Facebook


Instagram

SAS presenterar första flygplanet av modellen A350


2019-12-09

Flygplanet har en high definition-kamera i aktern som visar bilder av planet under flygningen på skärmarna på alla stolsryggarna.
Bild: SAS
Flygplanet har en high definition-kamera i aktern som visar bilder av planet under flygningen på skärmarna på alla stolsryggarna.

<span><span>SAS Go är 228 stolar med bland annat 11,6” IFE-skärmar med hög upplösning.</span></span>
Bild: SAS
SAS Go är 228 stolar med bland annat 11,6” IFE-skärmar med hög upplösning.

SAS Business betsår av 40 säten som bland annat är utrustade med 18,5” skärm för in-flight entertainment med högre upplösning.
Bild: SAS
SAS Business betsår av 40 säten som bland annat är utrustade med 18,5” skärm för in-flight entertainment med högre upplösning.

<span><span>SAS Plus är 32 stolar av en typ som är helt ny för SAS. Stolarna har bland annat ben- och fotstöd och 13,3” IFE-skärmar med hög upplösning.</span></span>
Bild: SAS
SAS Plus är 32 stolar av en typ som är helt ny för SAS. Stolarna har bland annat ben- och fotstöd och 13,3” IFE-skärmar med hög upplösning.

Det första av åtta Airbus A350 flygplan välkomnas till SAS idag, och från den 28 januari nästa år kan resenärerna uppleva världens modernaste och mest bränsleeffektiva långdistansflygplan. Tack vare innovativ teknik och design innebär planet ett nytt och mer hållbart sätt att flyga interkontinentala rutter.

Resenärerna kan se fram emot ännu bekvämare flygningar, en ny kabin med nya säten och unika, skräddarsydda SAS-lösningar. Flygplanet representerar den senaste aerodynamiska designen och tekniken, vilket ger modellen en oslagbar driftseffektivitet.

– A350 är en milstolpe vår omfattande förnyelse av flottan, som kommer att bestå av marknadens mest avancerade och bränslesnåla flygplan. Med det här flygplanet minskar vi bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med upp till 30 procent. Dessutom kommer det externa bullret att minska med 40 procent. Tillsammans med det nya utseendet på våra plan är A350 en symbol för en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid för SAS, säger Rickard Gustafson, vd, SAS.

SAS tekniker och designers har tittat på alla delar i flygplanet och skapat en inredning som ökar bekvämligheten, samtidigt som vikten ombord minimeras och koldioxidutsläppen minskar. Flera av detaljerna är baserade på viktig feedback från SAS kunder.

– Flygplanet är en av SAS största investeringar och ger oss möjlighet att erbjuda en helt ny reseupplevelse. Vi ser fram emot att välkomna våra passagerare ombord på ett toppmodernt flygplan, säger Rickard Gustafson.

På varje flygning kan totalt 300 resenärer och besättning se fram emot den mest tysta kabinupplevelsen på ett plan med två mittgångar, optimerad kabinhöjd, mer frisk luft och avancerad temperatur- och luftfuktighetskontroll.

Flygplanet, som fått namnet Ingegerd Viking, kommer att operera på sju linjer det första året, bland annat Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hongkong och San Francisco.

Som ett led i moderniseringen av kort- och långdistansflottan, kommer SAS totalt ta emot 96 nya Airbus-plan: A320neo (80), Airbus A330 Enhanced (5), Airbus A350 (8) och Airbus A321LR (3) innan utgången av 2023.

 

Fakta: SAS AIRBUS A350 unika egenskaper
Takhöjden i kabinen på A4350 är branschens högsta, med vertikala sidväggar som ger mer plats för axlarna, och bagagefacken är de största på marknaden. Flygplanet har en high definition-kamera i aktern som visar bilder av planet under flygningen på skärmarna på alla stolsryggarna.

SAS Business. 40 säten med 18,5” skärm för in-flight entertainment med högre upplösning, PC-uttag och USB-uttag, bättre ledade säten, separat reglage för nackstödet, ett nytt vikbart brickbord med en personlig enhetshållare och mer slitstark stoppning i sätena. Sängarna i Business class är minst 196 cm långa, vissa ännu längre, och SAS har installerat ett slitstarkt fotstöd som även kan ge lätt fotmassage.

SAS har utvecklat en ny välkomstarea vid dörren, där resenärerna tas emot i ett trevligt område med infälld belysning och andra unika designfinesser. Under flygningen fungerar den här ytan som bar för SAS Business-resenärer.

