Facebook


Instagram

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: "Flyget olönsamt utan subvention"


2018-01-29

Att flyga är billigt därför att flyget inte betalar alla sina externa kostnader, utan tvärtom subventioneras. Det finns en mängd kommunala flygplatser. Resandet på varje blir litet, och man försöker dra till charterresor genom att subventionera med låga startavgifter för att öka. Flyg betalar inga bränsleskatter enligt Chicagokonventionen från 1944, som medlemmarna i ICAO, Internationella luftfartsorganisationen, inte vill avskaffa. För internationellt flyg betalas ingen moms. Det skriver Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, i en debattartikel.

Endast de stora statliga flygplatserna är lönsamma. Trots statligt driftbidrag med 103 miljoner kronor måste kommunerna bidra till sina flygplatder med 635 miljoner kronor (2016). Typisk är Österlen Airport i Everöd som Kristianstad driver och betalar 20 miljoner kronor om året för. Den har 100 passagerare om dagen. Varje biljett subventioneras alltså med runt 3 000 kronor.

Sälens flygfält föreslås få 250 miljoner kronor i anslag i infrastrukturbudgeten, Men hela satsningen är på över en miljard kronor. För den summan kan man fått Västerdalsbanan återuppbyggd till Sälen. Det skulle Fiskarheden AB, en av Sveriges största träindustrier beläget en mil innan Sälen, önska för sina frakter. Säsongen för flyget blir kanske tre månader. Det vore bättre att använda flygfältet i Borlänge, som ligger vid järnvägen, och ta tåget sista biten. Sovvagnscharter till Sälen vore intressant.

Flera länder i Europa har flygskatt, och till högre belopp än de 60 kronor per inrikesresa regeringen vill införa. Oppositionen är mot flygskatter. Om skatten vore i nivå som för biltrafiken bör den vara 167 kronor enligt en uträkning av Jonas Åkerman vid KTH. Det skulle ge staten 3,7-6 miljarder kronor.

Mattias Goldmann VD för Fores anser att det är myter att tåget är dyrt, långsamt och opålitligt och att det inte går att ta tåget utomlands. Även om SJ inte längre säljer utlandsbiljetter kan man beställa biljetten via till exempel DSB Udland gratis. Och priset är ofta lägre än för flyg.

MTR Express skrev i ett pressmeddelande att man var 11 procentenheter punktligare än SJ och 20 procent punktligare än flyg mätt i som högst fem minuters försening. Att flyga mellan Stockholm och Göteborg är inte snabbare än att ta tåget. Visserligen tar tåget tre timmar och flyget bara en timme, men man måste checka in en halv timme före avgång och man måste ta sig till och från flygplatsen, och restiden kan man använda effektivare på tåget. Tåget kostar 585 kronor och flyget 777 kronor. Till det kommer kostnader för att ta sig till och från flygfältet.

Arlandarådet, där Tomas Enerot är ordförande backar upp Sweavias satsning att Arlanda skall klara 70 miljoner passagerare mot dagens 26. Det skall investeras 15 miljarder kronor i Arlanda till år 2040. Med höghastighetsjuärnväg mellan de skandinaviska huvudstäder kommer attraktiviteten för flyg mellan dem och för hela södra Sverige att försvinna. Tåget blir snabbare och bekvämare. Men då skall inte höghastighetsnätet byggas i småetapper som Trafikverket föreslår, och inte i dess regi. Det blir för dyrt och tar för lång tid. Därför bör anslaget i infrastrukturplanen på Ostlänken slopas.

Med det klimathot vi har och det beslut som togs vid årsskiftet att klimatutsläppen netto från trafiken skall bli noll till 2050 kan vi inte fortsätta att subventionera flyget. Utan det är det inte lönsamt. I stället måste vi bygga om Sverige för tåg.



Text: Hans Sternlycke, ordförande Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet


Skriv ut



Flygplanet som flyger Coronatesterna, en Cessna Caravan.
Flygplanet som flyger Coronatesterna, en Cessna Caravan.

Jönköping Airport HUB för transport av Coronatester

Jönköping Airport har blivit en HUB för södra Sverige och transporter av Coronatester. Det var den 15 december förra året som laboratorieföretaget Eurofins bö...

Läs mer
Zugol 550
Air Leaps nya flygplansmodell ATR 72-500 lyfter från Bromma Flygplats.

2020 starkt år för Air Leap trots pandemi

Vi har precis lämnat år 2020 bakom oss, ett katastrofalt år för flygindustrin...

Läs mer
Vattenfall
Stockholm Arlanda Airport.

Swedavias siffror från 2020 lägsta på 40 år

Under december månad flög 408 000 resenärer via Swedavias tio flygplatser, en...

Läs mer
Zinga
Norwegian 737-800.

Norwegian slutar med långdistansflyg

Norwegians styrelse har i dag presenterat bolagets nya affärsplan baserad på en enklare...

Läs mer
SAS VD och koncernchef Rickard Gustafson har beslutat att lämna företaget.

SAS VD och koncernchef lämnar mitt i krisen – ”Jag är både besviken och ledsen"

SAS VD och koncernchef Rickard Gustafson har beslutat att lämna SAS efter tio år. Han...

Läs mer


Nya drönarregler – förlängd övergångstid

Transportstyrelsen beslutar att förlänga övergångstiden för att...

Läs mer
Norwegian 737-800.

Norwegians trafiksiffror för december kraftigt påverkade av COVID-19

Norwegians trafiksiffror för december är kraftigt påverkade av lägre...

Läs mer


Rejlers förvärvar C3 Konsult AB och stärker erbjudandet inom försvar och säkerhet

Rejlers har förvärvat konsultföretaget C3 Konsult AB (C3K) som är...

Läs mer
Från och med i dag går det att ta drönarkort och registrera sig som operatör.

Nu gäller nya drönarregler i Sverige

Den 1 januari fick alla medlemsländer i EU nya regler för drönare. Från och...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se