Facebook

Instagram

SAS och Preem positiva till flygbränsleutredningen


2019-03-04

Flygbränsleutredningen föreslår införande av en reduktionsplikt på en procent förnybart flygbränsle år 2021. Därefter ska kraven öka till 30 procent år 2030.
Bild: SAS
Flygbränsleutredningen föreslår införande av en reduktionsplikt på en procent förnybart flygbränsle år 2021. Därefter ska kraven öka till 30 procent år 2030.

Idag presenteras flygbränsleutredningen. Utredningen föreslår en reduktionsplikt för flyget. Plikten syftar till att öka produktion inom Sverige och användningen av förnybara flygbränslen. Flygbolaget SAS och flygbränsletillverkaren Preem har redan ingått ett samarbete kring produktion av biobränsle för flyget och är positiva till utredningens förslag.

Utredningen föreslår att reduktionsplikten ska införas 2021. Kravet ska då vara en procent inblandning av förnybart flygbränsle. Därefter ökar kraven succesivt till 30 procent år 2030. Flygbolaget SAS och flygbränsletillverkaren Preem är positiva till utredningens förslag.

– SAS har en tydlig strategi om att långsiktigt reducera flygets utsläpp och har som målsättning att vara bland de ledande flygbolagen i omställningen. Det är även viktigt att vi fokuserar på de mest kostnadseffektiva åtgärderna för att minska flygets utsläpp. Det handlar om investeringar i energieffektiva flygplan, effektivare logistikflöden och att öka användningen av förnybara flygbränslen. Utredningens förslag om en branschomfattande reduktionsplikt, och incitament till ökad produktionskapacitet, kan potentiellt påskynda omställningen i hela flygbranschen, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

– Transportsektorn ansvarar för en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp. Genom att skapa styrmedel som driver mot ökad användning av förnybara drivmedel kan vi tillsammans minska transporternas klimatavtryck, tillägger Petter Holland, vd på Preem.

– Det är mycket glädjande att utredningen föreslår en reduktionsplikt för flyget. Det kommer att få reella effekter på flygets utsläpp. Preem ser fram emot att samarbeta med flygbranschen, inte minst SAS, för att utöka vår produktion av förnybar biojet, avslutar Petter Holland.

I juni 2018 tecknade SAS och Preem en avsiktsförklaring om att framställa förnybart flygbränsle, så kallat biojet. Avsiktsförklaringen innebär att SAS och Preem kommer att samarbeta för att gemensamt säkerställa tillverkning av biojet i samband med att Preems planerade kapacitetsutbyggnad av raffinaderiet i Göteborg projekteras. Preliminär uppstart för den nya anläggningen är första kvartalet 2024, och den totala produktionskapaciteten för biodrivmedel beräknas uppgå till över en miljon kubikmeter, varav en delmängd kan vara biojet till flyget.



Källa: Preem


Skriv ut



Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Österbotten för behandling med trombektomi vid Neuro- huvud- hals centrum, Norrlands universitetssjukhus.

Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Österbotten för behandling med trombektomi vid Neuro- huvud- hals centrum, Norrlands universitetssjukhus.


Klart med avtal för ambulansflyg över Kvarken

Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Österbotten för behandling med trombektomi vid Neuro-huvud-halscentrum, Norrlands universitetssjukhus.

Läs mer
Safetyseal
Vy från centrala Gdansk.

Två nya direktlinjer med Ryanair till Polen från Göteborg Landvetter

Den starka expansionen för Ryanair på Göteborg Landvetter Airport fortsätter....

Läs mer
Uniteam

Niklas Nordström lämnar posten som ordförande för Svenskt Flyg

Niklas Nordström kommer inte att kandidera till ordförandeposten för Föreningen...

Läs mer

Transportstyrelsen stoppar flyg med flygplansmodellen Boeing 737-8/9 Max i Sverige

Under dagen har en utvärdering av befintlig fakta och information om luftvärdigheten...

Läs mer

Transportstyrelsen följer utvecklingen med Ethiopian Air-haveriet

Med anledning av det tragiska haveri som inträffat i Etiopien söndagen den 10 mars med...

Läs mer

Norwegian med passagerartillväxt och högre punktlighet i februari

Norwegian 787 Dreamliner.

Över 2,5 miljoner passagerare valde att flyga med Norwegian i februari, en ökning med...

Läs mer
Transportföretagen om flygbränsleutredningen:

"Välkomnar utredningen – men staten måste ta ansvar för svensk flygnäring"


Under måndagen överlämnades redovisningen av regeringens utredning ”Biojet...

Läs mer

SAS och Preem positiva till flygbränsleutredningen

Flygbränsleutredningen föreslår införande av en reduktionsplikt på en procent förnybart flygbränsle år 2021. Därefter ska kraven öka till 30 procent år 2030.

Idag presenteras flygbränsleutredningen. Utredningen föreslår en reduktionsplikt...

Läs mer
Stockholms Handelskammare kommenterar flygbränsleutredningen:

Stödjer förslag om reduktionsplikt – men då måste flygskatten tas bort

Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Utredningen om att främja styrmedel för att främja biobränsle föreslå...

Läs mer

Resenäringen positiv till krav på bioflygbränsle

Regeringens utredare Maria Wetterstrand föreslår en reduktionsplikt för flygbrä...

Läs mer

Svenskarnas ambivalens kring flygresande

Majoriteten av svenskarna anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften får dåligt samvete när de bokar sina biljetter, men ändå är det få som uppger att de kommer sluta flyga.

Sju av tio svenskar anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften...

Läs mer

Norwegian stärker sin position i New York – slår flygbolagsjättar i antal passagerare


Norwegian är nu det största europeiska flygbolaget i New York området med över...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se