Facebook


Instagram

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: "Flyget olönsamt utan subvention"


2018-01-29

Att flyga är billigt därför att flyget inte betalar alla sina externa kostnader, utan tvärtom subventioneras. Det finns en mängd kommunala flygplatser. Resandet på varje blir litet, och man försöker dra till charterresor genom att subventionera med låga startavgifter för att öka. Flyg betalar inga bränsleskatter enligt Chicagokonventionen från 1944, som medlemmarna i ICAO, Internationella luftfartsorganisationen, inte vill avskaffa. För internationellt flyg betalas ingen moms. Det skriver Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, i en debattartikel.

Endast de stora statliga flygplatserna är lönsamma. Trots statligt driftbidrag med 103 miljoner kronor måste kommunerna bidra till sina flygplatder med 635 miljoner kronor (2016). Typisk är Österlen Airport i Everöd som Kristianstad driver och betalar 20 miljoner kronor om året för. Den har 100 passagerare om dagen. Varje biljett subventioneras alltså med runt 3 000 kronor.

Sälens flygfält föreslås få 250 miljoner kronor i anslag i infrastrukturbudgeten, Men hela satsningen är på över en miljard kronor. För den summan kan man fått Västerdalsbanan återuppbyggd till Sälen. Det skulle Fiskarheden AB, en av Sveriges största träindustrier beläget en mil innan Sälen, önska för sina frakter. Säsongen för flyget blir kanske tre månader. Det vore bättre att använda flygfältet i Borlänge, som ligger vid järnvägen, och ta tåget sista biten. Sovvagnscharter till Sälen vore intressant.

Flera länder i Europa har flygskatt, och till högre belopp än de 60 kronor per inrikesresa regeringen vill införa. Oppositionen är mot flygskatter. Om skatten vore i nivå som för biltrafiken bör den vara 167 kronor enligt en uträkning av Jonas Åkerman vid KTH. Det skulle ge staten 3,7-6 miljarder kronor.

Mattias Goldmann VD för Fores anser att det är myter att tåget är dyrt, långsamt och opålitligt och att det inte går att ta tåget utomlands. Även om SJ inte längre säljer utlandsbiljetter kan man beställa biljetten via till exempel DSB Udland gratis. Och priset är ofta lägre än för flyg.

MTR Express skrev i ett pressmeddelande att man var 11 procentenheter punktligare än SJ och 20 procent punktligare än flyg mätt i som högst fem minuters försening. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg är inte snabbare än att ta tåget. Visserligen tar tåget tre timmar och flyget bara en timme, men man måste checka in en halv timme före avgång och man måste ta sig till och från flygplatsen, och restiden kan man använda effektivare på tåget. Tåget kostar 585 kronor och flyget 777 kronor. Till det kommer kostnader för att ta sig till och från flygfältet.

Arlandarådet, där Tomas Enerot är ordförande backar upp Sweavias satsning att Arlanda skall klara 70 miljoner passagerare mot dagens 26. Det skall investeras 15 miljarder kronor i Arlanda till år 2040. Med höghastighetsjuärnväg mellan de skandinaviska huvudstäder kommer attraktiviteten för flyg mellan dem och för hela södra Sverige att försvinna. Tåget blir snabbare och bekvämare. Men då skall inte höghastighetsnätet byggas i småetapper som Trafikverket föreslår, och inte i dess regi. Det blir för dyrt och tar för lång tid. Därför bör anslaget i infrastrukturplanen på Ostlänken slopas.

Med det klimathot vi har och det beslut som togs vid årsskiftet att klimatutsläppen netto från trafiken skall bli noll till 2050 kan vi inte fortsätta att subventionera flyget. Utan det är det inte lönsamt. I stället måste vi bygga om Sverige för tåg.



Text: Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet


Skriv ut



Visionsbild över den nya byggnaden som ska ge plats för flygledarutbildningen.
Visionsbild över den nya byggnaden som ska ge plats för flygledarutbildningen.

Malmö Arena Tower blir ny bas för flygledarutbildning

Framtidens flygledare som utbildas på Entry Point North, kommer att ha Malmö Hyllie som sin bas. Den internationella flygledarutbildningen EPN drivs idag från lokaler på...

Läs mer
Zugol 550
Johan Sjöstrand, en av de piloter som deltog i insatsen i måndags när de mindre skopande flygplanen aktiverades för första gången.

MSB:s första skarpa insats med nya resursen - möt piloten som flög planet

Johan Sjöstrand var med om en historisk händelse i måndags.
Då deltog han...

Läs mer
Vattenfall


Karlstad Airport blir beredskapsflygplats

Trafikverkets översyn visar att nuvarande beredskapsflygplatser är viktiga, men att de...

Läs mer
Norwegians linjer från Stockholm Arlanda från 1 juli 2020.

Norwegian återupptar 76 linjer och sätter ytterligare 12 plan i drift

Norwegian återupptar 76 flyglinjer från och med första juli. Linjerna omfattar...

Läs mer


Januaripartierna föreslår en miljard kronor till luftfartsverksamheter

Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna föreslår ett tillskott på 900 miljoner...

Läs mer


Så minskade Örnsköldsviks flygplats på permitteringsgraden

Flygplatsen i Örnsköldsvik har inte lika mycket trafik som vanligt men personalen har...

Läs mer
Stockholm Arlanda Airport.

Swedavias finansiella ställning stärks genom ägartillskott på 3 150 miljoner

Swedavias ägare, den svenska staten, föreslås lämna ett ägartillskott...

Läs mer
I dag har de mindre skopande flygplanen aktiverats för första gången. MSB bistår med denna förstärkningsresurs till en skogsbrand i Örbyhus.

De mindre skopande flygplanen deltar i en skarp insats för första gången

I dag har de mindre skopande flygplanen aktiverats för första gången. MSB...

Läs mer
Från och med den 10 augusti utökar Air Leap sitt linjenät från Bromma med destinationerna Göteborg, Malmö och Ängelholm.

Air Leap utökar med tre nya destinationer från Bromma Flygplats

Från och med den 10 augusti utökar Air Leap sitt linjenät från Bromma med...

Läs mer
Inne i  LaGuardia.

Skanska når milstolpe på flygplatsen LaGuardia – bolagets största projekt någonsin

Skanska har färdigställt och öppnat den nya ankomst- och avgångshallen...

Läs mer


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se