Facebook


Instagram

Ramboll utvecklar landmärke på Arlanda


2019-02-08

Nordic - office of architecture.
Bild: Ramboll
Nordic - office of architecture.

Som en del i Swedavias utvecklingsprojekt av Arlanda har Ramboll fått i uppdrag att vara med och utveckla Pir G i anslutning till Terminal 5. Den nya piren kommer att bli ett landmärke när ombyggnaden av Arlanda är klar. Flygplatsen blir redo för framtidens resande och den nya piren möjliggör ökad kapacitet med moderna flygplan.

– Att få arbeta med ett projekt så många människor kommer att nyttja och som dessutom är så utmanande känns jättekul. Redan i dag jobbar vi med ombyggnaden av Terminal 5 och har förståelse för den specifika miljön. Det känns riktigt bra att kunna fortsätta vårt långsiktiga samarbete med Swedavia, säger Niklas Sörensen, vd för Ramboll i Sverige.

Den nya byggnaden är på cirka 80 000 kvadratmeter och kommer att uppfylla högt ställda krav på energieffektivitet. Byggnaden får en innovativ design och konstruktion, vilket gör att den stora byggnaden sätter en ny standard för framtiden på Arlanda.

– Det ska bli spännande att fortsätta arbetet med utveckling och utbyggnad av Arlanda och att använda vår internationella kompetens till att hjälpa Swedavia att utveckla flygplatserna med hållbarhet i fokus, säger Matthew Pierpoint, global divisional director för området Aviation på Ramboll Group.

När den nya piren är färdigställd kommer Arlanda att kunna ta emot stora och moderna långdistansplan på ett bättre sätt än i dag, med ökad bekvämlighet och säkerhet. Rambolls uppdrag blir att ta fram alla tekniska lösningar samt att samordna miljöklassificering enligt certifieringen BREEAM.

– Det kommer att vara i fokus att ta fram lösningar som gynnar hållbarheten så långt det är möjligt, säger Niklas Sörensen.



Källa Ramboll


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>
Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. 

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler....

Läs mer
Zinga


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer
Ulefos


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Vattenfall
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Zugol 550
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se