Facebook


Instagram

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: "Flyget olönsamt utan subvention"


2018-01-29

Att flyga är billigt därför att flyget inte betalar alla sina externa kostnader, utan tvärtom subventioneras. Det finns en mängd kommunala flygplatser. Resandet på varje blir litet, och man försöker dra till charterresor genom att subventionera med låga startavgifter för att öka. Flyg betalar inga bränsleskatter enligt Chicagokonventionen från 1944, som medlemmarna i ICAO, Internationella luftfartsorganisationen, inte vill avskaffa. För internationellt flyg betalas ingen moms. Det skriver Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, i en debattartikel.

Endast de stora statliga flygplatserna är lönsamma. Trots statligt driftbidrag med 103 miljoner kronor måste kommunerna bidra till sina flygplatder med 635 miljoner kronor (2016). Typisk är Österlen Airport i Everöd som Kristianstad driver och betalar 20 miljoner kronor om året för. Den har 100 passagerare om dagen. Varje biljett subventioneras alltså med runt 3 000 kronor.

Sälens flygfält föreslås få 250 miljoner kronor i anslag i infrastrukturbudgeten, Men hela satsningen är på över en miljard kronor. För den summan kan man fått Västerdalsbanan återuppbyggd till Sälen. Det skulle Fiskarheden AB, en av Sveriges största träindustrier beläget en mil innan Sälen, önska för sina frakter. Säsongen för flyget blir kanske tre månader. Det vore bättre att använda flygfältet i Borlänge, som ligger vid järnvägen, och ta tåget sista biten. Sovvagnscharter till Sälen vore intressant.

Flera länder i Europa har flygskatt, och till högre belopp än de 60 kronor per inrikesresa regeringen vill införa. Oppositionen är mot flygskatter. Om skatten vore i nivå som för biltrafiken bör den vara 167 kronor enligt en uträkning av Jonas Åkerman vid KTH. Det skulle ge staten 3,7-6 miljarder kronor.

Mattias Goldmann VD för Fores anser att det är myter att tåget är dyrt, långsamt och opålitligt och att det inte går att ta tåget utomlands. Även om SJ inte längre säljer utlandsbiljetter kan man beställa biljetten via till exempel DSB Udland gratis. Och priset är ofta lägre än för flyg.

MTR Express skrev i ett pressmeddelande att man var 11 procentenheter punktligare än SJ och 20 procent punktligare än flyg mätt i som högst fem minuters försening. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg är inte snabbare än att ta tåget. Visserligen tar tåget tre timmar och flyget bara en timme, men man måste checka in en halv timme före avgång och man måste ta sig till och från flygplatsen, och restiden kan man använda effektivare på tåget. Tåget kostar 585 kronor och flyget 777 kronor. Till det kommer kostnader för att ta sig till och från flygfältet.

Arlandarådet, där Tomas Enerot är ordförande backar upp Sweavias satsning att Arlanda skall klara 70 miljoner passagerare mot dagens 26. Det skall investeras 15 miljarder kronor i Arlanda till år 2040. Med höghastighetsjuärnväg mellan de skandinaviska huvudstäder kommer attraktiviteten för flyg mellan dem och för hela södra Sverige att försvinna. Tåget blir snabbare och bekvämare. Men då skall inte höghastighetsnätet byggas i småetapper som Trafikverket föreslår, och inte i dess regi. Det blir för dyrt och tar för lång tid. Därför bör anslaget i infrastrukturplanen på Ostlänken slopas.

Med det klimathot vi har och det beslut som togs vid årsskiftet att klimatutsläppen netto från trafiken skall bli noll till 2050 kan vi inte fortsätta att subventionera flyget. Utan det är det inte lönsamt. I stället måste vi bygga om Sverige för tåg.



Text: Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet


Skriv ut



BRA satsar på utrikesflyg: lanserar fem nya flyglinjer


Klimatkompenserat, bokningsbart biobränsle vid biljettköp, flyg på låg höjd och bränsleeffektiva turbopropellerflyg är fyra grundförutsättningar fö...

Läs mer
Elmia Infra


Neste öppnar kontor för den växande verksamheten och lanserar Neste MY Förnybar Diesel

Neste, världens ledande leverantör av förnybar diesel och tredje företag i...

Läs mer
Maxi Grip
Mindre ljud, hög luftkvalité och mer bränsleeffektivt:

Finnair firar fyra år med 14 Airbus A350 i flottan


Att det ska vara bekvämt att resa är många överens om, inte minst när det...

Läs mer
Vattenfall
Swedavia och nätverket Arlanda mot människohandel.

Swedavia och nätverket Arlanda mot människohandel nominerade till Svenska Jämställdhetspriset 2020

Priset delas ut av Sveriges Kvinnolobby och är en nationell utmärkelse som årligen...

Läs mer
Stockholm Arlanda Airport.

Swedavias resenärantal fortsätter sjunka

Under september reste 3 678 000 resenärer till eller från Swedavias tio flygplatser,...

Läs mer
Finnair fortsätter att expandera:

Ny daglig rutt till Haneda i Tokyo


Under sommaren 2020 ökar Finnair sin kapacitet till Japan genom att addera dagliga flygningar...

Läs mer

(S) i Stockholm kräver att Swedavia ska betala marknadshyra för Bromma flygplats

Varje år subventionerar Stockholms stad flygtrafiken vid Bromma flygplats med minst 50...

Läs mer

Under september reste 2,9 miljoner passagerare med SAS


SAS rapporterar en ökning av antalet passagerare med tre procent jämfört...

Läs mer


Ett sekel av innovation inom flygindustrin – KLM fyller 100 år

År 1919 grundade den holländska flygpionjären Albert Plesman framtidens flyg. Han...

Läs mer
Norwegians 787 Dreamliner.

Ökad passagerartrafik och högre intäkter för Norwegian i september

Norwegians trafiksiffror för september visar att över 3,3 miljoner passagerare...

Läs mer

Flygvapenmuseum årets nominerade till Stora Turismpriset

Den svenska DC-3:an som sköts ned av sovjetiskt jaktflyg i juni 1952 bärgades 2004 och lades till sin sista vila på Flygvapenmuseum i Linköping.

Varje år delas Stora Turismpriset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se