Facebook

Instagram

Svensk ingenjörskonst dominerar när flygindustrin fortsätter växa


2019-02-04

En Airbus A321neo där GKN är partner i motorn, en PW1100.
Bild: GKN Aerospace
En Airbus A321neo där GKN är partner i motorn, en PW1100.

Varje år blir cirka 1600 nya flygplan startklara runt om i världen. På nio av tio av dem sitter komponenter tillverkade i Sverige och GKN Aerospaces fabriker i Trollhättan.
– Marknaden växer med fem procent om året. Vårt mål är att hålla minst samma takt, säger Peter Stommendal, Manager Strategic Business Planning på GKN Aerospace i Trollhättan.

Den globala flygflottan fördubblas vart femtonde år. Det är en utveckling som har varit konstant sedan det civila flygets genombrott i slutet av 1960-talet. Större trendbrott i människors inställning till att flyga har visat sig vara tillfälliga och när industrin nu prognostiserar för framtiden är det få som ser någon anledning till varför kurvan skulle avta. För svensk del innebär det en fortsatt ökning av en redan stark exportindustri, med den internationella koncernen GKN Aerospace som landets ledande aktör.
– Branschen räknar med att flygtrafiken växer med fem procent per år, och med det behovet av nya flygplan och motorer. Våra prognoser sträcker sig 20 år framåt och i de beräkningar vi gör ser vi inga tendenser till avmattning, Peter Stommendal, Manager Strategic Business Planning på GKN Aerospace.


Fulltecknad orderbok åtta år framåt

Utveckling och tillverkning av motorer sker främst i Trollhättan, där cirka 2000 anställda levererar motorer och andra komponenter till 90 procent av alla flygplan i trafik just nu.
– Vår orderbok är fulltecknad åtta år framåt i tiden med delar som ska tillverkas till totalt 12000 flygplan. Dessutom har vi långtgående serviceavtal som gör att vi får intäkter på varje flygtimme som görs med vår teknik. Vårt mål är att växa med en takt som minst motsvarar den totala marknadens utveckling, säger Peter Stommendal.


Spjutspetskompetens ska minska miljöpåverkan

För att kunna hålla den utvecklingen satsar GKN Aerospace stora resurser på forskning och utveckling. Klimatförändringarna gör att det bland annat kommer att ställas större krav på effektivare och mer bränslesnåla motorer.
– Där ligger GKN Aerospace i framkant jämfört med andra aktörer. Vi har utvecklat en särskild spjutspetskompetens inom fabrikation och additiv tillverkning som gör att vi kommer att kunna tillverka allt lättare motorer framöver. För att kunna leva upp till framtida miljökrav är detta något som kommer att vara helt avgörande, säger Peter Stommendal.




Källa: GKN Aerospace


Skriv ut



Flybmi går i konkurs


Flybmi som har trafikerat Norrköping – München har gått i konkurs. Resenärer bör kontakta sin resebyrå eller sitt kortföretag i första hand för...

Läs mer
Maxi Grip

SAS vinnare i Grand Travel Awards 2019


SAS tog igår kväll hem förstapriset i två kategorier i resebranschens Grand...

Läs mer
Uniteam

Norwegian lanserar nya linjer


Snart får Norwegians resenärer i Sverige ännu fler destinationer att välja...

Läs mer


Saab får order från Airbus på temperatur- övervakningssystem i passagerarflygplan

Saab har mottagit en order från Airbus för utveckling och leverans av ett system fö...

Läs mer

Bockasjö och Swedavia bygger nytt vid Göteborg Landvetter Airport

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Fastighetsutvecklaren Landvetter Logistik Center, gemensamt ägt av Bockasjö och Swedavia,...

Läs mer
Nordic - office of architecture.

Ramboll utvecklar landmärke på Arlanda

Som en del i Swedavias utvecklingsprojekt av Arlanda har Ramboll fått i uppdrag att vara med...

Läs mer

Norwegian med en passagerartillväxt på 13 procent i januari

Norwegians Boeing 787 Dreamliner.

Norwegians trafiksiffror för januari visar att över 2,6 miljoner passagerare valde att...

Läs mer


Norrköping Airport tredje största ökningen i Sverige 2018

2018 ökade Norrköping Airport passagerarantalet till 118 000, vilket innebär en...

Läs mer

Svensk ingenjörskonst dominerar när flygindustrin fortsätter växa

En Airbus A321neo där GKN är partner i motorn, en PW1100.

Varje år blir cirka 1600 nya flygplan startklara runt om i världen. På nio av tio...

Läs mer

SAS koldioxidkompenserar EuroBonus-medlemmarnas flygbiljetter


Från och med den 1 februari koldioxidkompenserar SAS alla flygbiljetter där ett...

Läs mer
 Gripen E.

Saab erbjuder Gripen till Finland

Saab har med stöd av den svenska staten idag lämnat in en offert avseende nya...

Läs mer

Saab erbjuder Gripen E till Schweiz

Schweiz behöver ersätta sina gamla stridsflygplan, och Saab hoppas att Gripen E kommer ta över platsen.

Saab har med stöd av svenska staten i dag lämnat in sin offert avseende nya...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se