Facebook


Instagram

Norwegian slutar med långdistansflyg


2021-01-14

Norwegian 737-800.
Bild: Norwegian
Norwegian 737-800.

Norwegians styrelse har i dag presenterat bolagets nya affärsplan baserad på en enklare bolagsstruktur och ett europeiskt linjenät utan långdistans. Planen lägger grunden för ett starkare och mer konkurrenskraftigt Norwegian som kommer attrahera investerare och ge ett förbättrat erbjudande till kunderna.

Norwegians nya affärsplan baseras på ett europeiskt kordistanslinjenät. Bolaget ska erbjuda billiga flygbiljetter på inrikesresor i Norge, resor i Norden samt mellan Norden och andra viktiga destinationer i Europa.

– Inrikesresor i Norge och flygningar mellan vår nordiska hemmamarknad och resten av Europa har alltid varit själva ryggraden i Norwegians linjenät och det är just det som ligger till grund för hur Norwegian ska se ut i framtiden, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram. 

Planen är att ha cirka 50 flygplan i drift på dessa marknader under 2021 och succesivt öka till cirka 70 flygplan under 2022. Vidare ska Norwegian minska skulden betydligt till cirka 20 miljarder norska kronor och ta in fyra till fem miljarder norska kronor i friskt kapital genom en kombination av nyemission till befintliga aktieägare, en riktad nyemission till nya aktieägare och andra former för eget kapital. Bolaget har tagit emot konkret intresse för deltagande i nyemissionen. Norwegian har nyligen även återupptagit dialogen med den norska regeringen om möjligt statligt deltagande baserat på den nya affärsplanen.

– Det här är en gedigen affärsplan som ger Norwegian en ny start. Genom att fokusera på kortdistanslinjenätet är målet att attrahera investerare, ha ett bra erbjudande till våra kunder och framför allt bidra till att trygga arbetsplatser, en sund konkurrens och bidra positivt till resebranschen i Norge, Norden och i Europa, fortsätter Schram.

Pandemin har haft stora konsekvenser för hela flygbranschen. Reserestriktioner har haft en dramatisk påverkan på efterfrågan, särskilt på långdistansresor. Norwegians hela Dreamlinerflotta har varit parkerad sedan mars 2020 och det finns en stor osäkerhet kring efterfrågan på långdistanslinjer framöver. Med sådana förutsättningar är Norwegians långdistansverksamhet inte hållbar och bolaget har därför beslutat att avveckla den. Till följd av det beslutet har styrelserna för dotterbolagen som huvudsakligen sysselsätter medarbetare på långdistans i Italien, Frankrike, Storbritannien och USA, kontaktat insolvensutövare. I takt med att de negativa effekterna av pandemin avtar och efterfrågan kommer tillbaka, kommer Norwegian fortsätta utveckla bolaget mot lönsamma möjligheter.

– Vårt viktigaste fokus nu är att bygga ett starkt och lönsamt Norwegian så att vi kan behålla så många arbetsplatser som möjligt. Det kommer att ta lång tid innan efterfrågan på långdistansresor kommer tillbaka och därför har vi valt att fokusera på ett starkt europeiskt linjenät när vi kommer ut ur reorganiseringsprocessen. Det här beslutet kommer dessvärre påverka många av våra medarbetare och är därför ett tungt beslut att fatta. Jag vill rikta ett stort tack till alla berörda kollegor för deras mångåriga insats på Norwegian, avslutar Schram.

Kunder med bokningar som berörs av ändringarna kommer att bli kontaktade och framtida resor som ställs in kommer att återbetalas. Den irländska reorganiseringsprocessen och den norska rekonstruktionen fortsätter som planerat och planen som presenterades idag förutsätter godkännande i båda processerna, stöd från borgenärer och därefter domstolsgodkännande.


Källa: Norwegian


Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se