Facebook


Instagram

Nästan 2 miljoner passagerare reste med SAS i december


2020-01-10

Jämfört med föregående år, ökar antalet passagerare med över 2 procent. Samtidigt ökar även kabinfaktor, enhetsintäkter och passageraryield jämfört med samma period förra året.

I december ökade total kapacitet (ASK) med 0,9 procent och antalet betalda passagerarkilometer (RPK) med 2,6 procent drivet av en ökad efterfrågan på SAS reguljärtrafik. Som ett resultat ökade kabinfaktorn med 1,2 procentenheter till 71,1 procent. Valutajusterad enhetsintäkt förbättrades med 3,1 procent och passageraryield med 1,2 procent.

– Det är glädjande att fler väljer att resa med SAS, vilket stärker vår position på den skandinaviska marknaden. Under december välkomnade vi den första av åtta Airbus A350 till vår flotta, och vi är glada att våra resenärer inom kort kommer att få uppleva världens mest moderna och bränsleeffektiva långdistansflygplan, säger Rickard Gustafson, vd för SAS och fortsätter:
– Med A350 minskar vi koldioxidutsläppen med upp till 30 procent och buller med cirka 40 procent, jämfört med flygplanstypen de ersätter. Tillsammans med vår nya flygplansdesign blir A350 en symbol för en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid för SAS.

SAS reguljärtrafikDec19Förändring1Nov19- Dec19Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)3 4291,4%7 2680,5%
RPK, passagerarkilometer (milj,)2 4063,3%5 0731,7%
Kabinfaktor70,2%+1,3 p.e.69,8%+0,8 p.e.
Antal passagerare (000)1,9162,2%4,2300,7%

 

Geografisk utveckling, reguljärtrafik Dec19 vs Dec18Nov19- Dec19 vs, Nov18- Dec18
 RPKASKRPKASK
Interkontinentalt2,3%3,6%0,4%2,4%
Europa/Intraskand4,5%0,6%3,5%-0,3%
Inrikes2,3%-1,1%0,2%-1,1%
     
       

 

SAS chartertrafikDec19Förändring1Nov19- Dec19Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)164-8,2%3354,5%
RPK, passagerarkilometer (milj,)149-7,3%3095,1%
Kabinfaktor91,0%+0,8 p.e.92,2%+0,5 p.e.
Antal passagerare (000)0,046-1,1%0,0897,3%
      

 

SAS total trafik (reguljär och charter)Dec19Förändring1Nov19- Dec19Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)3 5930,9%7 6040,6%
RPK, passagerarkilometer (milj,)2 5552,6%5 3831,9%
Kabinfaktor71,1%+1,2 p.e.70,8%+0,9 p.e.
Antal passagerare (000)1,9622,1%4,3180,8%


1 Förändring jämfört med samma period föregående år, p.e. = procentenheter

Preliminär yield och PASK  Dec
 2019
FörändringValutajusterad förändring
Passageraryield, SEK 0,95+2,1%+1,2%
PASK, SEK 0,67+4,0%+3,1%
      
    Dec 2019
Punktlighet (ankomst 15 minuter)   78,9%
Regularitet   98,1%
Förändring av totala koldioxidutsläpp, rullande 12 månader   -2,7%
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer   -2.3%
Koldioxidkompensation av passagerarrelaterade utsläpp   46%

Definitioner:

RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med säteskilometer, ASK, exklusive charter.
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer – SAS passagerarrelaterade koldioxidutsläpp dividerat med totalt erbjudna säteskilometer, rullande 12 månader
Koldioxidkompensation av passagerarrelaterade utsläpp – Andel av SAS passagerarrelaterade utsläpp som koldioxidkompenseras av SAS (EuroBonus-medlemmar, ungdomsbiljetter och SAS egna resor)

Från räkenskapsåret 2020 rapporterar vi förändring av koldioxidutsläpp totalt och per säteskilometer (ASK) i linje med vårt övergripande mål att minska våra totala koldioxidutsläpp med 25 % till 2030, jämfört med 2005.




Källa: SAS

Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se