Facebook

Instagram

Sverige kan flyga grönt på svensk skog


2018-03-13

Bild: IVL Svenska Miljöinstitutet

Forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet har i en förstudie hittat en lösning som innebär att dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester. Nu vill forskarna demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet och göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.



– Vi har hittat en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget i Sverige i en nära framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av svensk skogsråvara. Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

Under 2017 genomförde forskarna en förstudie för produktion av grönt flygbränsle. Studien visar att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge konkurrenskraftig och hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustrins restprodukter. Verkningsgraden för produktion av grönt flygbränsle från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent. Forskarnas slutsats är därför att Sverige skulle kunna bli självförsörjande på bioflygbränsle med den tillverkningsteknik de föreslår.

– Vi har en skogsindustri med en mycket utvecklad och effektiv råvarulogistik och det ger fördelar. Vår utvecklade massaindustri har även väldigt bra möjligheter att integrera produktion av biodrivmedel, vilket kan sänka produktionskostnaderna för bioflygbränsle, säger Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och adjungerad professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

IVL har lett projektet och ansvarat för hållbarhetsbedömningarna. Råvaruförsörjning som har minimal miljöpåverkan och en produktionsprocess som är effektiv och inte använder icke-förnybar energi är två nyckelfrågor för att det producerade bränslet ska vara hållbart.

Det pilotprojekt som nu planeras kan utföras på LTU Green Fuels anläggning i Piteå och det ska ge tillräckligt mycket bränsle för att utföra kommersiella inrikesflygningar. Nu letar universitet efter finansiering till projektet, som uppskattas kosta runt 150 miljoner kronor.

– Vår plan för utveckling av grönt flygbränsle tillverkat av svenska skogsrester, innebär en vilja att snarast starta arbetet mot en teknikdemonstration av grönt flygbränsle tillverkat av skogsrester, eftersom det tar fem-tio år innan steg tre, som innebär att en första kommersiell storskalig anläggning kan vara i produktion, säger Fredrik Granberg.



Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Skriv ut





Första digitala flygledartornet i Storbritannien tas i bruk

Det första operativa digitala flygledartornet i Storbritannien invigdes idag av Cranfield University på flygplatsen i Bedfordshire, med ett system från Saab Digital Air Traffic...

Läs mer
Maxi Grip
Flight Deck på Norwegians Boeing 787 Dreamliner.

Norwegian ingår avtal med AVTECH för fortsatt minskade utsläpp

Norwegian fortsätter arbetet för ett mer hållbart flyg och har idag tecknat ett...

Läs mer

SKF konsoliderar Aerospace-tillverkning i Europa, avser att stänga fabrik i Stonehouse

SKF konsoliderar sin Aerospace-tillverkning i Europa. Som ett resultat av konsolideringen avser...

Läs mer
Preems raffinaderi i Göteborg.

Ny anläggning ska ge en miljon kubikmeter förnybart

Preem planerar för en ny anläggning vid raffinaderiet i Göteborg. Den nya anlä...

Läs mer
Foto av framsidan vid entrén avgångar på Göteborg Landvetter Airport.

Swedavia tecknar avtal med Securitas om säkerhetstjänster på Göteborg Landvetter Airport

Swedavia har tecknat avtal med Securitas om att bolaget den 1 maj nästa år blir ny...

Läs mer


Saabs och LFVs bolag SDATS tar över världens första distansledda flygtrafikledning

Från 1 januari 2019 tar Saabs och LFVs gemensamma bolag Saab Digital Air Traffic Solutions...

Läs mer


Det andra Gripen E-flygplanet har premiärflugit

Den 26 november genomförde Saab en framgångsrik första flygning med det andra...

Läs mer
Resenär som använder en Self-service boarding gate på Åre Östersund Airport.

Self-service boarding gater invigda på Åre Östersund Airport

Under hösten har flygplatsens resenärer mötts av byggplank och hantverkare som...

Läs mer
Norwegians första svenskregistrerade flygplan på väg från Boeingfabriken i Seattle (Boeing 737 MAX 8).

Norwegian har fått ett svenskt drifttillstånd – det första svenskregistrerade planet har landat på Arlanda

Norwegian har fått ett operativt drifttillstånd av Transportstyrelsen, ett svenskt AOC...

Läs mer
Cavok District med IMA.

Arena för avancerade material först ut i Linköpings nya företags- och innovationsmiljö

Området kring Linköpings flygplats börjar ta form på allvar. Samtidigt...

Läs mer
Drönarförening köper 54 släckare för litiumbränder.

Drönarförening köper 54 släckare för litiumbränder

– Alla känner någon som varit med om en incident med litiumbatterier.
Det sä...

Läs mer

Order till Korea nästa steg i Gunnebos snabba expansion inom biometrisk flygplatssäkerhet

Gunnebo har mottagit en order för biometrisk tillträdeskontroll vid flygplatser frå...

Läs mer
Tummen upp för Norrköping Airport.

Stabil passagerarökning för Norrköping Airport i oktober

Norrköping Airport fortsätter att öka antalet passagerare. I oktober månad...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se