Facebook


Instagram

Säsongen igång för bevakning av skogsbränder från luften


2021-04-14

Ett skogsbrandsbevakande flyg ute på uppdrag.
Bild: Tomas Wiklund
Ett skogsbrandsbevakande flyg ute på uppdrag.

Under april månad startar säsongen för de skogsbrandsbevakande flygplanen i många län. Skogsbrandsbevakning med flyg görs för att så tidigt som möjligt upptäcka bränder i skog och mark innan bränderna hunnit växa sig stora.

Länsstyrelsen i Skåne har sedan 1 april de skogsbrandsbevakande flygplanen redo och bevakar dagligen om den rådande torkan eller andra förutsättningar i länet medför behov av att genomföra skogsbrandsbevakning med flyg.

– De skogsbrandsbevakande flygplanen ger ju en fenomenal överblick över skog och mark. Skogsbrandsbevakningen utförs enligt schema av de flygklubbar i Skåne som är anslutna till Frivilliga Flygklubben från 1 april till 30 september. Under 2020 genomfördes 72 flygpass och de lyckades upptäcka en brand och bistå med lägesbild och orientering vid två bränder, säger Carl-Axel Stenberg, brandingenjör vid Länsstyrelsen Skåne.


Länsstyrelsen beslutar med stöd från MSB:s riktlinjer
Länsstyrelserna får pengar från MSB för att kunna bedriva arbetet med skogsbrandsbevakning från luften. Länsstyrelsen har ansvaret att handla upp och beslutar enligt MSB:s riktlinjer om bevakning med flyg ska bedrivas i länet. Därefter beslutar länsstyrelsen om omfattningen av bevakningen, till exempel om flygslingornas uppläggning och hur ofta bevakning ska utföras.

– I Skåne har vi en förutbestämd flygslinga för bevakning och man spanar runt hela horisonten efter rök eller brand från kl. 14.00 till cirka kl. 16.00 varje dag som flygövervakning beställts, säger Carl-Axel Stenberg vid Länsstyrelsen Skåne.


Sänker kostnaden för stora räddningsinsatser
Skogsbrandsbevakning med flyg genomförs för att man så tidigt som möjligt ska kunna upptäcka bränder i skog och mark. 

– Flygplanen kan även guida räddningstjänstpersonal på marken, så att de hittar till skogsbranden. Det gör att branden kan släckas tidigare vilket inte bara räddar egendomar utan även minskar kostnaden för stora räddningsinsatser, säger Rickard Hansen som jobbar på enheten för arbete med naturolyckor och beslutsstödsystem på MSB.


Fakta
Under 2020 upptäckte flygen för skogsbrandsbevakning i Sverige 94 bränder i skog och mark. Totalt arbetade dessa flygplan 5 151 timmar i luften. Det kan jämföras med 2019, då upptäckte resursen 91 bränder och sammanlagd flygtid var då 3 752 timmar.


Då startar säsongen för skogsbrandsbevakning i länen:
Observera att skogsbrandsbevakningen kan starta tidigare i länen om behov finns.

Skåne län

1 april

Dalarnas län

1 april

Blekinge län

1 april 

Uppsala län

1 april

Södermanlands län

6 april

Jönköpings län

12 april

Kronobergs län

15 april

Västra Götalands län

15 april

Kalmar län

15 april

Hallands län

15 april

Västmanlands län

20 april

Örebro län

1 maj

Gotlands län

1 maj

Värmlands län

1 maj

Östergötlands län

1 maj

Gävleborgs län

1 maj

Västerbottens län

15 maj

Västernorrlands län

15 maj

Jämtlands län

15 maj

Norrbottens län

1 juni

Stockholms län

Har ingen egen skogsbrandsbevakning men deras skogsområden täcks ofta upp av grannlänens flygslingor



Skillnader på de flygande förstärkningsresurserna 

Skogsbrandbevakning med flyg
Flygplan för skogsbrandbevakning arbetar på uppdrag av respektive länsstyrelse. Uppgiften är att upptäcka bränder i skog och mark genom att man bevakar områden från luften. Flyget kan också guida räddningstjänstens insatspersonal på marken om terräng och vegetation är svåråtkomlig eller om man av andra anledningar har svårt att upptäcka en brand från marken. Länsstyrelserna ansöker om medel från MSB för att kunna bedriva arbetet med skogsbrandbevakning från luften.


Helikoptrar för brandbekämpning
När bränder i skog och mark har upptäckts kan räddningstjänstens insatspersonal behöva förstärka släckningsarbetet med helikoptrar som angriper branden från luften. Helikoptrar försedda med utrustning för vattenbegjutning är det MSB talar om när vi skriver helikopterberedskap eller helikopterstöd. MSB har sedan 2019 helikoptrar i beredskap för att de ska kunna stötta kommunal räddningstjänst och för att man ska kunna släcka eller begränsa bränderna i ett tidigt skede, innan bränderna hunnit växa sig för stora.

Helikoptrarna kommer under 2021 att vara en resurs inom EU:s civilskyddsmekanism och rescEU-transition på samma sätt som under 2019 och 2020. EU finansierar genom civilskyddsmekanismen en stor del av beredskapskostnaderna för resurser inom rescEU-transition.


Mindre skopande flygplan för brandbekämpning
När bränder i skog och mark har upptäckts kan räddningstjänstens insatspersonal behöva förstärka släckningsarbetet med mindre skopande flygplan, även kallad brandbekämpningsflygplan. MSB har från och med sommaren 2020 upphandlat mindre skopande flygplan av modellen AT 802 F (Fireboss). De har kapacitet att fälla cirka 3 000 liter vatten per flygplan. Även denna resurs ska användas i ett tidigt skede för att minska risken för riktigt stora bränder. MSB kommer därför att aktivt arbeta med flygplanen för att de ska vara placerade nära områden med höga skogsbrandrisker.


Källa: MSB


Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se