Facebook


Instagram

MSB:s första skarpa insats med nya resursen - möt piloten som flög planet


2020-06-18

Johan Sjöstrand, en av de piloter som deltog i insatsen i måndags när de mindre skopande flygplanen aktiverades för första gången.
Bild: Saab
Johan Sjöstrand, en av de piloter som deltog i insatsen i måndags när de mindre skopande flygplanen aktiverades för första gången.

Johan Sjöstrand var med om en historisk händelse i måndags.
Då deltog han nämligen som pilot för ett av de två mindre skopande flygplanen som aktiverades för första gången av MSB.
– Det kändes som att insatsen var ett skolboksexempel på hur det ska fungera när vi från luften hjälper till att begränsa en brand tillsammans med brandmännen som utför släckningsarbetet på marken, säger han.

Tidigare i år tecknade MSB avtal med Saab gällande mindre skopande flygplan. Tjänsten som MSB köper innebär att Saab tillhandahåller två mindre skopande flygplan med tillhörande besättning och annan nödvändig logistik. I måndags aktiverades de mindre skopande flygplanen för första gången när de användes i en skarp insats. När larmet gick fick Johan Sjöstrand, tillsammans med en kollega på Saab, dra på sig pilotmundering och bistå räddningstjänsten med brandbekämpning från luften.

– Jag har jobbat som pilot i 34 år. När det stod klart att jag var en av de piloterna som skulle vidareutbildas för att flyga mindre skopande flygplan fick jag genomgå en hel del träning. Men detta var första gången jag fick delta i en skarp insats. Det blev en pulshöjning och det känns bra att man arbetar med att hjälpa till att bekämpa en skogsbrand som påverkar både samhället och miljön negativt, säger Johan Sjöstrand.

Vad kände du när larmet gick?
– Då fick man ett litet adrenalinpåslag. Men det var på gång med utryckningar under helgen, med tanke på de höga brandriskprognoserna och de skogsbränder som härjade, så jag visste ju att det lutade åt premiär ganska snart.


60 000 liter vatten på 24 släpp
Johan och hans kollega bistod Uppsalas brandförsvar i släckningsarbetet av en skogsbrand i Örbyhus, i Uppsalatrakten. Totalt släppte de mindre skopande flygplanen 60 000 liter vatten på 24 fällningar.

– Vi sög upp vatten från sjön Stordammen.Den har ju badstrand med bryggor, hopptorn, glasskiosk och massa sommarstugor runt om. Det var mycket folk som tittade på och vinkade. De flesta har ju inte sett den här resursen tidigare så jag tror att många tyckte det var spännande att se hur det går till när vi arbetar i en skarp insats.


”Ett skolboksexempel
De mindre skopande flygplanen arbetade med insatsen i ungefär en och en halv timme innan räddningsledaren, tillsammans med MSB, beslutade att de kunde återgå till beredskapspositionen på Skavsta flygplats.

– Från luften så angrep vi branden från sidorna. Jag tyckte att man efter den fjärde fällningen av vatten såg att fronten mildrades ganska mycket av de fällningar vi gjorde på flanken. Till slut var räddningsledaren nöjd med vår insats och vi kunde vända hem.

Hur väl fungerade insatsen enligt dig?
– Det kändes som att insatsen var ett skolboksexempel på hur det ska fungera när vi från luften hjälper till att begränsa en brand tillsammans med brandmännen som utför släckningsarbetet på marken. Det känns väldigt bra att premiären av den här förmågan fungerade omgående.

Du har arbetat som pilot väldigt länge. Vad är det svåraste med att vara pilot för ett mindre skopande flygplan?
Dels är det att landa bra på vattnet. Vattnet känns mindre förlåtande än att landa på en landningsbana. På vatten finns det andra risker, exempelvis en alltför hög fart (flack inflygning) och kanske att man sätter i pontonerna asymmetriskt och får ett kast så att vingen doppas i vattnet och flygplanet slår runt, säger Johan och fortsätter:

– Och dels är det att få fällningen av vattnet på rätt ställe med rätt mängd och spridning. Här spelar vinden in samtidigt som vinden även påverkar röken som man vill hålla sig från. Vi styra så att allt vatten släpps direkt, på en yta som är 75 meter lång och 35 meter bred.Vi kan också ställa in vattenfällningsmekanismen, alltså luckan som öppnas, så att man fäller vattnet mer utspritt, som längst 800 meter långt och 15 meter brett, beroende på vad man vill åstadkomma och vilket skede branden är i.


Sirener för att varna
De mindre skopande flygplanen är försedda med sirener. Detta för att varna brandmän att ett plan är på ingång och att vatten snart kommer att fällas. Sirenerna används också när det finns behov av att varna allmänheten när ett plan går ner för vattenskopning. Just nu har MSB sex helikoptrar och två mindre skopande flygplan i beredskap.


Fakta om flygplansmodellen Air Tractor AT-802 Fire boss:

  • Bredd: 18 meter i spännvidd, vingtipp till vingtipp.
  • Längd: 11 meter.
  • Höjd: 4 meter.
  • Maxvikt: 7,3 ton.
  • Bränsle: Jet-bränsle.


Källa: MSB

Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se