Facebook


Instagram

Stor potential för drönarmarknaden att lyfta


2019-07-11

Bild: Shutterstock

Drönarmarknaden växer och det finns en betydande variation av användningsområden och mängder av farkoster och system. Antalet operatörer växer kraftigt och marknaden utvecklas starkt både i Sverige och internationellt.

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag kartlagt drönaranvändningen i Sverige, dess potential och vad som krävs för utvecklingen framåt.

– Förväntningarna på den nya tekniken är höga och har till viss del börjat infrias. Det finns vissa nyckelområden som kommer att avgöra om förväntningarna kommer att förverkligas, säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsen.

– Till att börja med måste det finnas ekonomiska drivkrafter i form av efterfrågan på de tjänster som drönare kan utföra. Därefter är det av stor betydelse att allmänheten accepterar att drönare kommer att synas och höras lite varstans där det tidigare kanske saknats störande föremål. Den tekniska utvecklingen, såsom trafikledningssystem, antikollisionssystem och batterikapacitet, behöver också förbättras.

Framöver måste det också finnas regler som möjliggör att drönare kan flyga i luftrummet utan att skapa säkerhetsrisker, och det kommer att vara nödvändigt att det finns en utvecklad infrastruktur för exempelvis landning och laddning av drönare.

Bransch, organisationer och berörda myndigheter är i allmänhet eniga om hur problemen ser ut och vad som måste uppfyllas för att potentialen med drönare ska frigöras. Samtidigt är drönarområdet genomsyrat av intressekonflikter. En central intressekonflikt är principerna för luftrumstilldelning. Transportstyrelsen ser därför att det är nödvändigt att Sverige tar ett samlat grepp för att komma tillrätta med de intressekonflikter som råder.

– Flera länder i EU arbetar samordnat och strategiskt med att skapa nationella förutsättningar för den nya tekniken. Sverige bör ha goda förutsättningar att göra detsamma, säger Rémi Vesvre.

 
Klicka här för att läsa rapporten Obemannade luftfartyg i Sverige i sin helhet.



Källa: Transportstyrelsen


Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se