Facebook

Instagram

Sverige kan flyga grönt på svensk skog


2018-03-13

Bild: IVL Svenska Miljöinstitutet

Forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet har i en förstudie hittat en lösning som innebär att dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester. Nu vill forskarna demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet och göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.



– Vi har hittat en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget i Sverige i en nära framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av svensk skogsråvara. Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

Under 2017 genomförde forskarna en förstudie för produktion av grönt flygbränsle. Studien visar att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge konkurrenskraftig och hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustrins restprodukter. Verkningsgraden för produktion av grönt flygbränsle från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent. Forskarnas slutsats är därför att Sverige skulle kunna bli självförsörjande på bioflygbränsle med den tillverkningsteknik de föreslår.

– Vi har en skogsindustri med en mycket utvecklad och effektiv råvarulogistik och det ger fördelar. Vår utvecklade massaindustri har även väldigt bra möjligheter att integrera produktion av biodrivmedel, vilket kan sänka produktionskostnaderna för bioflygbränsle, säger Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och adjungerad professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

IVL har lett projektet och ansvarat för hållbarhetsbedömningarna. Råvaruförsörjning som har minimal miljöpåverkan och en produktionsprocess som är effektiv och inte använder icke-förnybar energi är två nyckelfrågor för att det producerade bränslet ska vara hållbart.

Det pilotprojekt som nu planeras kan utföras på LTU Green Fuels anläggning i Piteå och det ska ge tillräckligt mycket bränsle för att utföra kommersiella inrikesflygningar. Nu letar universitet efter finansiering till projektet, som uppskattas kosta runt 150 miljoner kronor.

– Vår plan för utveckling av grönt flygbränsle tillverkat av svenska skogsrester, innebär en vilja att snarast starta arbetet mot en teknikdemonstration av grönt flygbränsle tillverkat av skogsrester, eftersom det tar fem-tio år innan steg tre, som innebär att en första kommersiell storskalig anläggning kan vara i produktion, säger Fredrik Granberg.



Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Skriv ut





Norrköping Airport ökar passagerarantalet i augusti

Norrköping Airport fortsätter att öka antalet passagerare. I augusti månad blev ökningen blev 19 % mot föregående år. Det totala antalet passagerare uppgick...

Läs mer

Gemensamt uttalande angående Air Greenland A/S

Den danska staten och det grönländska självstyret har den 10 september 2018 ö...

Läs mer


Skellefteå Airport blir första flygplatsen i Sverige att LED-konvertera sin landningsbana

Caverion har tillsammans med Skellefteå Airport tagit fram ett elavtal för belysningen...

Läs mer
Två utmaningar behöver klaras av för att realisera billigt biobränsle för flyget enligt forskarna.

Ny studie lyfter fram möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion...

Läs mer

Världsledande entreprenörer mentorer till SAS-stipendiater

SAS Scholarship syftar till att möjliggöra möten och inspirera till utveckling av...

Läs mer
Norwegians besättning ombord Boeing 737 MAX 8.

Norwegian med god passagerartillväxt och hög kabinfaktor i augusti

Norwegians passagerartillväxt fortsatte i augusti. Totalt valde över 3,6 miljoner...

Läs mer

Topi Manner blir ny vd för Finnair

Topi Manner har utsetts till Finnairs nya vd.

Finnair har utsett Topi Manner (MSc.Econ) som vd för flygbolaget från och med den 1...

Läs mer
Christian Clemens, vd för flygbolaget BRA.

Innovationspris till BRA för bokningsbart biobränsle

Inrikesflygbolaget BRAs satsning på att erbjuda alla sina resenärer möjlighet att...

Läs mer
Antalet incidenter med drönare har ökat, men antalet allvarliga ligger kvar på låga nivåer trots fler drönare i luften.

Fler incidenter med drönare 2017

Under 2017 inträffade det 54 incidenter med drönare i luften. Det var en ökning...

Läs mer

Norrköping Airport ökar passagerarantalet i juli

Norrköping Airport fortsätter att öka antalet passagerare. I juli månad blev...

Läs mer


Norwegian utökar sitt partnerskap med Amadeus

Norwegian vann nyligen, för fjärde året i rad, Skytrax utmärkelse "vä...

Läs mer
Swedavias flygpassagerarstatistik för juli 2018 illustreras med bild av flygplan vid Stockholm Arlanda Airport.

Passagerarstatistik Swedavia juli 2018

Antalet passagerare som flög till eller från Swedavias tio flygplatser under juli 2018...

Läs mer
Norwegians långdistansbesättning.

Norwegian med passagerarrekord och hög kabinfaktor i juli

Norwegian satte nytt passagerarrekord i juli. Totalt flög närmare 3,8 miljoner...

Läs mer


Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se