Facebook

Instagram

Första digitala flygledartornet i Storbritannien tas i bruk


2018-12-14

Bild: Cranfield University

Det första operativa digitala flygledartornet i Storbritannien invigdes idag av Cranfield University på flygplatsen i Bedfordshire, med ett system från Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS). 

Den senaste innovationen inom Storbritanniens luftfartssektor har utvecklats och levererats av Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS), men ägs och drivs av Cranfield University. Systemet består av en sensormast och ett bemannat kontrollrum på flygplatsen, och kommer att hantera flygtrafiken till och från flygplatsen.

– Den digitala flygledningscentralen är ett viktigt steg framåt för Cranfields Global Research Airport och universitetets forskningskompetens. I kombination med våra befintliga och framtida anläggningar kommer flygledningscentralen att befästa Cranfields ledande ställning inom flyg- och rymdforskning i hjärtat av tillväxtområdet Cambridge-Milton Keynes-Oxford, sade Professor Sir Peter Gregson, Vice-Chancellor och Chief Executive för Cranfield University.

– Detta är ett historiskt ögonblick för flygtrafiken i Storbritannien, och visar att framtiden för Storbritanniens flygsektor ligger inom spjutspetsteknik i kombination med operativ expertis. Saab och Cranfield University inledde sitt samarbete i oktober 2017, och har haft en utmärkt arbetsrelation som lett till dagens bedrift. Vi ser fram emot att välkomna fler brittiska flygplatser som användare av denna innovativa teknik, samt till de forskningsfördelar som anläggningen tillför marknaden, sade Johan Klintberg, vd för Saab Digital Air Services.

Digitala flygledartorn är ett genombrott inom flygtrafikledning som startade i Sverige 2015. Tack vare Saabs marknadsledande teknik möjliggör digitaliseringen av data en betydligt förbättrad operativ effektivitet, lägre driftskostnader samt avancerade system för säkerhet och beslutsstöd. Att installera ett digitalt flygledartorn är ofta mer ekonomiskt än att bygga ett nytt eller uppgradera ett konventionellt flygledartorn.

Ett digitalt flygledartorn ersätter ett konventionellt flygledartorn med en kameramast för att återge vyn från tornet och överföra den till en bemannad digital flygledningscentral på en annan plats. Digitala flygledartorn är konstruerade för att vara robusta och efterleva bästa praxis inom cybersäkerhet.

Cranfields globala forskningsflygplats erbjuder en unik miljö för forskning inom flygindustrin. Som ett av de få universiteten i världen med egen flygplats ligger Cranfield University i framkant när det gäller flygteknik och arbetar för att möta utmaningarna för digital luftfart och ompröva flygplatser, flygbolag, luftrumshantering och framtidens flygplan.

Saab Digital Air Traffic Solutions är ett joint venture-projekt mellan Saab och LFV (Luftfartsverket) som inleddes 2016. Genom att kombinera LFV:s unika operativa erfarenhet med Saabs tekniska lösningar i världsklass, kan Saab Digital Air Traffic Solutions hantera hela processen – från planering till genomförande och administration av tjänster inom fjärrstyrd flygledning. SDATS erbjuder flygplatser i Sverige och utomlands ett digitalt alternativ vid upphandling av flygledningstjänster, och skapar på så sätt bättre ekonomiska villkor för drift av flygplatser.




Källa: Saab


Skriv ut



Dala Airport blir ny bas för Lantmäteriets flygfoto

Lantmäteriet flyttar sin flygfotoverksamhet till Dala Airport i Borlänge.
– Flygplatsen har det vi behöver och ligger dessutom nära Gävle där vår...

Läs mer
Maxi Grip
Forskare vid Luleå tekniska universitet har gjort framgångsrika fältförsök med att få en robot att klättra på ett flygplan i syfte att inspektera det.

Klättrande robot kan inspektera flygplan

Framgångsrika fältförsök visar att det är möjligt att få en...

Läs mer
Uniteam


Slutsasten efter Transportstyrelsens utredning:

Flera förklaringar till att färre flyger

Transportstyrelsen har analyserat det första halvåret med flygskatt med syftet att...

Läs mer

Michel Fischier ny IR-chef på SAS

SAS har utsett Michel Fischier till ny chef för investerarrelationer på SAS. Han kommer...

Läs mer
Noomi Eriksson, museichef Flygvapenmuseum.

Ny museichef för Flygvapenmuseum

Den 1 januari 2019 tillträdde Noomi Eriksson som ny Museichef för Flygvapenmuseum i...

Läs mer

Norwegian lanserar gratis WiFi på långdistanslinjer


Norwegian kommer att installera WiFi på bolagets långdistansplan och blir därmed...

Läs mer
Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar på fem baser i Sverige.

Ytterligare räddningshelikoptrar krävs för att nå förmåga att släcka skogsbränder

Utöka räddningshelikopterflottan med ytterligare tre till fyra helikoptrar och anstä...

Läs mer
LFV:

Rekordmånga rörelser i svenskt luftrum 2018

Ann Persson Grivas, LFV:s generaldirektör.

2018 blev ett nytt rekordår i svenskt luftrum med 785 000 rörelser. Det är en...

Läs mer
Take off för GlobalEye-planet.

Saabs andra GlobalEye-plan lyfter för första gången

Den 3 januari genomförde Saab en lyckad premiärflygning med det andra flygburna ö...

Läs mer
Närbild på ett flygplan som tankas.

Biobränsle tankas på fem av Swedavias flygplatser

Från och med den 19 december och under några dagar framåt tankas bioflygbrä...

Läs mer


Fler flygplatser kan hållas öppna med nya autonoma lösningar

Semcon ska utveckla nya autonoma lösningar för att flygplatser ska bli säkrare och...

Läs mer


Första digitala flygledartornet i Storbritannien tas i bruk

Det första operativa digitala flygledartornet i Storbritannien invigdes idag av Cranfield...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se