Facebook


Instagram

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: "Flyget olönsamt utan subvention"


2018-01-29

Att flyga är billigt därför att flyget inte betalar alla sina externa kostnader, utan tvärtom subventioneras. Det finns en mängd kommunala flygplatser. Resandet på varje blir litet, och man försöker dra till charterresor genom att subventionera med låga startavgifter för att öka. Flyg betalar inga bränsleskatter enligt Chicagokonventionen från 1944, som medlemmarna i ICAO, Internationella luftfartsorganisationen, inte vill avskaffa. För internationellt flyg betalas ingen moms. Det skriver Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, i en debattartikel.

Endast de stora statliga flygplatserna är lönsamma. Trots statligt driftbidrag med 103 miljoner kronor måste kommunerna bidra till sina flygplatder med 635 miljoner kronor (2016). Typisk är Österlen Airport i Everöd som Kristianstad driver och betalar 20 miljoner kronor om året för. Den har 100 passagerare om dagen. Varje biljett subventioneras alltså med runt 3 000 kronor.

Sälens flygfält föreslås få 250 miljoner kronor i anslag i infrastrukturbudgeten, Men hela satsningen är på över en miljard kronor. För den summan kan man fått Västerdalsbanan återuppbyggd till Sälen. Det skulle Fiskarheden AB, en av Sveriges största träindustrier beläget en mil innan Sälen, önska för sina frakter. Säsongen för flyget blir kanske tre månader. Det vore bättre att använda flygfältet i Borlänge, som ligger vid järnvägen, och ta tåget sista biten. Sovvagnscharter till Sälen vore intressant.

Flera länder i Europa har flygskatt, och till högre belopp än de 60 kronor per inrikesresa regeringen vill införa. Oppositionen är mot flygskatter. Om skatten vore i nivå som för biltrafiken bör den vara 167 kronor enligt en uträkning av Jonas Åkerman vid KTH. Det skulle ge staten 3,7-6 miljarder kronor.

Mattias Goldmann VD för Fores anser att det är myter att tåget är dyrt, långsamt och opålitligt och att det inte går att ta tåget utomlands. Även om SJ inte längre säljer utlandsbiljetter kan man beställa biljetten via till exempel DSB Udland gratis. Och priset är ofta lägre än för flyg.

MTR Express skrev i ett pressmeddelande att man var 11 procentenheter punktligare än SJ och 20 procent punktligare än flyg mätt i som högst fem minuters försening. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg är inte snabbare än att ta tåget. Visserligen tar tåget tre timmar och flyget bara en timme, men man måste checka in en halv timme före avgång och man måste ta sig till och från flygplatsen, och restiden kan man använda effektivare på tåget. Tåget kostar 585 kronor och flyget 777 kronor. Till det kommer kostnader för att ta sig till och från flygfältet.

Arlandarådet, där Tomas Enerot är ordförande backar upp Sweavias satsning att Arlanda skall klara 70 miljoner passagerare mot dagens 26. Det skall investeras 15 miljarder kronor i Arlanda till år 2040. Med höghastighetsjuärnväg mellan de skandinaviska huvudstäder kommer attraktiviteten för flyg mellan dem och för hela södra Sverige att försvinna. Tåget blir snabbare och bekvämare. Men då skall inte höghastighetsnätet byggas i småetapper som Trafikverket föreslår, och inte i dess regi. Det blir för dyrt och tar för lång tid. Därför bör anslaget i infrastrukturplanen på Ostlänken slopas.

Med det klimathot vi har och det beslut som togs vid årsskiftet att klimatutsläppen netto från trafiken skall bli noll till 2050 kan vi inte fortsätta att subventionera flyget. Utan det är det inte lönsamt. I stället måste vi bygga om Sverige för tåg.



Text: Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet


Skriv ut



I december startar 10-minuters trafiken med Öresundstågen igen.
I december startar 10-minuters trafiken med Öresundstågen igen.

Fler tåg till Danmark i december – till dess sätter Skånetrafiken in bussar för att ge plats åt fler

Vid tidtabellskiftet den 11 december kan Skånetrafiken och DSB äntligen köra 10-minuterstrafik över Öresundsbron i rusningstid igen. Men redan från måndag den 18...

Läs mer
Zinga
Flygplan från flygbolaget BRA.

AMF investerar 200 miljoner i flygbolaget BRA

AMF investerar 200 miljoner i flygbolaget BRA. Nyemissionen görs i samband med den tillvä...

Läs mer
Vattenfall


Maskininlärning underlättar vid flygplanstillverkning

Maskininlärningsmodeller kan stödja ingenjörer vid konstruktion och tillverkning av...

Läs mer
Zugol 550

Inga fler flyg till Bromma

Ängelholm Helsingborg Airport meddelade under torsdagen att Air Skåne valt att...

Läs mer
Drönardagen i Västervik 2019.

Startskott för nationellt drönarcentrum

Transportstyrelsen ger klartecken till geografiska UAS-zoner för drönare i luftrummet i...

Läs mer


Ny lågkostnadsetablering på Landvetter – isländska PLAY startar ny direktlinje till Reykjavik

Det nya isländska lågprisbolaget PLAY etablerar sig för första gången...

Läs mer


Ryanair lanserar flyg till Venedig i vår

Det irländska lågprisbolaget Ryanair ser ännu fler möjligheter i...

Läs mer
Stockholm Arlanda Airport.

Fortsatt låga siffror för Swedavia – men återhämningen skymtar

Under september månad flög drygt 1,4 miljoner resenärer via Swedavias tio...

Läs mer
Avgångar på Stockholm Arlanda Airport.

Swedavia öppnar fler terminaler på Arlanda – ökad flygtrafik och nya etableringar

Swedavia har beslutat att öppna ytterligare en terminal på Stockholm Arlanda Airport...

Läs mer


Mest lästa




















HBM

Prismatibro
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se