Facebook


Instagram

Nu gäller nya drönarregler i Sverige


2021-01-04

Från och med i dag går det att ta drönarkort och registrera sig som operatör.
Bild: Transportstyrelsen
Från och med i dag går det att ta drönarkort och registrera sig som operatör.

Den 1 januari fick alla medlemsländer i EU nya regler för drönare. Från och med idag har svenskarna möjlighet att registrera sig som operatör och skaffa drönarkort. Den som vill flyga med drönare i EU ska ha genomgått alla krav senast den 10 januari. Det tar cirka 5–10 min att registrera sig som operatör och 30–40 minuter att genomföra provet för drönarkort. Registrering kostar 50 kronor per år och drönarkortet kostar 130 kronor.

De nya reglerna, som gäller i hela EU, har tagits fram med anledning av en förväntad ökning av drönare i luftrummet. Reglerna är till för att underlätta utvecklingen av drönare i framtiden. Drönarflygning ska vara säker när trafiken ökar. Med tydliga regler kommer drönare inom många områden accepteras och förtroendet för drönarflygare öka. Registreringen av drönare bidrar även till att öka tryggheten hos allmänheten genom att underlätta möjligheterna att identifiera operatörer i närområdet.

– Vi är precis i början av en accelererande ökning av drönaranvändandet. Precis som för bilar, flygplan, båtar och motorcyklar krävs ett regelverk om samhället ska ha förtroende för det som händer. Att ta drönarkort och registrera sig som drönaranvändare tar inte lång tid eftersom hela processen är digital. Sverige och Transportstyrelsen har haft stort fokus på att erbjuda smidiga digitala lösningar, som drönarguiden, men också möjlighet att alla prov för drönarkort ska genomföras online och inte fysiskt i klassrum, säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsen.

Från och med i dag kan svenskarna ta drönarkort och registrera sig som operatör. Samtidigt kan man flyga med sina drönare utan att ha tagit drönarkort fram till och med den 10 januari. Det är först då som det blir det krav på att alla måste alla följa de regler som EU har beslutat om.

– Vi i Sverige har valt att inte implementera kraven från den 1 januari. Vi vill ge de svenska fjärrpiloterna och drönaranvändarna tid att registrera sig och skaffa drönarkortet utan stress. En vecka för registrering kan låta lite. Men tiden för ett prov beräknas vara 30–40 minuter och utbildningsmaterialet har funnits tillgängligt sedan i somras. Alla som vill flyga med drönare kommer att ha möjlighet att göra det, fortsätter Rémi Vesvre.

Reglerna på EU-nivå ligger relativt nära Sveriges nuvarande lagstiftning, men drönare får olika indelning beroende på risknivå för flygningen. Drönare delas in i öppen, specifik och certifierad kategori. Precis som tidigare finns tre grundregler som alltid gäller vid drönarflygning: Man inte får flyga utom synhåll, inte flyga högre än 120 meter (utom i visa fall) och inte flyga på ett sätt som kan vara farligt för andra.


De största förändringarna:
• Fjärrpiloter i den öppna kategorin måste genomgå utbildning och prov. Ett godkänt prov resulterar i ett drönarkort som gör det tillåtet att flyga med drönare. Drönarkortet gäller i 5 år. Provet tar ca 40 minuter att genomföra och vid godkänt resultat tilldelas man drönarkortet direkt.

• För drönare upp till 25 kg krävs inga särskilda tillstånd från Transportstyrelsen utöver drönarkort och registrering så länge man följder de tre grundreglerna vid drönarflygning: flyga inom synhåll, max 120 meter över marken och på ett sätt som inte utgör en fara för andra. Dessa drönare omfattas av den öppna kategorin. Däremot kan tillstånd från andra krävas, som från Lantmäteriet för spridningstillstånd av bild och film eller från närmsta flygplats för flygning inom kontrollzon.

• Om man vill flyga utom synhåll, högre än 120 meter och i närheten av människor utan deras tillåtelse eller över folksamling måste tillstånd sökas hos Transportstyrelsen. Det har också gällt innan. Detta gäller även drönare över 25 kg. Högre riskflygning och tyngre drönare omfattas av ytterligare krav. Tillståndskrävande flygningar delas in i den specifika eller certifierade kategorin, beroende på risk för utomstående. Sådana flygningar kräver andra typer av bevis än drönarkort, beroende på kategori.

• Registrering av drönaroperatörer för nästan alla drönare, ett s.k. operatörs-ID. En drönare ska kunna identifieras på avstånd med operatörs-ID. Det ska gå att fastställa drönarens geografiska position, höjd, hastighet och flygväg. Identifiering sker med hjälp av märkning. Nya drönare ska programmeras med operatörs-ID


Vill du läsa mer om reglerna, registrera dig som operatör och ta drönarkortet? Klicka här!


Källa: Transportstyrelsen


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>
Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. 

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler....

Läs mer
Zinga


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer
Ulefos


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Vattenfall
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Zugol 550
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se