Facebook


Instagram

Särskilt tillstånd krävs för att flyga drönare i närheten av flygplatser


2017-08-18

Under sommaren har det skett flera tillbud med drönare som flyger inom kontrollzoner för flygplatser, vilket utsätter flygen för stora risker.

– Vi ser allvarligt på att det förekommit händelser med påverkan på flygsäkerheten. En anledning är sannolikt okunskap om att drönare inte får flyga nära flygplatser och de risker som det innebär, säger Rémi Vesvre, strateg på sjö- och luftfartsavdelningen.

För att flyga inom en flygplats kontrollzon, som ibland sträcker sig flera mil från flygplatsen, krävs särskilt tillstånd. Det gäller alla, såväl privatpersoner som företag och om man vill ansöka om tillstånd att flyga inom en kontroll­zon kontaktar man närmsta flygplats inom det område man har tänkt flyga.

– En drönare som flyger inom kontrollzonen för en flygplats utsätter flyget för stora risker. Flera gånger har flygtrafiken fått stängas av på Sveriges största flygplatser för att drönare flugits inom kontrollzonen, därför krävs ett särskilt tillstånd. Utan ett särskild tillstånd från flygtrafikledning är det förbjudet att flyga i en kontrollzon och vårdslöshet i flygtrafik kan i värsta fall resultera i fängelse enligt luftfartslagen, säger Rémi.

Utöver kontrollzoner finns det också restriktionsområden i Sverige att ta hänsyn till, över till exempel fängelser, kärnkraftverk, nationalparker och militära områden. För att flyga inom dessa områden gäller särskilda villkor och ofta kan ett särskilt tillstånd krävas även för att flyga även över dessa områden.

Nya regler för drönare i höst

Transportstyrelsen har tagit fram nya förslag till föreskrifter som nu är ute på remiss. Syftet är bland annat att göra det möjligt för såväl drönare som flygplan, helikoptrar och andra luftfartyg att befinna sig i luftrummet samtidigt utan att flygsäkerheten äventyras.

De nya reglerna förväntas träda ikraft tidigast i september i år.

Fakta om drönare

Det finns idag ungefär 200 000 drönare i Sverige, enligt uppskattningar som gjorts av branschorganisationen UAS Sweden. Utöver det finns minst lika många mikrodrönare och leksaker. För närvarande finns totalt cirka 1500 tillstånd att flyga drönare kommersiellt, utfärdade av Transportstyrelsen.

Goda råd till dig som flyger drönare:

  • Flyg inom synhåll: När du flyger din drönare ska du alltid kunna se den med dina egna ögon. Det räcker alltså inte att du ser den genom en kamera, kikare, smart telefon eller liknande. Se till att inte flyga på mer än 120 meters höjd eller längre bort från dig än 500 meter. All flygning utom synhåll kräver tillstånd från Transportstyrelsen.
  • Visa hänsyn: En drönare låter och kan störa andra människor. Flyg där du inte stör någon och tänk på att särskilda regler gäller för att fotografera med din drönare.
  • Håll avstånd till människor och djur: Se till att ha ett ordentligt avstånd, och flyg aldrig över folkmassor i till exempel parker, på torg, på festivaler och på idrottsevenemang där många människor samlas.
  • Håll koll på kontrollzoner och restriktionsområden: Se alla Sveriges kontrollzoner på drönarkartan som finns på Luftfartsverkets webbplats.
  • Fotografering med drönare: Lantmäteriet ger tillstånd för publicering och spridning av geografisk information (flygfoto).

Källa: Transportstyrelsen

Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se