Facebook


Instagram

Norwegian fortsätter att minska utsläppen med uppgraderat verktyg i cockpit


2020-02-07

Bild: Jørgen Syversen

Norwegian fortsätter att minska utsläppen med ny teknik och nya flygplan. En uppgraderad väderdatatjänst från AVTECH Sweden AB kan minska utsläppen med ytterligare 10 000 – 15 000 ton koldioxid per år. De flertal initiativ som bolaget har vidtagit de senaste åren minskar bolagets utsläpp med uppemot 200 000 ton CO2per år.

Mängden utsläpp är direkt relaterad till mängden bränsle som går åt och därför är det viktigt att flyga så bränsleeffektivt som möjligt. Med AVTECH:s verktyg får Norwegians piloter tillgång till avancerade data för att kunna optimera flygrutten på bästa möjliga sätt så att både bränsleförbrukning och miljöpåverkande utsläpp minskar.

Sedan 2018 använder Norwegians piloter avancerade väderdata från AVTECH Sweden AB vilket har minskat utsläppen med 16 000 ton koldioxid per år på bolagets flygningar. AVTECH:s senaste produkt Aventus Cruise Optimizer är en vidareutveckling av grundprodukten som kan minska utsläppen med ytterligare 10 000 – 15 000 ton CO2 per år. Ny teknik i cockpit i kombination med andra utsläppsreducerande åtgärder som Norwegian arbetar med minskar bolagets utsläpp med uppemot 200 000 ton CO2 per år.

– Under testperioden med det nya verktyget kunde vi tydligt se att vi fick ännu effektivare flygrutter med ännu större bränslebesparingar och utsläppsminskningar som resultat. Varje kilo bränsle som kan sparas gör skillnad. På Norwegian jobbar vi kontinuerligt med att implementera ny teknik i våra moderna och bränsleeffektiva flygplan för att fortsätta minska utsläppen, säger Stig Patey, Manager Fuel Saving på Norwegian.

Den nya produkten Cruise Profile Optimizer är utvecklad för att optimera flygningarna ytterligare med ny teknik som tar hänsyn till fler faktorer än tidigare. Tjänsten beräknar de mest bränsleeffektiva flyghöjderna för varje flygning beroende på rådande vindar och flygplanets prestanda baserat på antalet passagerare, distans, höjd och hastighet. Kortfattat innebär tjänsten att ju fler detaljer som matas in, desto bränsleeffektivare flygrutt kan planeras och därmed desto lägre utsläpp. Piloterna får dessutom uppdaterad realtidsinformation och kan justera höjden om väderförhållandena skulle förändras under flygningen.

Den uppgraderade tjänsten har redan implementerats på Norwegians samtliga kort- och medeldistansplan av modellen Boeing 737-800.

I slutet av 2019 införde Norwegian dessutom ett annat bränsle- och utsläppsbesparande verktyg, SkyBreathe. Med SkyBreathe kan Norwegian minska utsläppen med ytterligare två procent. På ett år kan man minska CO2-utsläppen med 140 000 ton med SkyBreathe, vilket motsvarar 25 procent av de totala utsläppen för inrikesflyget i Sverige.

–Det är roligt at se att vårt gemensamma utvecklingsarbete fortsätter resultera i lösningar som ger kraftigt positiva miljöeffekter i form av en reduktion i bränsle och CO2-utsläpp. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Norwegian med fler innovativa lösningar som resultat, säger David Rytter, VD för AVTECH Sweden AB.

Norwegians arbete för ett mer hållbart flyg
Norwegian arbetar aktivt för att minska flygets inverkan på klimatet. Nya flygplan och ny teknik är de viktigaste åtgärderna för att minska utsläppen. Genom att ha investerat i en av världens mest moderna flygplansflottor har Norwegian minskat utsläppen med 33 procent sedan 2009. Norwegian jobbar kontinuerligt med ett flertal utsläppsreducerande initiativ.



Källa: Norwegian


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>
Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. 

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler....

Läs mer
Zinga


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer
Ulefos


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Vattenfall
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Zugol 550
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se