Facebook


Instagram

RISE ska driva innovationskluster för fossilfritt flyg


2018-11-08

RISE har fått i uppdrag av Energimyndigheten att driva ett innovationskluster för att påskynda omställningen till fossilfrihet inom flyget. Klustret ska samla alla aktörer som kan bidra till ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och utrikesflyg 2045.

Regeringen gav tidigare i år Energimyndigheten 100 miljoner kronor för att göra det mer attraktivt att utveckla biobränsle för flyg från svensk skogsråvara. I uppdraget ingår att utlysa medel för att stödja forskning och utveckling av hållbara biobränslen för flyg samt att inrätta ett innovationskluster som samlar hela värdekedjan och som tar fram en gemensam behovsanalys för att accelerera omställningen till fossilfrihet inom flyget.

Efter beslut av Energimyndigheten är det nu klart att det blir RISE som ska driva innovationsklustret som får namnet Fossilfria Flygtransporter 2045.

– Sverige har potential att bli ledande på bioflygbränsle. De hinder vi ser för en övergång till ett mer hållbart flyg är idag inte främst av teknisk karaktär. Utmaningen är snarare hur vi kan utveckla hållbara och attraktiva affärsmodeller och tjänster som gör det intressant att investera och satsa på produktion av bioflygbränsle, säger Maria Fiskerud, projektledare på RISE som kommer att leda innovationsklustret.

Klustret kommer engagera regioner, branschföreträdare så väl som flygplatser och flygbolag, biobränsleproducenter samt affärsutvecklare. SAS och Swedavia, som sedan tidigare driver projekt tillsammans med RISE, är med som grundare till innovationsklustret.

– Vi vill ha med oss alla som har ett mer hållbart flyg som mål. Det här är ingen ”one-man-show” utan för att klara av omställningen måste vi samarbeta och dra åt samma håll, säger Maria Fiskerud.

– Vi är glada över tilldelningen och initiativet, som visar att vi som bransch tar klimathotet på största allvar. Vi ska nu fortsätta att vara pådrivande för en snabb omställning. På Swedavia arbetar vi sedan flera år tillbaka aktivt med att främja användningen av bioflygbränsle och dessutom med att minska klimatavtrycket i vår egen verksamhet med målet att 2020 ha noll utsläpp av fossilt koldioxid, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia.

– SAS har sedan länge varit pådrivande för att accelerera kommersialiseringen av biobränslen för flyget. Med detta innovationskluster samlar vi de aktör som har samma ambitioner som oss för att säkra att vi tillsammans kan realisera ambitionen om att det skall finnas biobränsle tillgängligt motsvarande allt svenskt in- och utrikesflyg innan år 2050, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

– Vi är glada över att få detta förtroende från Energimyndigheten och övriga parter och övertygade att RISE bredd och tvärdisciplinära förmåga ger ett värdefullt bidrag till den komplexa omställning vi har framför oss, säger Markus Norström, affärs- och innovationsområdeschef Energi och biobaserad ekonomi RISE.




Källa: RISE


Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se