Facebook

Instagram

Norwegian ingår avtal med AVTECH för fortsatt minskade utsläpp


2018-12-12

Flight Deck på Norwegians Boeing 787 Dreamliner.
Bild: Bo Mathisen
Flight Deck på Norwegians Boeing 787 Dreamliner.

Norwegian fortsätter arbetet för ett mer hållbart flyg och har idag tecknat ett treårigt avtal med AVTECH Sweden AB. Avtalet grundar sig på ett tidigare framgångsrikt testprojekt som resulterade i att bränsleförbrukningen minskade med 22 kilo per flygning. Detta motsvarar en minskning av CO2 utsläpp på 16 000 ton per år – eller en minskning av 5000 ton bränsle på Norwegians flygningar per år.

Avtalet innebär att Norwegians piloter får tillgång till avancerad väderdata från AVTECH (Aventus NowCast™ och Aventus Air™) och när dessa matas in i flygplanets färddator, kan pilotens planerade flygbana optimeras så att både bränsleförbrukning och miljöpåverkande utsläpp minskar.

Det testprojekt som Norwegian och AVTECH Sweden AB har genomfört omfattade 29 000 flygningar och resulterade i att bränsleförbrukningen minskade med 22 kilo per flygning. Det motsvarar en en minskning av koldioxidutsläpp på 16 000 ton per år – eller en minskning av 5000 ton bränsle på Norwegians flygningar per år. Projektet har publicerats av och delfinansierats av svenska Energimyndigheten.

– Vår ambition är att fortsätta minska utsläppen med bränsleeffektiva flygplan i kombination med innovativ teknik för framtiden. Vi är därför mycket glada över att ha ingått ett avtal med AVTECH som är ett resultat av ett framgångsrikt testprojekt och ännu ett viktigt steg i vårt arbete för ett mer hållbart flyg, säger Tomas Hesthammer, Director of Flight Operations på Norwegian.

–Samarbetet med Norwegian har visat på alla de fördelar vår teknologi kan ge och vi är glada över att ingå ett kommersiellt avtal med ett flygbolag som med sin moderna och bränsleeffektiva flygplansflotta redan har minskat utsläppen betydligt. Med AVTECH:s unika vädertjänst minskar de bränsleförbrukningen och utsläppen ytterligare, säger Sören Skog, marknadsansvarig på AVTECH Sweden AB.

Aventus-systemet kommer att implementeras som en standardiserad och permanent på Norwegians samtliga flygplan för både kortdistans och långdistans (Boeing 737 och Boeing 787 Dreamliner).

Norwegians arbete för ett mer hållbart flyg
Norwegian arbetar aktivt för att minska flygets inverkan på miljön. Att minska bränsleförbrukningen är avgörande för att minska utsläppen. I väntan på att biobränsle ska bli kommersiellt tillgängligt och tillverkas i storskalig produktion är nya flygplan den viktigaste åtgärden. Genom att flyga med en av de yngsta och mest moderna flygplansflottorna i världen har Norwegian minskat utsläppen med 30 procent sedan 2008.

I september utsågs Norwegian för andra gången till det mest bränsleeffektiva transatlantiska flygbolaget i världen av erkända miljöinstitutet ICCT (International Council on Clean Transportation). Läs mer om Norwegians arbete för att minska utsläppen här.




Källa: Norwegian


Skriv ut



Dala Airport blir ny bas för Lantmäteriets flygfoto

Lantmäteriet flyttar sin flygfotoverksamhet till Dala Airport i Borlänge.
– Flygplatsen har det vi behöver och ligger dessutom nära Gävle där vår...

Läs mer
Maxi Grip
Forskare vid Luleå tekniska universitet har gjort framgångsrika fältförsök med att få en robot att klättra på ett flygplan i syfte att inspektera det.

Klättrande robot kan inspektera flygplan

Framgångsrika fältförsök visar att det är möjligt att få en...

Läs mer
Uniteam


Slutsasten efter Transportstyrelsens utredning:

Flera förklaringar till att färre flyger

Transportstyrelsen har analyserat det första halvåret med flygskatt med syftet att...

Läs mer

Michel Fischier ny IR-chef på SAS

SAS har utsett Michel Fischier till ny chef för investerarrelationer på SAS. Han kommer...

Läs mer
Noomi Eriksson, museichef Flygvapenmuseum.

Ny museichef för Flygvapenmuseum

Den 1 januari 2019 tillträdde Noomi Eriksson som ny Museichef för Flygvapenmuseum i...

Läs mer

Norwegian lanserar gratis WiFi på långdistanslinjer


Norwegian kommer att installera WiFi på bolagets långdistansplan och blir därmed...

Läs mer
Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar på fem baser i Sverige.

Ytterligare räddningshelikoptrar krävs för att nå förmåga att släcka skogsbränder

Utöka räddningshelikopterflottan med ytterligare tre till fyra helikoptrar och anstä...

Läs mer
LFV:

Rekordmånga rörelser i svenskt luftrum 2018

Ann Persson Grivas, LFV:s generaldirektör.

2018 blev ett nytt rekordår i svenskt luftrum med 785 000 rörelser. Det är en...

Läs mer
Take off för GlobalEye-planet.

Saabs andra GlobalEye-plan lyfter för första gången

Den 3 januari genomförde Saab en lyckad premiärflygning med det andra flygburna ö...

Läs mer
Närbild på ett flygplan som tankas.

Biobränsle tankas på fem av Swedavias flygplatser

Från och med den 19 december och under några dagar framåt tankas bioflygbrä...

Läs mer


Fler flygplatser kan hållas öppna med nya autonoma lösningar

Semcon ska utveckla nya autonoma lösningar för att flygplatser ska bli säkrare och...

Läs mer


Första digitala flygledartornet i Storbritannien tas i bruk

Det första operativa digitala flygledartornet i Storbritannien invigdes idag av Cranfield...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se