Facebook


Instagram

Svensk ingenjörskonst dominerar när flygindustrin fortsätter växa


2019-02-04

En Airbus A321neo där GKN är partner i motorn, en PW1100.
Bild: GKN Aerospace
En Airbus A321neo där GKN är partner i motorn, en PW1100.

Varje år blir cirka 1600 nya flygplan startklara runt om i världen. På nio av tio av dem sitter komponenter tillverkade i Sverige och GKN Aerospaces fabriker i Trollhättan.
– Marknaden växer med fem procent om året. Vårt mål är att hålla minst samma takt, säger Peter Stommendal, Manager Strategic Business Planning på GKN Aerospace i Trollhättan.

Den globala flygflottan fördubblas vart femtonde år. Det är en utveckling som har varit konstant sedan det civila flygets genombrott i slutet av 1960-talet. Större trendbrott i människors inställning till att flyga har visat sig vara tillfälliga och när industrin nu prognostiserar för framtiden är det få som ser någon anledning till varför kurvan skulle avta. För svensk del innebär det en fortsatt ökning av en redan stark exportindustri, med den internationella koncernen GKN Aerospace som landets ledande aktör.
– Branschen räknar med att flygtrafiken växer med fem procent per år, och med det behovet av nya flygplan och motorer. Våra prognoser sträcker sig 20 år framåt och i de beräkningar vi gör ser vi inga tendenser till avmattning, Peter Stommendal, Manager Strategic Business Planning på GKN Aerospace.


Fulltecknad orderbok åtta år framåt

Utveckling och tillverkning av motorer sker främst i Trollhättan, där cirka 2000 anställda levererar motorer och andra komponenter till 90 procent av alla flygplan i trafik just nu.
– Vår orderbok är fulltecknad åtta år framåt i tiden med delar som ska tillverkas till totalt 12000 flygplan. Dessutom har vi långtgående serviceavtal som gör att vi får intäkter på varje flygtimme som görs med vår teknik. Vårt mål är att växa med en takt som minst motsvarar den totala marknadens utveckling, säger Peter Stommendal.


Spjutspetskompetens ska minska miljöpåverkan

För att kunna hålla den utvecklingen satsar GKN Aerospace stora resurser på forskning och utveckling. Klimatförändringarna gör att det bland annat kommer att ställas större krav på effektivare och mer bränslesnåla motorer.
– Där ligger GKN Aerospace i framkant jämfört med andra aktörer. Vi har utvecklat en särskild spjutspetskompetens inom fabrikation och additiv tillverkning som gör att vi kommer att kunna tillverka allt lättare motorer framöver. För att kunna leva upp till framtida miljökrav är detta något som kommer att vara helt avgörande, säger Peter Stommendal.




Källa: GKN Aerospace


Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se