SAS Plus. 32 stolar av en typ som är helt ny för SAS. Stolarna har ben- och fotstöd, 13,3” IFE-skärmar med hög upplösning, PC- och USB-uttag och en kabindelare som tydligt separerar kabinen från resten av planet. Resenärer i SAS Plus och SAS Go kan njuta av en särskild snacksbutik som ska locka passagerarna att ta en promenad.

SAS Go. 228 stolar med 11,6” IFE-skärmar med hög upplösning, USB-uttag, ett vikbart bord och en hållare för vattenflaska. Planet har dessutom passage tvärs över mittgången i SAS Go.

A350 innebär även en ny arbetsmiljö för besättningen. Förutom åtta rymliga bäddar för kabinbesättning och piloter, har köken fått ny design för att kabinbesättningen ska få större och bättre arbetsytor. Dessutom har A350 iPads ombord som bidrar till en mer personlig service och gör det lättare för besättningen att automatiskt rapportera brister till underhåll med mera.

Fakta: SAS AIRBUS A350
Antal flygplan: 8
• Antal stolar: 300 (40 SAS Business/32 SAS Plus/228 SAS Go)
• Max. startvikt: 268 ton
• Maxlast: 50 ton
• Längd: 66,9 m
• Vingbredd: 64,8 m
• Marschfart: 910 km/h
• Räckvidd: 13 800 km
• Bränsleförbrukning: 0,028 liter/säteskilometer
• Motor: RR Trent XWB

 

Källa: SAS


Skriv ut



<span><span><span><span>Heart Aeorspace, ett medlemsföretag i Transportföretagen, konstruerar ett elflygplan för regionaltrafik med 400 kilometers räckvidd för 19 passagerare.</span></span></span></span>
Heart Aeorspace, ett medlemsföretag i Transportföretagen, konstruerar ett elflygplan för regionaltrafik med 400 kilometers räckvidd för 19 passagerare.

Transportföretagen välkomnar regeringsuppdraget om elflyg

Regeringen har gett Trafikanalys uppdraget att ta fram ett kunskapsunderlag om elflyg. Myndigheten ska bland annat beskriva kapaciteten hos de eldrivna flygplan som utvecklas, samt ö...

Läs mer
Zugol 550


BRA förlänger flygsäsongen till Sälen

Efterfrågan på skidflyg till Sälen gör nu att flygbolaget BRA utökar...

Läs mer
Maxi Grip
Bilden är en grenrebild.

Regeringsuppdrag om elflyg

Utvecklingen av elflygplan kan vara en viktig del i att minska flygets klimatpåverkan och...

Läs mer
Vattenfall


Flygresandet minskade under 2019

Antalet passagerare på de svenska flygplatserna för hela 2019 stannade på drygt...

Läs mer

Norwegian fick två fina utmärkelser under Airline Economics Aviation 100 Awards

Finansdirektör Geir Karlsen och Morten Korsveien, Norwegian Manager Corporate Finance.

Norwegian tilldelades utmärkelserna Årets Finansdirektör/Finansteam och Årets...

Läs mer
Saabs skolflygplan T-7A.

Saab startar produktion av skolflygplan i Linköping

Saab påbörjade produktionen av sina delar av skolflygplanet T-7A i Linköping...

Läs mer
Jörgen Warborn och Peter Eriksson får en inblick i GKN:s verksamhet. Fr v: Peter Eriksson, Robert Hell, Public Affairs, Robert Lundberg, EU-projekt, Jörgen Warborn och Joakim Andersson, Engines.

EU-parlamentariker besökte GKN Aerospace i Trollhättan

Under fredagen besöktes GKN Aerospace i Trollhättan av Jörgen Warborn som är en...

Läs mer


Hållbart flygbränsle från Neste på Zurichs flygplats under World Economic Forum 2020

Neste, världens största tillverkare av förnybar diesel och förnybart...

Läs mer

Flyglinje Ronneby-Frankfurt allt närmre


De senaste åren har Blekinges kommuner, Länsstyrelsen Blekinge och Region...

Läs mer


SAS och Apollo förnyar samarbetsavtal

SAS och Apollo förlänger sitt samarbete för sommar- och vintersäsongen 2020....

Läs mer
Motortest av RM12, motorn till JAS 39 Gripen C/D.

Positivt besked om tekniskt stöd och underhåll för motorn till Gripen E

GKN Aerospace i Trollhättan fick på onsdagen beskedet att Försvarets Materielverk...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se