Facebook


Instagram

Positivt besked om tekniskt stöd och underhåll för motorn till Gripen E


2020-01-16

Motortest av RM12, motorn till JAS 39 Gripen C/D.
Bild: GKN Aerospace Sweden
Motortest av RM12, motorn till JAS 39 Gripen C/D.

GKN Aerospace i Trollhättan fick på onsdagen beskedet att Försvarets Materielverk (FMV) fått i uppdrag av Försvarsmakten att etablera tekniskt stöd och underhåll för RM16/F414 till Gripen E hos GKN i Trollhättan.

Den beslutade lösningen bygger vidare på redan etablerad förmåga för JAS 39 Gripen C/D och RM12. Det innebär att tekniskt stöd och underhåll ned till komponentnivå samlokaliseras i Trollhättan för JAS 39 Gripens motorer, vilket innebär synergier och ett långsiktigt samutnyttjande av redan gjorda investeringar men också ett fortsatt nära samarbete med General Electric i USA.

– Vi är mycket tacksamma för beskedet och är stolta över att få förtroendet att fortsätta att ta ansvar för att flygvapnet får tillgängliga motorer till sina Gripenplan, säger Stefan Oscarsson, Vice President GKN Aerospace Engines, Governmental Business.

Den nu valda lösningen innebär initialt en uppbyggnadsfas med etablering av kompetens för den nya motortypen och kompletteringar i redan befintlig utrustning och infrastruktur hos GKN i Trollhättan.

Beslutet innebär också att Sverige kommer att kunna behålla och utveckla kompetensen på flygmotorer för stridsflygplan.

– Vi förstår att vikten av att ha denna förmåga och kunskap i Sverige hos GKN har varit en viktig aspekt i beslutet och det är mycket glädjande. För oss är helmotorförmågan över tid en viktig strategisk förutsättning som också stärker vår roll på den civila sidan, säger Joakim Andersson, President för GKN Aerospace Engines.

GKN har arbetat för detta i flera år och är övertygade om att det är den både ekonomiskt och operativt bästa lösningen att behålla produktstödet för flygmotorerna samlat i Sverige, inte minst med det förändrade omvärldsläget som ställer ökade krav på nationell förmåga.


Fakta
:
GKN Aerospace Sweden AB i Trollhättan har idag ansvaret för motorn till Gripen C/D, kallad RM12. Företaget har idag ca 2200 personer anställda, varav ca 200 arbetar med att säkerställa luftvärdighet, tillgänglighet och en låg underhållskostnad för både Sveriges Flygvapen samt exportkunder i Tjeckien, Ungern, Thailand och Sydafrika.

RM16 är Sveriges benämning på motorn i nya Gripen E. Grundmotorn kommer från General Electric där den används i F-18 E/F Super Hornet och benämns F414-GE-39E.



Källa: GKN Aerospace Sweden


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>
Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. 

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler....

Läs mer
Zinga


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer
Ulefos


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Vattenfall
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Zugol 550
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se