiken bör den vara 167 kronor enligt en uträkning av Jonas Åkerman vid KTH. Det skulle ge staten 3,7-6 miljarder kronor.

Mattias Goldmann VD för Fores anser att det är myter att tåget är dyrt, långsamt och opålitligt och att det inte går att ta tåget utomlands. Även om SJ inte längre säljer utlandsbiljetter kan man beställa biljetten via till exempel DSB Udland gratis. Och priset är ofta lägre än för flyg.

MTR Express skrev i ett pressmeddelande att man var 11 procentenheter punktligare än SJ och 20 procent punktligare än flyg mätt i som högst fem minuters försening. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg är inte snabbare än att ta tåget. Visserligen tar tåget tre timmar och flyget bara en timme, men man måste checka in en halv timme före avgång och man måste ta sig till och från flygplatsen, och restiden kan man använda effektivare på tåget. Tåget kostar 585 kronor och flyget 777 kronor. Till det kommer kostnader för att ta sig till och från flygfältet.

Arlandarådet, där Tomas Enerot är ordförande backar upp Sweavias satsning att Arlanda skall klara 70 miljoner passagerare mot dagens 26. Det skall investeras 15 miljarder kronor i Arlanda till år 2040. Med höghastighetsjuärnväg mellan de skandinaviska huvudstäder kommer attraktiviteten för flyg mellan dem och för hela södra Sverige att försvinna. Tåget blir snabbare och bekvämare. Men då skall inte höghastighetsnätet byggas i småetapper som Trafikverket föreslår, och inte i dess regi. Det blir för dyrt och tar för lång tid. Därför bör anslaget i infrastrukturplanen på Ostlänken slopas.

Med det klimathot vi har och det beslut som togs vid årsskiftet att klimatutsläppen netto från trafiken skall bli noll till 2050 kan vi inte fortsätta att subventionera flyget. Utan det är det inte lönsamt. I stället måste vi bygga om Sverige för tåg.



Text: Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet


Skriv ut





Regeringen handlar upp samhällsviktigt flyg

Transportföretagen har tidigt under coronakrisen fört fram det akuta behovet om offentlig upphandling för att säkra samhällsviktiga transporter. Det är därför...

Läs mer
Zugol 550
Geir Stormorken som är flygbolaget BRAs VD.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska...

Läs mer
Maxi Grip
Norwegians Boeing 737-800.

Norwegians trafiksiffror för mars kraftigt påverkade av COVID-19

Det globala utbrottet av COVID-19 har påverkat flygbranschen över hela världen och...

Läs mer
Vattenfall
Miljontals drönare förutses i luften inom Europa inom en snar framtid.

Nya drönarregler inom hela EU från 1 juli 2020

De nya reglerna kommer att gälla inom hela EU. Bakgrunden till de nya reglerna är att...

Läs mer

SAS behåller ett flygplan i svensk inrikestrafik

SAS tvingas att ytterligare minska flygkapaciteten med anledning av minskad efterfrågan och...

Läs mer
Torbjörn Olsson på Atletor är glad över att ha blivit tilldelad Åforsk Entreprenörsstipendium.

Torbjörn på startupbolaget Atletor tilldelas ÅForsk Entreprenörskapsstipendium

Nu har Sveriges 10 mest innovativa entreprenörer presenterats. De får ta emot ...

Läs mer
Brandbekämpningsflyg.

Saab förser Sverige med brandbekämpningsflyg

Saab har fått en beställning från MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och...

Läs mer
Lastning av fraktflyg.

Mer flygfrakt på Jönköping Airport

Vid sidan om den stillastående passagerartrafiken rullar fraktverksamheten på Jö...

Läs mer

Stor risk att länets flygtrafik ställs in

Corona-krisen får antalet flygpassagerare att minska dramatiskt på länets...

Läs mer
TUIs sista flight från Mexiko landar på Arlanda.

Nu är TUIs svenska resenärer hemma

Corona-pandemin slog hårt mot världen, på bara en natt förändrades allt....

Läs mer
På Bromma flygplats.

Flygbolaget BRA pausar allt flyg fram till 31 maj

Regeringens och Folkhälsomyndighetens nu extra skarpa uppmaningar till befolkningen att inte...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se