Facebook

Instagram

Första digitala flygledartornet i Storbritannien tas i bruk


2018-12-14

Bild: Cranfield University

Det första operativa digitala flygledartornet i Storbritannien invigdes idag av Cranfield University på flygplatsen i Bedfordshire, med ett system från Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS). 

Den senaste innovationen inom Storbritanniens luftfartssektor har utvecklats och levererats av Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS), men ägs och drivs av Cranfield University. Systemet består av en sensormast och ett bemannat kontrollrum på flygplatsen, och kommer att hantera flygtrafiken till och från flygplatsen.

– Den digitala flygledningscentralen är ett viktigt steg framåt för Cranfields Global Research Airport och universitetets forskningskompetens. I kombination med våra befintliga och framtida anläggningar kommer flygledningscentralen att befästa Cranfields ledande ställning inom flyg- och rymdforskning i hjärtat av tillväxtområdet Cambridge-Milton Keynes-Oxford, sade Professor Sir Peter Gregson, Vice-Chancellor och Chief Executive för Cranfield University.

– Detta är ett historiskt ögonblick för flygtrafiken i Storbritannien, och visar att framtiden för Storbritanniens flygsektor ligger inom spjutspetsteknik i kombination med operativ expertis. Saab och Cranfield University inledde sitt samarbete i oktober 2017, och har haft en utmärkt arbetsrelation som lett till dagens bedrift. Vi ser fram emot att välkomna fler brittiska flygplatser som användare av denna innovativa teknik, samt till de forskningsfördelar som anläggningen tillför marknaden, sade Johan Klintberg, vd för Saab Digital Air Services.

Digitala flygledartorn är ett genombrott inom flygtrafikledning som startade i Sverige 2015. Tack vare Saabs marknadsledande teknik möjliggör digitaliseringen av data en betydligt förbättrad operativ effektivitet, lägre driftskostnader samt avancerade system för säkerhet och beslutsstöd. Att installera ett digitalt flygledartorn är ofta mer ekonomiskt än att bygga ett nytt eller uppgradera ett konventionellt flygledartorn.

Ett digitalt flygledartorn ersätter ett konventionellt flygledartorn med en kameramast för att återge vyn från tornet och överföra den till en bemannad digital flygledningscentral på en annan plats. Digitala flygledartorn är konstruerade för att vara robusta och efterleva bästa praxis inom cybersäkerhet.

Cranfields globala forskningsflygplats erbjuder en unik miljö för forskning inom flygindustrin. Som ett av de få universiteten i världen med egen flygplats ligger Cranfield University i framkant när det gäller flygteknik och arbetar för att möta utmaningarna för digital luftfart och ompröva flygplatser, flygbolag, luftrumshantering och framtidens flygplan.

Saab Digital Air Traffic Solutions är ett joint venture-projekt mellan Saab och LFV (Luftfartsverket) som inleddes 2016. Genom att kombinera LFV:s unika operativa erfarenhet med Saabs tekniska lösningar i världsklass, kan Saab Digital Air Traffic Solutions hantera hela processen – från planering till genomförande och administration av tjänster inom fjärrstyrd flygledning. SDATS erbjuder flygplatser i Sverige och utomlands ett digitalt alternativ vid upphandling av flygledningstjänster, och skapar på så sätt bättre ekonomiska villkor för drift av flygplatser.




Källa: Saab


Skriv ut



Majoritet av stockholmarna villiga att betala extra för flyg med lägre utsläpp

Demoskop om betalvilja för flyg med lägre utsläpp.

Nästan 6 av 10 stockholmare kan tänka sig att betala mer för flygresor som har lägre utsläpp. Mest positiva är studenter, där 73 procent ställer sig positiva.

Läs mer
Safetyseal
Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Österbotten för behandling med trombektomi vid Neuro- huvud- hals centrum, Norrlands universitetssjukhus.

Klart med avtal för ambulansflyg över Kvarken

Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Ö...

Läs mer
Uniteam
Vy från centrala Gdansk.

Två nya direktlinjer med Ryanair till Polen från Göteborg Landvetter

Den starka expansionen för Ryanair på Göteborg Landvetter Airport fortsätter....

Läs mer

Niklas Nordström lämnar posten som ordförande för Svenskt Flyg

Niklas Nordström kommer inte att kandidera till ordförandeposten för Föreningen...

Läs mer

Transportstyrelsen stoppar flyg med flygplansmodellen Boeing 737-8/9 Max i Sverige

Under dagen har en utvärdering av befintlig fakta och information om luftvärdigheten...

Läs mer

Transportstyrelsen följer utvecklingen med Ethiopian Air-haveriet

Med anledning av det tragiska haveri som inträffat i Etiopien söndagen den 10 mars med...

Läs mer

Norwegian med passagerartillväxt och högre punktlighet i februari

Norwegian 787 Dreamliner.

Över 2,5 miljoner passagerare valde att flyga med Norwegian i februari, en ökning med...

Läs mer
Transportföretagen om flygbränsleutredningen:

"Välkomnar utredningen – men staten måste ta ansvar för svensk flygnäring"


Under måndagen överlämnades redovisningen av regeringens utredning ”Biojet...

Läs mer

SAS och Preem positiva till flygbränsleutredningen

Flygbränsleutredningen föreslår införande av en reduktionsplikt på en procent förnybart flygbränsle år 2021. Därefter ska kraven öka till 30 procent år 2030.

Idag presenteras flygbränsleutredningen. Utredningen föreslår en reduktionsplikt...

Läs mer
Stockholms Handelskammare kommenterar flygbränsleutredningen:

Stödjer förslag om reduktionsplikt – men då måste flygskatten tas bort

Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Utredningen om att främja styrmedel för att främja biobränsle föreslå...

Läs mer

Resenäringen positiv till krav på bioflygbränsle

Regeringens utredare Maria Wetterstrand föreslår en reduktionsplikt för flygbrä...

Läs mer

Svenskarnas ambivalens kring flygresande

Majoriteten av svenskarna anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften får dåligt samvete när de bokar sina biljetter, men ändå är det få som uppger att de kommer sluta flyga.

Sju av tio svenskar anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se