Facebook


Instagram

Rester från skogen är framtidens flygbränsle


2019-05-31

Maria Wetterstrand kommer till BIOBASE för att prata om framtidens flygbränsle.
Bild: Fredrik Hjerling
Maria Wetterstrand kommer till BIOBASE för att prata om framtidens flygbränsle.

Biobaserat flygbränsle kan komma att testflygas kommersiellt redan år 2021. Vid Luleå tekniska universitet pågår just nu en studie där förhoppningen är att producera och testa flygjetbränsle baserat på svenska skogsrester. Detta är något som kommer att uppmärksammas under konferensen BIOBASE som arrangeras i Piteå 10-12 juni.


– Vi vill visa att det här funkar i praktiken och inte bara på pappret, säger Fredrik Granberg, projektledare och forskare inom energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

Målet med den förstudie som just nu pågår vid Luleå tekniska universitet är att underlätta och riskminimera en första kommersiell anläggning för tillverkning av flygbiobränsle. Projektet är redan på god väg. Förstudien finansieras av Energimyndigheten tillsammans med parterna i projektet.

För drygt ett år sedan beslutade regeringen att utreda användningen av förnybart flygbränsle. Miljöpartiets före detta språkrör Maria Wetterstrand tillsattes som särskild utredare. Tidigare i vår presenterades rapporten från den statliga utredningen, där ett av förslagen är en reduktionsplikt med 30 procent biodrivmedel i flygplanen år 2030. Detta med en stegvis årlig ökning från 1% år 2021.

Det teknikkoncept som Luleå tekniska universitet utvecklar och forskar på, tillsammans med industrin, ligger helt i linje med regeringens utredning. Det bygger på kombinationen förgasning och Fischer Tropsch, en metod för att utvinna syntetiska drivmedel ur biomassa. Fredrik Granberg anser att tekniken är mycket lovande ur ett svenskt perspektiv, sett till teknikmognad, råvarutillgång, hållbarhet och kostnad.

– Med Fischer Tropsch-tekniken är verkningsgraden till gröna produkter från de två mest lovande skogsråvarorna svartlut och sågspån är cirka 40 procent, berättar Fredrik Granberg.

Förhoppningen med projektet är att möjliggöra en storskalig produktion av biobränsle för flyget. Resultatet av den pågående studien ska klargöra förutsättningar inför en kommersiell produktion och skall ses som information till beslutsfattare inom industriell och offentlig sektor.
– Konceptet ger den kortaste och mest hållbara startsträckan för att kunna producera stora volymer bioflygbränsle för kommersiellt flyg i Sverige, säger Fredrik Granberg.

Deltagarna på skogskonferensen BIOBASE får ta del av ett studiebesök på forskningsanläggningen LTU Green fuels vid Luleå tekniska universitet, som ligger vid Smurfit Kappa i Piteå. Till konferensen kommer också Maria Wetterstrand för att prata om framtidens drivmedel för flyget.

Klicka här för att anmäla dig till BIOBASE.




Källa: Piteå Science Park


Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se