Facebook


Instagram

Klättrande robot kan inspektera flygplan


2019-01-22

Forskare vid Luleå tekniska universitet har gjort framgångsrika fältförsök med att få en robot att klättra på ett flygplan i syfte att inspektera det.
Bild: Luleå tekniska universitet
Forskare vid Luleå tekniska universitet har gjort framgångsrika fältförsök med att få en robot att klättra på ett flygplan i syfte att inspektera det.

Delar av Luleå tekniska universitets forskargrupp som är involverad i det framgångsrika arbetet med vortexroboten, från vänster: Georgios Andrikopoulos, post doktor, Andreas Papadimitriou, doktorand, Angelica Brusell, doktorand, och professor George Nikolakopoulos.
Bild: Luleå tekniska universitet
Delar av Luleå tekniska universitets forskargrupp som är involverad i det framgångsrika arbetet med vortexroboten, från vänster: Georgios Andrikopoulos, post doktor, Andreas Papadimitriou, doktorand, Angelica Brusell, doktorand, och professor George Nikolakopoulos.

Med hjälp av kontrollerat undertryck kan roboten klättra på ytor, även sådana som är böjda eller lutande. Forskare vid Luleå tekniska universitet har framgångsrikt testat vortexroboten i fältförsök på en fullskalig Boeing 737.
Bild: Luleå tekniska universitet
Med hjälp av kontrollerat undertryck kan roboten klättra på ytor, även sådana som är böjda eller lutande. Forskare vid Luleå tekniska universitet har framgångsrikt testat vortexroboten i fältförsök på en fullskalig Boeing 737.

Framgångsrika fältförsök visar att det är möjligt att få en robot att klättra på ett flygplan i syfte att inspektera det.
– Vi är bland de första i världen att lyckas med det här, säger George Nikolakopoulos, professor i robotik och automation vid Luleå tekniska universitet.

Uppdraget för Luleå tekniska universitets forskargrupp i reglerteknik har varit både futuristiskt och utmanande; att konstruera och utveckla mekanik, elektronik och programvarukomponenter till en vortexrobot, en robot som med hjälp av kontrollerat undertryck kan klättra på ytor, även sådana som är böjda eller lutande. Forskarna har testat vortexroboten i fältförsök på en fullskalig Boeing 737 på en anläggning i anslutning till brittiska Cranfield University (en film från försöket finns längst ner i artikeln).

– Försöken var framgångsrika. Vi testade robotprototypens egenskaper på flygplanets alla olika ytor, även på övergången mellan vinge och själva flygplanskroppen. Det är väldigt svårt att lyckas med den här utmaningen eftersom roboten måste kunna bära en tung nyttolast i förhållande till sin storlek, säger Georgios Andrikopoulos, post dok i reglerteknik och teknisk ledare för projektet.

– I framtiden kommer nyttolasten bestå av sensorer och verktyg för såväl inspektion som reparation, det kan till exempel vara en värmekamera eller en borrmaskin. Roboten måste hållas kvar på ytan, samtidigt som invecklade och krävande uppgifter utförs.


Autonom och trådlös
Robotprototypen fäster på alla släta ytor och kan röra sig i alla riktningar. Målsättningen är att göra roboten helt autonom och trådlös så den kan inspektera och identifiera eventuella skador på flygplan. I dag utförs inspektionerna manuellt med en handhållen sensor genom så kallad icke-förstörande testning, man letar helt enkelt efter defekter genom att göra punktmätningar på flygplanskroppen. Dessa inspektioner är både tidskrävande och kostsamma.

– Vår vision är att många robotar ska arbeta tillsammans med inspektion och reparation av flygplan. Om vi kan skicka upp flera robotar och låta dem arbeta tillsammans går det att spara både tid och pengar, samtidigt som det kan förbättra säkerheten inom flygindustrin, säger George Nikolakopoulos.






Källa: LTU

Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se