Facebook

Instagram

Ny rapport föreslår åtgärder för att minska flygets klimatpåverkan


2018-05-09

Bild: Michel Gunther WWF

Svenskarnas klimatgasutsläpp från flygresor ökar enligt en ny rapport från Stockholm Environment Institute, genomförd på uppdrag av Världsnaturfonden WWF. Utred möjligheten att införa moms för utrikesflyg, hitta sätt att minska flygandet i offentlig förvaltning, förbättra tågtrafiken i Sverige och investera i snabbtåg inom EU är några av de styrmedel och åtgärder som föreslås för att minska utsläppen.

Rapporten, som utöver flyget även tar upp svenskarnas konsumtion av livsmedel, visar att befintliga styrmedel och åtgärder inte är tillräckliga för att minska klimatpåverkan.

Globalt kan flygtrafiken vara nära sju gånger större år 2050 än i dag, om inget görs för att begränsa den. I dag flyger dessutom svenskarna nästan sju gånger mer än det globala genomsnittet.  I Sverige har antalet utrikesresor med flyg mer än dubblerats sedan början av 1990-talet. Svenskarnas flygresor har en klimatpåverkan som är jämförbar med den svenska biltrafiken.

- Vi behöver genomföra åtgärder som avsevärt minskar flygets klimatpåverkan, vilket bland annat innebär att vi måste flyga mindre. Då är det viktigt att det finns alternativ till flyget, säger    Ola Hansén, klimatexpert på Världsnaturfonden.

För att Sverige ska nå långsiktigt hållbara konsumtionsnivåer i linje med Parisavtalets ambitioner krävs mer kraftfulla åtgärder. Satsningar på mer energieffektiva flygplan och inblandning av biodrivmedel i tanken kan på sikt minska en flygresas klimatpåverkan. Därutöver kan åtgärder för gröna flygningar med kortare, rakare flygleder vara viktiga. Men dessa åtgärder är inte tillräckliga för att åstadkomma de kraftiga utsläppsminskningar som krävs, och höghöjdseffekterna kommer fortfarande att kvarstå.

Sverige behöver därför vidta åtgärder för att minska antalet flygresor. Flygskatten kan dämpa den nuvarande ökningen av flygresorna, men sammantaget bedöms flygresorna ändå fortsätta öka. Därför behövs åtgärder och mer transformativa förändringar och forskarna rekommenderar därför fler insatser som ökar förståelsen för hur svenskarnas behov av flygresor kan minska, och i sin tur bidra till att förändra svenskarnas beteenden.

Biodrivmedel är en begränsad resurs som inte heller produceras i tillräckligt stora kvantiteter för att täcka flygets behov. För att en utveckling mot mer biodrivmedel ska vara möjlig menar forskarna att det krävs kraftiga investeringar för att säkerställa storskalig biobränsleproduktion.

– WWFs bedömning är att det svenska inrikesflyget skulle kunna drivas på restprodukter från skogen. Men på global nivå räcker utbudet av biodrivmedel endast till en liten del av vad flyget skulle behöva, säger Ola Hansén.

På livsmedelssidan belyser rapporten bland annat svenskarnas köttkonsumtion och föreslår att vegetarisk mat borde vara norm i offentlig sektor. Möjligheten att införa klimatskatt för livsmedel föreslås också utredas i kombination med subventionerade priser på frukt och grönsaker. En generell slutsats är att Sverige framöver bör redovisa de konsumtionsbaserade utsläppen som komplement till de nationella utsläppen. Det innebär att de utsläpp som genereras i andra länder för de varor och tjänster vi konsumerar här också bör synas och räknas med i den officiella utsläppsstatistiken.





Källa: WWF

Skriv ut





Första digitala flygledartornet i Storbritannien tas i bruk

Det första operativa digitala flygledartornet i Storbritannien invigdes idag av Cranfield University på flygplatsen i Bedfordshire, med ett system från Saab Digital Air Traffic...

Läs mer
Maxi Grip
Flight Deck på Norwegians Boeing 787 Dreamliner.

Norwegian ingår avtal med AVTECH för fortsatt minskade utsläpp

Norwegian fortsätter arbetet för ett mer hållbart flyg och har idag tecknat ett...

Läs mer

SKF konsoliderar Aerospace-tillverkning i Europa, avser att stänga fabrik i Stonehouse

SKF konsoliderar sin Aerospace-tillverkning i Europa. Som ett resultat av konsolideringen avser...

Läs mer
Preems raffinaderi i Göteborg.

Ny anläggning ska ge en miljon kubikmeter förnybart

Preem planerar för en ny anläggning vid raffinaderiet i Göteborg. Den nya anlä...

Läs mer
Foto av framsidan vid entrén avgångar på Göteborg Landvetter Airport.

Swedavia tecknar avtal med Securitas om säkerhetstjänster på Göteborg Landvetter Airport

Swedavia har tecknat avtal med Securitas om att bolaget den 1 maj nästa år blir ny...

Läs mer


Saabs och LFVs bolag SDATS tar över världens första distansledda flygtrafikledning

Från 1 januari 2019 tar Saabs och LFVs gemensamma bolag Saab Digital Air Traffic Solutions...

Läs mer


Det andra Gripen E-flygplanet har premiärflugit

Den 26 november genomförde Saab en framgångsrik första flygning med det andra...

Läs mer
Resenär som använder en Self-service boarding gate på Åre Östersund Airport.

Self-service boarding gater invigda på Åre Östersund Airport

Under hösten har flygplatsens resenärer mötts av byggplank och hantverkare som...

Läs mer
Norwegians första svenskregistrerade flygplan på väg från Boeingfabriken i Seattle (Boeing 737 MAX 8).

Norwegian har fått ett svenskt drifttillstånd – det första svenskregistrerade planet har landat på Arlanda

Norwegian har fått ett operativt drifttillstånd av Transportstyrelsen, ett svenskt AOC...

Läs mer
Cavok District med IMA.

Arena för avancerade material först ut i Linköpings nya företags- och innovationsmiljö

Området kring Linköpings flygplats börjar ta form på allvar. Samtidigt...

Läs mer
Drönarförening köper 54 släckare för litiumbränder.

Drönarförening köper 54 släckare för litiumbränder

– Alla känner någon som varit med om en incident med litiumbatterier.
Det sä...

Läs mer

Order till Korea nästa steg i Gunnebos snabba expansion inom biometrisk flygplatssäkerhet

Gunnebo har mottagit en order för biometrisk tillträdeskontroll vid flygplatser frå...

Läs mer
Tummen upp för Norrköping Airport.

Stabil passagerarökning för Norrköping Airport i oktober

Norrköping Airport fortsätter att öka antalet passagerare. I oktober månad...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se