Facebook


Instagram

GKN Aerospace Sweden i internationellt samarbete om nästa generations stridsflygmotor


2020-08-05

Bild: GKN Aerospace Sweden

Sommaren 2019 tecknade Sverige och Storbritannien ett samförståndsavtal (MoU) om att undersöka möjligheterna för gemensam utveckling av framtida stridsflygförmåga och stridsflygsystem. Tanken är att detta ska ske på ett sätt som även stödjer framtida utveckling av JAS 39 Gripen. Stridsflyg är av Sverige utpekat som ett nationellt säkerhetsintresse och de industriella förmågorna i landet ligger i framkant. Genom en gemensam teknikutveckling med Storbritannien kommer kompetensen inom Svensk flygindustri att kunna fortsätta att utvecklas på ett kostnadseffektivt sätt. GKN Aerospace Sweden och Saab är de två företag i Sverige som ingår i samarbetet.

GKN Aerospace Sweden har under våren 2020 kontrakterats av FMV för att studera hur ett samarbete med brittiska Rolls Royce skulle kunna etableras kring utveckling av ny teknologi för nästa generations stridsflygmotor. Framtidens stridsflygplan kommer att ställa helt nya krav på motorn, eller energisystemet som det också skulle kunna kallas. Den ska inte bara tillgodose ökade behov av dragkraft, utan även försörja allt mer krävande sensorer och vapen med ökade effektuttag och behov av kylning. Därför kommer det att behövas ett rejält tekniklyft jämfört med dagens stridsflygmotorer.

I dag under Farnborough International Air Show tydliggjorde Storbritanniens, Sveriges och Italiens försvarsministrar att även Italien har en liknande inriktning och för avsikt att ansluta sig till Storbritanniens och Sveriges ambitioner att samarbeta inom utveckling an teknologi för nästa generations stridsflygsystem.

Därav tillkännages att GKN Aerospace Sweden deltar i genomförbarhetsstudier tillsammans med övriga involverande industrier i Italien och Storbritannien.

– Det är både hedrande och efterlängtat av GKN Aerospace Sweden att vara en del av detta spännande samarbete, säger Joakim Andersson, Koncernchef för flygmotorverksamheten inom GKN Aerospace, och fortsätter:
– Det passar mycket bra med vår ambition att utveckla vår marknadsposition inom motorsystem samtidigt som vi skapar nytta av synergierna mellan våra civila och militära flygmotorteknologier. Vi har många års erfarenhet av internationella samarbetsprogram och är övertygade om att detta är rätt väg att gå i utvecklingen av nästa stridsflygmotor. I princip alla de motorer som vi utvecklat åt Sveriges försvar under de 90 år vi varit verksamma har tagits fram i samarbeten med engelska och amerikanska partners.

Att utveckla ett så komplext system som en ny stridsflygmotor är en stor utmaning som kommer att kräva mycket resurser över lång tid. Samarbetet ska ta tillvara på de bästa kompetenserna från respektive företag samtidigt som företagens förmåga att stödja sina respektive länders försvar stärks.

GKN Aerospace Sweden har en lång historik av att utveckla teknologi och motorer samt av att säkerställa säkerhet, tillgänglighet och kostnadseffektivitet för Sveriges försvar. Företaget innehar typcertifikat för motor RM12 i JAS 39 Gripen C/D samt har också valts som leverantör för produktstödet av motor RM16 i JAS 39 Gripen E.

GKN Aerospace Sweden AB är också utvecklande och tillverkande partner på civila motorprogram där företagets produkter finns på mer än 90% av alla större civila flygplan. Företaget har avancerad teknologiutveckling samt utvecklings- och testanläggningar för motorutveckling.



Källa: GKN Aerospace Sweden


Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se