Facebook

Instagram

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: "Flyget olönsamt utan subvention"


2018-01-29

Att flyga är billigt därför att flyget inte betalar alla sina externa kostnader, utan tvärtom subventioneras. Det finns en mängd kommunala flygplatser. Resandet på varje blir litet, och man försöker dra till charterresor genom att subventionera med låga startavgifter för att öka. Flyg betalar inga bränsleskatter enligt Chicagokonventionen från 1944, som medlemmarna i ICAO, Internationella luftfartsorganisationen, inte vill avskaffa. För internationellt flyg betalas ingen moms. Det skriver Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, i en debattartikel.

Endast de stora statliga flygplatserna är lönsamma. Trots statligt driftbidrag med 103 miljoner kronor måste kommunerna bidra till sina flygplatder med 635 miljoner kronor (2016). Typisk är Österlen Airport i Everöd som Kristianstad driver och betalar 20 miljoner kronor om året för. Den har 100 passagerare om dagen. Varje biljett subventioneras alltså med runt 3 000 kronor.

Sälens flygfält föreslås få 250 miljoner kronor i anslag i infrastrukturbudgeten, Men hela satsningen är på över en miljard kronor. För den summan kan man fått Västerdalsbanan återuppbyggd till Sälen. Det skulle Fiskarheden AB, en av Sveriges största träindustrier beläget en mil innan Sälen, önska för sina frakter. Säsongen för flyget blir kanske tre månader. Det vore bättre att använda flygfältet i Borlänge, som ligger vid järnvägen, och ta tåget sista biten. Sovvagnscharter till Sälen vore intressant.

Flera länder i Europa har flygskatt, och till högre belopp än de 60 kronor per inrikesresa regeringen vill införa. Oppositionen är mot flygskatter. Om skatten vore i nivå som för biltrafiken bör den vara 167 kronor enligt en uträkning av Jonas Åkerman vid KTH. Det skulle ge staten 3,7-6 miljarder kronor.

Mattias Goldmann VD för Fores anser att det är myter att tåget är dyrt, långsamt och opålitligt och att det inte går att ta tåget utomlands. Även om SJ inte längre säljer utlandsbiljetter kan man beställa biljetten via till exempel DSB Udland gratis. Och priset är ofta lägre än för flyg.

MTR Express skrev i ett pressmeddelande att man var 11 procentenheter punktligare än SJ och 20 procent punktligare än flyg mätt i som högst fem minuters försening. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg är inte snabbare än att ta tåget. Visserligen tar tåget tre timmar och flyget bara en timme, men man måste checka in en halv timme före avgång och man måste ta sig till och från flygplatsen, och restiden kan man använda effektivare på tåget. Tåget kostar 585 kronor och flyget 777 kronor. Till det kommer kostnader för att ta sig till och från flygfältet.

Arlandarådet, där Tomas Enerot är ordförande backar upp Sweavias satsning att Arlanda skall klara 70 miljoner passagerare mot dagens 26. Det skall investeras 15 miljarder kronor i Arlanda till år 2040. Med höghastighetsjuärnväg mellan de skandinaviska huvudstäder kommer attraktiviteten för flyg mellan dem och för hela södra Sverige att försvinna. Tåget blir snabbare och bekvämare. Men då skall inte höghastighetsnätet byggas i småetapper som Trafikverket föreslår, och inte i dess regi. Det blir för dyrt och tar för lång tid. Därför bör anslaget i infrastrukturplanen på Ostlänken slopas.

Med det klimathot vi har och det beslut som togs vid årsskiftet att klimatutsläppen netto från trafiken skall bli noll till 2050 kan vi inte fortsätta att subventionera flyget. Utan det är det inte lönsamt. I stället måste vi bygga om Sverige för tåg.



Text: Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet


Skriv ut



Old Trafford, som är Manchester Uniteds hemmaarena, kommer lite närmre Norden när SAS öppnar sin nya direktlinje mellan Stavanger och Manchester.
Old Trafford, som är Manchester Uniteds hemmaarena, kommer lite närmre Norden när SAS öppnar sin nya direktlinje mellan Stavanger och Manchester.

SAS öppnar direktlinje från Stavanger till Manchester

SAS möter det stora intresset för engelsk fotboll med att öppna en ny direktlinje från Stavanger till Manchester. Linjen kommer att trafikeras året runt, med två...

Läs mer
Elmia Infra

SAS öppnar direktlinjer till nya flygplatsen i Sälen/Trysil

Nästa vintersäsong 2019-2020 blir det möjligt att flyga direkt till den nya flygplatsen i Sälen/Trysil, Scandinavian Mountains Airport från Köpenhamn, Aalborg och London.

Under vintersäsongen 2019-2020 kommer SAS börja flyga direkt från Köpenhamn,...

Läs mer


Qatar Airways fortsätter att expandera i Norden

Flygbolaget utökar antalet avgångar från Göteborg, Oslo och Stockholm...

Läs mer

SAS slog nytt passagerarrekord för juli


Under juli reste mer än 2,8 miljoner passagerare med SAS, vilket är nytt rekord för...

Läs mer

Saab Digital Air Traffic Solutions får NATO-order

Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS) har fått en order för installation av ett...

Läs mer


Stor potential för drönarmarknaden att lyfta

Drönarmarknaden växer och det finns en betydande variation av användningsområ...

Läs mer

Eltel och LFV ingår avsiktsförklaring

Eltel och Luftfartsverket, LFV, har ingått en avsiktsförklaring om att Eltel ska ö...

Läs mer


Finskt biobränsle minskar svenska flygutsläpp mer än amerikanskt biobränsle

I dagarna levereras närmare 50 ton närproducerat, finskt biobränsle till Bromma,...

Läs mer
Beijing Daxing International Airport.

Finnair ökar frekvensen till Peking

Snart slår Peking upp portarna till den nya och påkostade flygplatsen Beijing Daxing...

Läs mer


Klart med avtal för flygtrafik till norra Sverige

Nu har Trafikverket upphandlat trafiken på samtliga flyglinjer med allmän trafikplikt....

Läs mer

GlobalEye ingår i Saabs Gripenerbjudande till Finland


Saab har offentliggjort att Gripenerbjudandet till Finland också omfattar två stycken...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se