Facebook


Instagram

SAS presenterar första flygplanet av modellen A350


2019-12-09

Flygplanet har en high definition-kamera i aktern som visar bilder av planet under flygningen på skärmarna på alla stolsryggarna.
Bild: SAS
Flygplanet har en high definition-kamera i aktern som visar bilder av planet under flygningen på skärmarna på alla stolsryggarna.

<span><span>SAS Go är 228 stolar med bland annat 11,6” IFE-skärmar med hög upplösning.</span></span>
Bild: SAS
SAS Go är 228 stolar med bland annat 11,6” IFE-skärmar med hög upplösning.

SAS Business betsår av 40 säten som bland annat är utrustade med 18,5” skärm för in-flight entertainment med högre upplösning.
Bild: SAS
SAS Business betsår av 40 säten som bland annat är utrustade med 18,5” skärm för in-flight entertainment med högre upplösning.

<span><span>SAS Plus är 32 stolar av en typ som är helt ny för SAS. Stolarna har bland annat ben- och fotstöd och 13,3” IFE-skärmar med hög upplösning.</span></span>
Bild: SAS
SAS Plus är 32 stolar av en typ som är helt ny för SAS. Stolarna har bland annat ben- och fotstöd och 13,3” IFE-skärmar med hög upplösning.

Det första av åtta Airbus A350 flygplan välkomnas till SAS idag, och från den 28 januari nästa år kan resenärerna uppleva världens modernaste och mest bränsleeffektiva långdistansflygplan. Tack vare innovativ teknik och design innebär planet ett nytt och mer hållbart sätt att flyga interkontinentala rutter.

Resenärerna kan se fram emot ännu bekvämare flygningar, en ny kabin med nya säten och unika, skräddarsydda SAS-lösningar. Flygplanet representerar den senaste aerodynamiska designen och tekniken, vilket ger modellen en oslagbar driftseffektivitet.

– A350 är en milstolpe vår omfattande förnyelse av flottan, som kommer att bestå av marknadens mest avancerade och bränslesnåla flygplan. Med det här flygplanet minskar vi bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med upp till 30 procent. Dessutom kommer det externa bullret att minska med 40 procent. Tillsammans med det nya utseendet på våra plan är A350 en symbol för en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid för SAS, säger Rickard Gustafson, vd, SAS.

SAS tekniker och designers har tittat på alla delar i flygplanet och skapat en inredning som ökar bekvämligheten, samtidigt som vikten ombord minimeras och koldioxidutsläppen minskar. Flera av detaljerna är baserade på viktig feedback från SAS kunder.

– Flygplanet är en av SAS största investeringar och ger oss möjlighet att erbjuda en helt ny reseupplevelse. Vi ser fram emot att välkomna våra passagerare ombord på ett toppmodernt flygplan, säger Rickard Gustafson.

På varje flygning kan totalt 300 resenärer och besättning se fram emot den mest tysta kabinupplevelsen på ett plan med två mittgångar, optimerad kabinhöjd, mer frisk luft och avancerad temperatur- och luftfuktighetskontroll.

Flygplanet, som fått namnet Ingegerd Viking, kommer att operera på sju linjer det första året, bland annat Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hongkong och San Francisco.

Som ett led i moderniseringen av kort- och långdistansflottan, kommer SAS totalt ta emot 96 nya Airbus-plan: A320neo (80), Airbus A330 Enhanced (5), Airbus A350 (8) och Airbus A321LR (3) innan utgången av 2023.

 

Fakta: SAS AIRBUS A350 unika egenskaper
Takhöjden i kabinen på A4350 är branschens högsta, med vertikala sidväggar som ger mer plats för axlarna, och bagagefacken är de största på marknaden. Flygplanet har en high definition-kamera i aktern som visar bilder av planet under flygningen på skärmarna på alla stolsryggarna.

SAS Business. 40 säten med 18,5” skärm för in-flight entertainment med högre upplösning, PC-uttag och USB-uttag, bättre ledade säten, separat reglage för nackstödet, ett nytt vikbart brickbord med en personlig enhetshållare och mer slitstark stoppning i sätena. Sängarna i Business class är minst 196 cm långa, vissa ännu längre, och SAS har installerat ett slitstarkt fotstöd som även kan ge lätt fotmassage.

SAS har utvecklat en ny välkomstarea vid dörren, där resenärerna tas emot i ett trevligt område med infälld belysning och andra unika designfinesser. Under flygningen fungerar den här ytan som bar för SAS Business-resenärer.

SAS Plus. 32 stolar av en typ som är helt ny för SAS. Stolarna har ben- och fotstöd, 13,3” IFE-skärmar med hög upplösning, PC- och USB-uttag och en kabindelare som tydligt separerar kabinen från resten av planet. Resenärer i SAS Plus och SAS Go kan njuta av en särskild snacksbutik som ska locka passagerarna att ta en promenad.

SAS Go. 228 stolar med 11,6” IFE-skärmar med hög upplösning, USB-uttag, ett vikbart bord och en hållare för vattenflaska. Planet har dessutom passage tvärs över mittgången i SAS Go.

A350 innebär även en ny arbetsmiljö för besättningen. Förutom åtta rymliga bäddar för kabinbesättning och piloter, har köken fått ny design för att kabinbesättningen ska få större och bättre arbetsytor. Dessutom har A350 iPads ombord som bidrar till en mer personlig service och gör det lättare för besättningen att automatiskt rapportera brister till underhåll med mera.

Fakta: SAS AIRBUS A350
Antal flygplan: 8
• Antal stolar: 300 (40 SAS Business/32 SAS Plus/228 SAS Go)
• Max. startvikt: 268 ton
• Maxlast: 50 ton
• Längd: 66,9 m
• Vingbredd: 64,8 m
• Marschfart: 910 km/h
• Räckvidd: 13 800 km
• Bränsleförbrukning: 0,028 liter/säteskilometer
• Motor: RR Trent XWB

 

Källa: SAS


Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se