Facebook

Instagram

Första spadtag för Terminalexpansion Norr på Göteborg Landvetter Airport


2018-05-09

Ett spadtag för Terminalexpansion Norr på Göteborg Landvetter Airport. Fr vänster Scandics distriktsdirektör Kristian Andersson, flygplatsdirektör Charlotte Ljunggren, arkitekt Gert Wingårdh och Peabs VD Jesper Göransson. I händerna håller de lådan med symboler som ska gjutas in i terminalbyggnaden.
Bild: Peab
Ett spadtag för Terminalexpansion Norr på Göteborg Landvetter Airport. Fr vänster Scandics distriktsdirektör Kristian Andersson, flygplatsdirektör Charlotte Ljunggren, arkitekt Gert Wingårdh och Peabs VD Jesper Göransson. I händerna håller de lådan med symboler som ska gjutas in i terminalbyggnaden.

En tidskapsel med hälsningar till framtiden – det blev den officiella starten för Terminalexpansion Norr på Göteborg Landvetter Airport. På plats för att sätta igång projektet fanns bland andra Peabs VD Jesper Göransson, flygplatsdirektör Charlotte Ljunggren och Scandics distriktsdirektör Kristian Andersson.

Projektet inkluderar förberedelser inför en ny säkerhetskontroll, ny bagagekällare som rymmer större röntgenutrustning samt ett miljöcertifierat, terminalnära sjuvåningshotell ritat av arkitektfirman Wingårdhs.

Hotellet, som riktar sig till både familjer, fritidsresenärer och affärsresenärer, är en viktig pusselbit för flygplatsen eftersom de publika hotellytorna kommer integreras med den framtida incheckningshallen. Hotellet beräknas stå klart i slutet av 2020 och spelar en central roll i utvecklingen av Airport City Göteborg som just nu växer fram mellan riksväg 40 och den befintliga Landvetter flygplats.

Istället för ett traditionellt spadtag lade Peab, Swedavia och hotelloperatören Scandic ner var sitt föremål till framtiden i en tidskapsel. Kapseln kommer gjutas in i den nya terminalbyggnaden längre fram.

Peabs VD Jesper Göransson lade ner ett massivt handslag i brons.

Handslaget har alltid haft ett stort värde för Peab och är symbolen för att vi håller det vi lovar. I detta fall står löftet bland annat för att vi bygger med fokus på miljö och människa samt sätter säkerheten för personal och flygplatsens besökare i första rummet.

För Swedavias räkning lade flygplatsdirektören Charlotte Ljunggren ner färdplanen mot ett fossilfritt inrikesflyg som flygbranschen nyligen lämnade till regeringen. Scandics bidrag till kapsel var en flaskpost i en vattenflaska av handblåst returglas.

Att arbeta i flygplatsmiljö ställer stora krav på både personal och planering. På Landvetter flygplats är det många aktörer som ska samsas om små ytor och samtidigt verka för att resenärerna påverkas så lite som möjligt. Tät kommunikation och fingertoppskänsla mellan alla inblandade är en förutsättning för att projektet ska flyta smidigt.

För oss är teamet otroligt viktigt, arbetsmiljön och säkerheten är absolut prio. Vårt motto på projektet är ”det blir alltid som man tänkt sig”, det lever vi efter varje dag, säger Jonas Edensvärd, platschef på Peab.



Källa: Peab


Skriv ut



Majoritet av stockholmarna villiga att betala extra för flyg med lägre utsläpp

Demoskop om betalvilja för flyg med lägre utsläpp.

Nästan 6 av 10 stockholmare kan tänka sig att betala mer för flygresor som har lägre utsläpp. Mest positiva är studenter, där 73 procent ställer sig positiva.

Läs mer
Safetyseal
Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Österbotten för behandling med trombektomi vid Neuro- huvud- hals centrum, Norrlands universitetssjukhus.

Klart med avtal för ambulansflyg över Kvarken

Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Ö...

Läs mer
Uniteam
Vy från centrala Gdansk.

Två nya direktlinjer med Ryanair till Polen från Göteborg Landvetter

Den starka expansionen för Ryanair på Göteborg Landvetter Airport fortsätter....

Läs mer

Niklas Nordström lämnar posten som ordförande för Svenskt Flyg

Niklas Nordström kommer inte att kandidera till ordförandeposten för Föreningen...

Läs mer

Transportstyrelsen stoppar flyg med flygplansmodellen Boeing 737-8/9 Max i Sverige

Under dagen har en utvärdering av befintlig fakta och information om luftvärdigheten...

Läs mer

Transportstyrelsen följer utvecklingen med Ethiopian Air-haveriet

Med anledning av det tragiska haveri som inträffat i Etiopien söndagen den 10 mars med...

Läs mer

Norwegian med passagerartillväxt och högre punktlighet i februari

Norwegian 787 Dreamliner.

Över 2,5 miljoner passagerare valde att flyga med Norwegian i februari, en ökning med...

Läs mer
Transportföretagen om flygbränsleutredningen:

"Välkomnar utredningen – men staten måste ta ansvar för svensk flygnäring"


Under måndagen överlämnades redovisningen av regeringens utredning ”Biojet...

Läs mer

SAS och Preem positiva till flygbränsleutredningen

Flygbränsleutredningen föreslår införande av en reduktionsplikt på en procent förnybart flygbränsle år 2021. Därefter ska kraven öka till 30 procent år 2030.

Idag presenteras flygbränsleutredningen. Utredningen föreslår en reduktionsplikt...

Läs mer
Stockholms Handelskammare kommenterar flygbränsleutredningen:

Stödjer förslag om reduktionsplikt – men då måste flygskatten tas bort

Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Utredningen om att främja styrmedel för att främja biobränsle föreslå...

Läs mer

Resenäringen positiv till krav på bioflygbränsle

Regeringens utredare Maria Wetterstrand föreslår en reduktionsplikt för flygbrä...

Läs mer

Svenskarnas ambivalens kring flygresande

Majoriteten av svenskarna anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften får dåligt samvete när de bokar sina biljetter, men ändå är det få som uppger att de kommer sluta flyga.

Sju av tio svenskar anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se