Facebook

Instagram

Sverige kan flyga grönt på svensk skog


2018-03-13

Bild: IVL Svenska Miljöinstitutet

Forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet har i en förstudie hittat en lösning som innebär att dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester. Nu vill forskarna demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet och göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.



– Vi har hittat en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget i Sverige i en nära framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av svensk skogsråvara. Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

Under 2017 genomförde forskarna en förstudie för produktion av grönt flygbränsle. Studien visar att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge konkurrenskraftig och hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustrins restprodukter. Verkningsgraden för produktion av grönt flygbränsle från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent. Forskarnas slutsats är därför att Sverige skulle kunna bli självförsörjande på bioflygbränsle med den tillverkningsteknik de föreslår.

– Vi har en skogsindustri med en mycket utvecklad och effektiv råvarulogistik och det ger fördelar. Vår utvecklade massaindustri har även väldigt bra möjligheter att integrera produktion av biodrivmedel, vilket kan sänka produktionskostnaderna för bioflygbränsle, säger Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och adjungerad professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

IVL har lett projektet och ansvarat för hållbarhetsbedömningarna. Råvaruförsörjning som har minimal miljöpåverkan och en produktionsprocess som är effektiv och inte använder icke-förnybar energi är två nyckelfrågor för att det producerade bränslet ska vara hållbart.

Det pilotprojekt som nu planeras kan utföras på LTU Green Fuels anläggning i Piteå och det ska ge tillräckligt mycket bränsle för att utföra kommersiella inrikesflygningar. Nu letar universitet efter finansiering till projektet, som uppskattas kosta runt 150 miljoner kronor.

– Vår plan för utveckling av grönt flygbränsle tillverkat av svenska skogsrester, innebär en vilja att snarast starta arbetet mot en teknikdemonstration av grönt flygbränsle tillverkat av skogsrester, eftersom det tar fem-tio år innan steg tre, som innebär att en första kommersiell storskalig anläggning kan vara i produktion, säger Fredrik Granberg.



Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Skriv ut



Norwegian Boeing 737 MAX.
Norwegian Boeing 737 MAX.

Norwegian lanserar bolagets första linje till Kanada

Under onsdagen lanserade Norwegian för första gången en linje mellan Europa och Kanada. Den nya, dagliga linjen kommer att gå mellan Dublin och Hamilton/Toronto från...

Läs mer
EntreprenadLive550


SAS öppnar ny linje från Köpenhamn till Hong Kong

I oktober öppnar SAS en ny flyglinje från Köpenhamn till Hong Kong. Det innebä...

Läs mer
Anders Fredriksson, Serneke; Måns Theorin, Aeroklubben i Göteborg samt Nejc Faganelj, testpilot på Pipistrel är stolta över att Sveriges första serietillverkade elflygplan får sin bas på Säve flygplats.

Första elflygplanet i Sverige får sin bas på Säve flygplats

Sveriges första serietillverkade elflygplan får sin hemmabas på Säve...

Läs mer

100 000 fler reste med SAS under maj

Fler väljer att flyga med SAS och i maj valde totalt 2,8 miljoner resenärer att resa med...

Läs mer

Stor risk för sjukskrivning hos flygpersonal

De stora yrkesgrupperna inom vård, skola och omsorg bidrar genom sin storlek till stor del av...

Läs mer


Peab bygger terminalen på Scandinavian Mountains Airport i Sälen

Peab har fått uppdraget att bygga den nya flygplatsterminalen i Sälen, med tillhö...

Läs mer
Det nya sjuvåningshotellet på Göteborg Landvetter Airport.

Framtidens Göteborg Landvetter Airport och Airport City Göteborg växer fram

I september 2017 tog Swedavia ett första spadtag för den största expansionen i...

Läs mer
SAS Airbus A320neo.

Svenska staten förlänger utrikesavtal med SAS

Statens Inköpscentral för Kammarkollegiet har förnyat avtalet om utrikes flygresor...

Läs mer
På Norwegians digitala linjekarta kan man välja destination efter temperatur.

Norwegian lanserar digital temperaturkarta

Norwegian lanserar digital temperaturkarta på bolagets webbplats. Det är en helt ny...

Läs mer

SEKAB:s teknik i fokus när EU mångmiljonsatsar på bioflygbränsle

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram storskalig produktion av bioflygbränsle och...

Läs mer

SAS lanserar höghastighets-wifi som första flygbolag i Norden


På SAS kort- och medeldistansflygningar har passagerare nu tillgång till ett stabilt,...

Läs mer
<span class=\

Södra i unikt samarbete
kring grönare flyg

Södra har tecknat en avsiktsförklaring med KLM om att genomföra en gemensam fö...

Läs mer


114 000 fler reste med SAS i april

SAS nya sommarprogram har fått en positiv start och under april reste totalt 2,5 miljoner...

Läs mer


Ny rapport föreslår åtgärder för att minska flygets klimatpåverkan

Svenskarnas klimatgasutsläpp från flygresor ökar enligt en ny rapport från...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se