Facebook


Instagram

Konsekvensanalysen är klar: Bromma Stockholm Airport är inte gynnsam


2020-09-14

Swedavia har idag överlämnat de sammanfattande slutsatserna av en konsekvensanalys, gjord utifrån bolagets affärsmässiga perspektiv, av ett eventuellt politiskt beslut att avveckla Bromma Stockholm Airport i förtid. Analysen är gjord på ägarens begäran och lämnades över till näringsdepartementet.

Swedavia är ett statligt bolag vars uppdrag är att driva det nationella basutbudet av flygplatser. Vilka flygplatser som ska ingå i basutbudet – i dagsläget tio stycken, från norr till söder – är ett politiskt beslut.

Under 2020 har covid-19-pandemin påverkat flygmarknaden drastiskt. Flygplatser i hela världen har i princip stått helt utan trafik och trots att en mycket försiktig återhämtning påbörjats kommer konsekvenserna av allt att döma förändra flygmarknaden i grunden. Mot bakgrund av detta har Swedavias ägare bett bolaget att göra en konsekvensanalys av de affärsmässiga förutsättningarna kring en eventuell förtida avveckling av Bromma Stockholm Airport.

– Swedavias bedömning är att det, givet den nya marknadssituationen, inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare och att en konsolidering av flygtrafiken i Stockholmsregionen till Stockholm Arlanda Airport är möjlig, säger Åke Svensson, styrelseordförande i Swedavia.
– Det är dock en grundläggande förutsättning att Arlanda får långsiktiga förutsättningar för att utvecklas i takt med samhällets behov. Jag vill samtidigt understryka att Swedavia har utgått från bolagets affärsmässiga förutsättningar och att ett politiskt beslut om att stänga Bromma i förtid bör fattas med ett bredare samhällsperspektiv i beaktande.

Värna konkurrenskraft på en sargad flygmarknad
Även om de långsiktiga konsekvenserna av covid-19-pandemin är osäkra talar mycket för att morgondagens flygmarknad kommer att se mycket annorlunda ut än gårdagens. De aktörer som verkar på marknaden kommer i många fall att behöva vidta stora, strukturella åtgärder för att vara fortsatt konkurrenskraftiga.

– Flygmarknaden befinner sig i en kris som saknar motstycke. Bromma kommer sannolikt att ha ett kapacitetsöverskott på grund av låga trafikvolymer under lång tid framöver. Kostnaden för det skulle i förlängningen komma att bäras av resenärer och redan sargade flygbolag, vilket vi inte bedömer är möjligt, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.

Därtill bedöms inte Bromma kunna vara kvar som flygplats efter 2038, då det nuvarande arrendeavtalet med Stockholms stad löper ut.

Tio flygplatser tills vidare
Vid en förtida stängning av Bromma bedömer Swedavia att den kommersiella flygtrafiken på Bromma på kort sikt kan inrymmas på Arlanda utan att några betydande ytterligare infrastrukturinvesteringar behöver tidigareläggas. På längre sikt krävs ytterligare satsningar i infrastruktur på och kring Arlanda, oaktat om Bromma läggs ner i förtid eller ej. Dessa investeringar inkluderar även ytterligare en rullbana på Arlanda. Arlanda behöver också fortsatt kunna fungera som katalysator för flygbranschens pågående klimatomställning.

För svensk flygtillgänglighet kan en konsolidering av Stockholms flygkapacitet till Arlanda medföra att vissa orter i Sverige får försämrade flygförbindelser till Stockholm. Samtidigt får vissa orter en bättre nationell och internationell tillgänglighet genom att samla inrikestrafik och utrikestrafik på en flygplats.

– Vi har nu redovisat slutsatserna av vår analys för vår ägare som får väga samman Swedavias bedömning med andra relevanta perspektiv. Tills vidare har vi ett uppdrag att driva våra tio flygplatser – inklusive Bromma – vidare på bästa möjliga sätt, säger Jonas Abrahamsson.



Källa: Swedavia


Skriv ut



Ulrika Matsgård.
Ulrika Matsgård.

Ulrika Matsgård ny VD för flygbolaget BRA

Efter drygt två år i BRA lämnar Geir Stormorken VD- stolen den 30 juni. Han kommer fortsättningsvis att ingå i bolagets styrelse samtidigt som han går tillbaka till...

Läs mer
Zugol 550
Biobränsle utvecklas för mer hållbart flyg.

Internationellt samarbete får grönt ljus för fortsatt arbete med bioflygbränsle av skogsrester

Energimyndigheten beviljar nu stöd till KLM Royal Dutch Airlines, Södra, Växjö...

Läs mer
Vattenfall
Embraer 175.

KLM redo att flyga ressugna östgötar till varmare breddgrader

Den 10:e juni börjar KLM flyga från Linköping till Amsterdam igen. Denna sommar...

Läs mer
Zinga


Så ska Heathrow bli den första större flygplatsen i Storbritannien med hållbara flygbränslen

För första gången kan passagerare från Heathrow minska sina flygutsläpp...

Läs mer
Kiruna Airport.

Kiruna Airport satsar på digitalisering och framtidens flygplatser

Kiruna Airport är först ut av Swedavias flygplatser att övergå till...

Läs mer
Norwegian 737-800.

Norwegians trafiksiffror för maj visar positiv trend

Norwegians trafiksiffror för maj är kraftigt påverkade av reserestriktioner och...

Läs mer


BRA lanserar ny internationell flyglinje till Scandinavian Mountains Airport

Nu blir skidåkningen på SkiStars destinationer i Sälen och Trysil ännu mer...

Läs mer
Ny internationell linje till Sälen Trysil.

Ny internationell flyglinje mellan danska Århus och Scandinavian Mountains Airport

Flygbolaget BRA lanserar ytterligare en flyglinje till Scandinavian Mountains Airport –...

Läs mer


SJ och Omio i samarbete om tågresor till Europa

Från och med idag, onsdag 2 juni, är det möjligt att boka tåg till...

Läs mer


Mest lästa




















HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se