Facebook


Instagram

Norwegian slutar med långdistansflyg


2021-01-14

Norwegian 737-800.
Bild: Norwegian
Norwegian 737-800.

Norwegians styrelse har i dag presenterat bolagets nya affärsplan baserad på en enklare bolagsstruktur och ett europeiskt linjenät utan långdistans. Planen lägger grunden för ett starkare och mer konkurrenskraftigt Norwegian som kommer attrahera investerare och ge ett förbättrat erbjudande till kunderna.

Norwegians nya affärsplan baseras på ett europeiskt kordistanslinjenät. Bolaget ska erbjuda billiga flygbiljetter på inrikesresor i Norge, resor i Norden samt mellan Norden och andra viktiga destinationer i Europa.

– Inrikesresor i Norge och flygningar mellan vår nordiska hemmamarknad och resten av Europa har alltid varit själva ryggraden i Norwegians linjenät och det är just det som ligger till grund för hur Norwegian ska se ut i framtiden, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram. 

Planen är att ha cirka 50 flygplan i drift på dessa marknader under 2021 och succesivt öka till cirka 70 flygplan under 2022. Vidare ska Norwegian minska skulden betydligt till cirka 20 miljarder norska kronor och ta in fyra till fem miljarder norska kronor i friskt kapital genom en kombination av nyemission till befintliga aktieägare, en riktad nyemission till nya aktieägare och andra former för eget kapital. Bolaget har tagit emot konkret intresse för deltagande i nyemissionen. Norwegian har nyligen även återupptagit dialogen med den norska regeringen om möjligt statligt deltagande baserat på den nya affärsplanen.

– Det här är en gedigen affärsplan som ger Norwegian en ny start. Genom att fokusera på kortdistanslinjenätet är målet att attrahera investerare, ha ett bra erbjudande till våra kunder och framför allt bidra till att trygga arbetsplatser, en sund konkurrens och bidra positivt till resebranschen i Norge, Norden och i Europa, fortsätter Schram.

Pandemin har haft stora konsekvenser för hela flygbranschen. Reserestriktioner har haft en dramatisk påverkan på efterfrågan, särskilt på långdistansresor. Norwegians hela Dreamlinerflotta har varit parkerad sedan mars 2020 och det finns en stor osäkerhet kring efterfrågan på långdistanslinjer framöver. Med sådana förutsättningar är Norwegians långdistansverksamhet inte hållbar och bolaget har därför beslutat att avveckla den. Till följd av det beslutet har styrelserna för dotterbolagen som huvudsakligen sysselsätter medarbetare på långdistans i Italien, Frankrike, Storbritannien och USA, kontaktat insolvensutövare. I takt med att de negativa effekterna av pandemin avtar och efterfrågan kommer tillbaka, kommer Norwegian fortsätta utveckla bolaget mot lönsamma möjligheter.

– Vårt viktigaste fokus nu är att bygga ett starkt och lönsamt Norwegian så att vi kan behålla så många arbetsplatser som möjligt. Det kommer att ta lång tid innan efterfrågan på långdistansresor kommer tillbaka och därför har vi valt att fokusera på ett starkt europeiskt linjenät när vi kommer ut ur reorganiseringsprocessen. Det här beslutet kommer dessvärre påverka många av våra medarbetare och är därför ett tungt beslut att fatta. Jag vill rikta ett stort tack till alla berörda kollegor för deras mångåriga insats på Norwegian, avslutar Schram.

Kunder med bokningar som berörs av ändringarna kommer att bli kontaktade och framtida resor som ställs in kommer att återbetalas. Den irländska reorganiseringsprocessen och den norska rekonstruktionen fortsätter som planerat och planen som presenterades idag förutsätter godkännande i båda processerna, stöd från borgenärer och därefter domstolsgodkännande.


Källa: Norwegian


Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se