Facebook


Instagram

Starka passagerarsiffror och förbättrade enhetsintäkter – nu reviderar SAS utsikterna


2019-11-12

SAS utsikter i rapporten för det tredje kvartalet var "att det kommer att bli utmanande att uppnå ett positivt resultat före skatt och jämförelsestörande poster under räkenskapsåret 2019." Som en effekt av starka passagerarsiffror och förbättrade enhetsintäkter revideras nu utsikterna till att SAS resultat före skatt och jämförelsestörande poster beräknas uppgå till 700-800 miljoner SEK för räkenskapsåret 2019.

– Trots ett utmanande år är vi glada över att kunna uppvisa en stark utveckling i vår verksamhet under de sista månaderna av räkenskapsåret 2019. Särskilt uppmuntrande är en fortsatt förbättrad utbuds-/efterfrågebalans i Skandinavien och att vårt produkterbjudande i kombination med vårt målmedvetna arbete för ett mer hållbart flygande har lockat fler kunder att resa med SAS, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.

SAS totala trafikkapacitet ökade med 2,2 % och antalet passagerare ökade med 3,6 % jämfört med oktober 2018. Regularitet och punktlighet visade också en stark förbättring med en ökning med 0,8 procentenheter respektive 1,5 procentenheter.

Passagerarkilometer (RPK) ökade med 5,7 % i de tre skandinaviska länderna. Tillväxten var också betydande på Europeiska/Intraskandinaviska rutter där RPK ökade med 5,5 %. Kabinfaktorn ökade med 0,7 procentenheter till 76,3% och bidrog till en förbättrad valutajusterad enhetsintäkt och passageraryield som ökade med 2,3 % respektive 1,6 %.

SAS publicerar sin delårsrapport för augusti – oktober 2019 den 5 december 2019 kl. 08:00 CET.

SAS reguljärtrafikOkt19Förändring1Nov18-Okt19Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)4 4212,1%48 471-1,1%
RPK, passagerarkilometer (milj,)3 3242,9%35 825-1,8%
Kabinfaktor75,2%+0,6 p.e.73,9%-0,5 p.e.
Antal passagerare (000)2 7303,5%28 451-1,2%
Geografisk utveckling, reguljärtrafik Okt19 vs Okt18Nov18-Okt19 vs Nov17-Okt18
 RPKASKRPKASK
Interkontinentalt-1,4%1,6%-3,3%-3,0%
Europa/Intraskand5,5%1,8%-1,6%-0,9%
Inrikes5,7%3,9%1,0%2,0%
     
       
SAS chartertrafikOkt19Förändring1Nov18- Okt19Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)2823,2%3 9003,8%
RPK, passagerarkilometer (milj,)2655,7%3 5502,9%
Kabinfaktor94,0%+2,2 p.e.91,0%-0,8 p.e.
Antal passagerare (000)916,9%1 3101,7%
      
SAS total trafik (reguljär och charter)Okt19Förändring1Nov18-Okt19Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)4 7032,2%52 371-0,8%
RPK, passagerarkilometer (milj,)3 5893,1%39 375-1,4%
Kabinfaktor76,3%+0,7 p.e.75,2%-0,5 p.e.
Antal passagerare (000)2 8213,6%29 761-1,1%


1 Förändring jämfört med samma period föregående år, p.e. = procentenheter

Preliminär yield och PASK  Okt
 2019
FörändringValutajusterad förändring
Passageraryield, SEK 1,03+4,4%+1,6%
PASK, SEK 0,78+5,1%+2,3%
      
    Okt 2019
Punktlighet (ankomst 15 minuter)   84,0%
Regularitet   98,7%
        


Definitioner:
RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.




Källa: SAS

SAS utsikter i rapporten för det tredje kvartalet var "att det kommer att bli utmanande att uppnå ett positivt resultat före skatt och jämförelsestörande poster under räkenskapsåret 2019." Som en effekt av starka passagerarsiffror och förbättrade enhetsintäkter revideras nu utsikterna till att SAS resultat före skatt och jämförelsestörande poster beräknas uppgå till 700-800 miljoner SEK för räkenskapsåret 2019.

- Trots ett utmanande år är vi glada över att kunna uppvisa en stark utveckling i vår verksamhet under de sista månaderna av räkenskapsåret 2019. Särskilt uppmuntrande är en fortsatt förbättrad utbuds-/efterfrågebalans i Skandinavien och att vårt produkterbjudande i kombination med vårt målmedvetna arbete för ett mer hållbart flygande har lockat fler kunder att resa med SAS, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.

SAS totala trafikkapacitet ökade med 2,2 % och antalet passagerare ökade med 3,6 % jämfört med oktober 2018. Regularitet och punktlighet visade också en stark förbättring med en ökning med 0,8 procentenheter respektive 1,5 procentenheter.

Passagerarkilometer (RPK) ökade med 5,7 % i de tre skandinaviska länderna. Tillväxten var också betydande på Europeiska/Intraskandinaviska rutter där RPK ökade med 5,5 %. Kabinfaktorn ökade med 0,7 procentenheter till 76,3% och bidrog till en förbättrad valutajusterad enhetsintäkt och passageraryield som ökade med 2,3 % respektive 1,6 %.

SAS publicerar sin delårsrapport för augusti – oktober 2019 den 5 december 2019 kl. 08:00 CET.

SAS reguljärtrafikOkt19Förändring1Nov18-Okt19Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)4 4212,1%48 471-1,1%
RPK, passagerarkilometer (milj,)3 3242,9%35 825-1,8%
Kabinfaktor75,2%+0,6 p.e.73,9%-0,5 p.e.
Antal passagerare (000)2 7303,5%28 451-1,2%
Geografisk utveckling, reguljärtrafik Okt19 vs Okt18Nov18-Okt19 vs Nov17-Okt18
 RPKASKRPKASK
Interkontinentalt-1,4%1,6%-3,3%-3,0%
Europa/Intraskand5,5%1,8%-1,6%-0,9%
Inrikes5,7%3,9%1,0%2,0%
     
       
SAS chartertrafikOkt19Förändring1Nov18- Okt19Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)2823,2%3 9003,8%
RPK, passagerarkilometer (milj,)2655,7%3 5502,9%
Kabinfaktor94,0%+2,2 p.e.91,0%-0,8 p.e.
Antal passagerare (000)916,9%1 3101,7%
      
SAS total trafik (reguljär och charter)Okt19Förändring1Nov18-Okt19Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)4 7032,2%52 371-0,8%
RPK, passagerarkilometer (milj,)3 5893,1%39 375-1,4%
Kabinfaktor76,3%+0,7 p.e.75,2%-0,5 p.e.
Antal passagerare (000)2 8213,6%29 761-1,1%


1 Förändring jämfört med samma period föregående år, p.e. = procentenheter

Preliminär yield och PASK  Okt
 2019
FörändringValutajusterad förändring
Passageraryield, SEK 1,03+4,4%+1,6%
PASK, SEK 0,78+5,1%+2,3%
      
    Okt 2019
Punktlighet (ankomst 15 minuter)   84,0%
Regularitet   98,7%
        


Definitioner:
RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.


Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se