Facebook


Instagram

GKN Aerospace Sweden i internationellt samarbete om nästa generations stridsflygmotor


2020-08-05

Bild: GKN Aerospace Sweden

Sommaren 2019 tecknade Sverige och Storbritannien ett samförståndsavtal (MoU) om att undersöka möjligheterna för gemensam utveckling av framtida stridsflygförmåga och stridsflygsystem. Tanken är att detta ska ske på ett sätt som även stödjer framtida utveckling av JAS 39 Gripen. Stridsflyg är av Sverige utpekat som ett nationellt säkerhetsintresse och de industriella förmågorna i landet ligger i framkant. Genom en gemensam teknikutveckling med Storbritannien kommer kompetensen inom Svensk flygindustri att kunna fortsätta att utvecklas på ett kostnadseffektivt sätt. GKN Aerospace Sweden och Saab är de två företag i Sverige som ingår i samarbetet.

GKN Aerospace Sweden har under våren 2020 kontrakterats av FMV för att studera hur ett samarbete med brittiska Rolls Royce skulle kunna etableras kring utveckling av ny teknologi för nästa generations stridsflygmotor. Framtidens stridsflygplan kommer att ställa helt nya krav på motorn, eller energisystemet som det också skulle kunna kallas. Den ska inte bara tillgodose ökade behov av dragkraft, utan även försörja allt mer krävande sensorer och vapen med ökade effektuttag och behov av kylning. Därför kommer det att behövas ett rejält tekniklyft jämfört med dagens stridsflygmotorer.

I dag under Farnborough International Air Show tydliggjorde Storbritanniens, Sveriges och Italiens försvarsministrar att även Italien har en liknande inriktning och för avsikt att ansluta sig till Storbritanniens och Sveriges ambitioner att samarbeta inom utveckling an teknologi för nästa generations stridsflygsystem.

Därav tillkännages att GKN Aerospace Sweden deltar i genomförbarhetsstudier tillsammans med övriga involverande industrier i Italien och Storbritannien.

– Det är både hedrande och efterlängtat av GKN Aerospace Sweden att vara en del av detta spännande samarbete, säger Joakim Andersson, Koncernchef för flygmotorverksamheten inom GKN Aerospace, och fortsätter:
– Det passar mycket bra med vår ambition att utveckla vår marknadsposition inom motorsystem samtidigt som vi skapar nytta av synergierna mellan våra civila och militära flygmotorteknologier. Vi har många års erfarenhet av internationella samarbetsprogram och är övertygade om att detta är rätt väg att gå i utvecklingen av nästa stridsflygmotor. I princip alla de motorer som vi utvecklat åt Sveriges försvar under de 90 år vi varit verksamma har tagits fram i samarbeten med engelska och amerikanska partners.

Att utveckla ett så komplext system som en ny stridsflygmotor är en stor utmaning som kommer att kräva mycket resurser över lång tid. Samarbetet ska ta tillvara på de bästa kompetenserna från respektive företag samtidigt som företagens förmåga att stödja sina respektive länders försvar stärks.

GKN Aerospace Sweden har en lång historik av att utveckla teknologi och motorer samt av att säkerställa säkerhet, tillgänglighet och kostnadseffektivitet för Sveriges försvar. Företaget innehar typcertifikat för motor RM12 i JAS 39 Gripen C/D samt har också valts som leverantör för produktstödet av motor RM16 i JAS 39 Gripen E.

GKN Aerospace Sweden AB är också utvecklande och tillverkande partner på civila motorprogram där företagets produkter finns på mer än 90% av alla större civila flygplan. Företaget har avancerad teknologiutveckling samt utvecklings- och testanläggningar för motorutveckling.



Källa: GKN Aerospace Sweden


Skriv ut



Saab 340 Arlanda
Saab 340 Arlanda

Air Leap anpassar avgångarna från Visby till Arlanda

Från och med måndag den 21 september ändrar Air Leap tidtabellen mellan Visby och Arlanda och kommer då erbjuda en tidig avgång på morgonen med retur på...

Läs mer
Zugol 550
Tekniker och ansvarig projektör inom dörrautomatik på SafeTeam.

Dörrautomatik på flygplatsen framtidssäkrar nybyggd terminal

SafeTeam har levererat dörrautomatik till över 400 dörrmiljöer i en helt...

Läs mer
Vattenfall
Norwegian Boeing 737-800.

Norwegian ska minska CO2-utsläppen med 45 procent senast 2030

Norwegian lanserar idag en ny klimat- och miljöstrategi. Strategin ska implementeras...

Läs mer

Konsekvensanalysen är klar: Bromma Stockholm Airport är inte gynnsam

Swedavia har idag överlämnat de sammanfattande slutsatserna av en konsekvensanalys, gjord...

Läs mer
AirGotland flyger snart 8 fler turer i veckan mellan Visby och Bromma med sin SAAB 340.

AirGotland utökar turlistan bara en månad efter start

Den 13 augusti lyfte AirGotland första gången med sin SAAB 340 med 33 platser. Fö...

Läs mer
Air Leaps ATR 72 inför landning.

92 procent fler flög med Air Leap i augusti

Den positiva utvecklingen för Air Leaps satsning på den svenska fortsätter. I...

Läs mer
Ryanair plan på Göteborg Landvetter Airport.

Ryanair satsar vidare på Landvetter med ny direktlinje till Bosnien

Det irländska lågprisbolaget Ryanair utvecklar destinationsutbudet på Gö...

Läs mer
Stockholm Arlanda Airport.

Swedavias trafikstatistik för augusti 2020:

Flygresandet minskade med 83 procent

Under augusti månad flög 650 000 resenärer via Swedavias tio flygplatser, en...

Läs mer
Norwegian Boeing 737-800.

Norwegians trafiksiffror för augusti kraftigt påverkade av reserestriktioner och lägre efterfrågan

Norwegians trafiksiffror för augusti är kraftigt påverkade av reserestriktioner och...

Läs mer


Kalmar Öland Airport varslar

Som en effekt av den kraftiga nedgången i flygtrafiken och passagerarantalet, till följd...

Läs mer


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se