Facebook


Instagram

Oväntat få drönarkort i hela landet


2021-02-10

Bild: Pexels/Pixabay

Hittills har 8 539 drönarkort utfärdats i Sverige. Antalet drönare och drönarpiloter är betydligt fler enligt Transportstyrelsens beräkningar. Det innebär att många ännu inte gått igenom prov och erhållit kortet för att de ska kunna fortsätta flyga som tidigare. De nya reglerna som kräver drönarkort infördes för drygt en månad sedan.

Den 1 januari började nya regler för drönarflygning att gälla inom hela EU. Nu måste den som flyger drönare ha ett drönarkort. Den som vill ta ett drönarkort måste också få godkänt på ett prov. Men nu visar det sig att något färre drönarflygare än förväntat har tagit kortet under den första månaden av det nya regelverket. I hela landet har hittills 8539 drönarkort utfärdats.

– Det har varit en ganska mjuk start när det gäller antal personer som har tagit drönarkort eller operatörer som har registrerat sig. Troligen beror det på väder och säsong. Många väntar till varmare dagar för att flyga. Det säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsen.

Varje person som flyger med drönare behöver ett drönarkort. Att få drönarkort är utfärdade, innebär att få drönarpiloter har genomgått de nödvändiga proven. De prov som drönarpiloter ska gå igenom är inte omfattande. Det är grundläggande kunskap om drönarflygningens regler som behövs. Kostnaden för den enskilde individen är några hundra kronor. Trots det är det få som har genomfört genom proven och skaffat kortet.

Majoriteten, närmare 50 procent räknat på hela landet, av de som tagit drönarkort och registrerat sig som operatör är i åldern 40–59 år.

– Det indikerar att det i första hand är de professionella drönarpiloterna, de som använder drönare i sitt yrke, som har tagit drönarkortet och registrerat sig. Hobbyflygarna återfinns framförallt i de yngre åldersgrupperna och de flyger i huvudsak i lite varmare väder. Vi tror att vi kommer se en ökning i den målgruppen framåt våren, säger Rémi Vesvre.

De nya reglerna, som gäller i hela EU, har tagits fram med anledning av en förväntad ökning av drönare i luftrummet. Det tar ca 5–10 min att registrera sig som operatör och 30–40 minuter att genomföra provet för drönarkort. Registrering kostar 50 kr per år och drönarkortet kostar 130 kr.

– Vi är precis i början av en accelererande ökning av drönaranvändandet. Att ta drönarkortet och registrera sig som drönaranvändare tar inte lång tid eftersom hela processen är digital. Sverige och Transportstyrelsen har haft stort fokus på att erbjuda smidiga digitala lösningar så att så många som möjligt ska kunna ta drönarkortet, säger Rémi Vesvre.

Precis som tidigare finns tre grundregler som alltid gäller vid drönarflygning: Man inte får flyga utom synhåll, inte flyga högre än 120 meter (utom i visa fall) och inte flyga på ett sätt som kan vara farligt för andra.


De största förändringarna i de nya reglerna:
• Fjärrpiloter i den öppna kategorin måste genomgå utbildning och prov. Ett godkänt prov resulterar i ett drönarkort som gör det tillåtet att flyga med drönare. Drönarkortet gäller i 5 år. Provet tar ca 40 minuter att genomföra och vid godkänt resultat tilldelas man drönarkortet direkt.

• För drönare upp till 25 kg krävs inga särskilda tillstånd från Transportstyrelsen utöver drönarkort och registrering så länge man följder de tre grundreglerna vid drönarflygning: flyga inom synhåll, max 120 meter över marken och på ett sätt som inte utgör en fara för andra. Dessa drönare omfattas av den öppna kategorin. Däremot kan tillstånd från andra krävas, som från Lantmäteriet för spridningstillstånd av bild och film eller från närmsta flygplats för flygning inom kontrollzon.

• Om man vill flyga utom synhåll, högre än 120 meter och i närheten av människor utan deras tillåtelse eller över folksamling måste tillstånd sökas hos Transportstyrelsen. Det har också gällt innan. Detta gäller även drönare över 25 kg. Högre riskflygning och tyngre drönare omfattas av ytterligare krav. Tillståndskrävande flygningar delas in i den specifika eller certifierade kategorin, beroende på risk för utomstående. Sådana flygningar kräver andra typer av bevis än drönarkort, beroende på kategori.

• Registrering av drönaroperatörer för nästan alla drönare, ett s.k. operatörs-ID. En drönare ska kunna identifieras på avstånd med operatörs-ID. Det ska gå att fastställa drönarens geografiska position, höjd, hastighet och flygväg. Identifiering sker med hjälp av märkning. Nya drönare ska programmeras med operatörs-ID


Län

Antal drönarkort totalt

Blekinge län

92

Dalarnas län

298

Gotlands län

37

Gävleborgs län

239

Hallands län

195

Jämtlands län

150

Jönköpings län

226

Kalmar län

239

Kronobergs län

183

Norrbottens län

283

Skåne län

1074

Stockholms län

1729

Södermanlands län

281

Uppsala län

284

Värmlands län

255

Västerbottens län

272

Västernorrlands län

201

Västmanlands län

243

Västra Götalands län

1593

Örebro län

252

Östergötlands län

413

Total:

8539




Källa: Transportstyrelsen


Skriv ut





Svenskt Ambulansflyg fördelning av uppstartskostnader

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) har vid fullmäktigesammanträde fattat beslut om fördelning av uppstartskostnader under 2021, enligt folkmängd och geografi. Det...

Läs mer
Zugol 550
Norwegian 737-800.

COVID-19 fortsätter att påverka Norwegians trafiksiffor

Norwegians trafiksiffror för februari är kraftigt påverkade av lägre...

Läs mer
Vattenfall


90 procentig minskning för Swedavia i februari 2021

Under februari månad flög 271 000 resenärer via Swedavias tio flygplatser, en...

Läs mer
Zinga

Förlängt förordnande som beredskapsflygplats


Karlstad är sedan tidigare föreslagen att bli officiell beredskapsflygplats, men det...

Läs mer
Air Leap ATR 72.

Air Leap Scandinavia AB nytt kommersiellt bolag

I samband med samgåendet med AirGotland kommer det kommersiella bolaget Air Leap Scandinavia...

Läs mer


Saab levererar tredje GlobalEye

Saab levererade 20 februari 2021 det tredje GlobalEye-systemet till Förenade Arabemiraten.

Läs mer
Herculesflygplan.

Fördjupat samarbete med Försvarsmakten kring pilotutbildningar

Försvarsmakten ska tillväxa och behöver inom den närmaste framtiden utbilda...

Läs mer


Emirates SkyCargo och UNICEF i nytt samarbete – ska distribuera covid-19-vaccin

Emirates SkyCargo har inlett ett partnerskap med UNICEF för att transportera och leverera...

Läs mer


Vueling återvänder till Landvetter i sommar med en direktlinje till Barcelona

Det spanska flygbolaget Vueling Airlines ser möjligheter på den svenska marknaden och...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se