Facebook


Instagram

Swedavia ger ut grönt obligationslån på 1 miljard kronor


2019-12-12

Bild: Nattanan Kanchanaprat/Pixabay

Som en av de första flygplatsoperatörerna i världen ger Swedavia ut ett grönt obligationslån för att finansiera projekt och satsningar inom klimatomställning och hållbarhet.

Investeringarna omfattar projekt som stödjer Swedavias långsiktiga strategi och som bidrar till FN:s mål för hållbar utveckling samt Parisavtalet och kommer att utgå från det ramverk för gröna obligationer som Swedavia lanserade i oktober i år.

– Swedavias strävan är att vara en världsledande aktör i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Vi säkrar nu ytterligare finansiering till vår fortsatta omställningsresa och vår vision om klimatsmarta flygplatser och flygets omställning, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Ramverket har granskats av det oberoende centret för internationell klimatforskning Cicero och omfattar investeringskategorierna: gröna byggnader och infrastruktur, energieffektivisering, förnybar energi, åtgärder för att förebygga och begränsa föroreningar samt rena transporter. Cicero beaktar att Swedavias verksamhet kan leda till ökade utsläpp, men konstaterar att Swedavia är en förebild för flygplatser globalt när det gäller klimatomställningsarbetet.

– Swedavia är på väg att uppnå målet om noll utsläpp i egen verksamhet 2020 och bidrar med forskning och utveckling inom fossilfritt flygresande samt bioflygbränsle, heter det i Ciceros utlåtande.

Swedavias mål är att ha noll utsläpp av fossilt koldioxid 2020 i egen verksamhet vid samtliga tio flygplatser, vilket nås bland annat genom satsning på förnybara drivmedel samt elektrifiering av markfordon och arbetsredskap. Swedavias samtliga flygplatser har nått den högsta nivån i miljöcertifieringen Airport Carbon Accreditation.

2025 ska 5 procent av allt bränsle som tankas på Swedavias flygplatser vara fossilfritt, vilket ligger i linje med den färdplan för fossilfritt flyg som branschen arbetar efter och målet att inrikesflyget ska vara fossilfritt till 2030 och allt flyg som startar vid svenska flygplatser 2045.

Fakta om transaktionen:

  • Det icke säkerställda gröna obligationslånet om 1 miljard SEK har en löptid om 5 år och 3 månader samt löper med en fast ränta om 0,89 procent.
  • Swedavia avser att ansöka om notering av de gröna obligationerna på Nasdaq Stockholms företagsobligationslista.
  • Obligationslånet har emitterats utifrån det ramverk för gröna obligationer som Swedavia lanserade 25 oktober 2019 och under företagets befintliga Medium Term Note-program.
  • Det gröna ramverket har tagits fram i samarbete med SEB och Swedbank som båda även har agerat Joint Lead Managers i samband med transaktionen.


Källa: Swedavia

Skriv ut



<span><span><span><span>Heart Aeorspace, ett medlemsföretag i Transportföretagen, konstruerar ett elflygplan för regionaltrafik med 400 kilometers räckvidd för 19 passagerare.</span></span></span></span>
Heart Aeorspace, ett medlemsföretag i Transportföretagen, konstruerar ett elflygplan för regionaltrafik med 400 kilometers räckvidd för 19 passagerare.

Transportföretagen välkomnar regeringsuppdraget om elflyg

Regeringen har gett Trafikanalys uppdraget att ta fram ett kunskapsunderlag om elflyg. Myndigheten ska bland annat beskriva kapaciteten hos de eldrivna flygplan som utvecklas, samt ö...

Läs mer
Zugol 550


BRA förlänger flygsäsongen till Sälen

Efterfrågan på skidflyg till Sälen gör nu att flygbolaget BRA utökar...

Läs mer
Maxi Grip
Bilden är en grenrebild.

Regeringsuppdrag om elflyg

Utvecklingen av elflygplan kan vara en viktig del i att minska flygets klimatpåverkan och...

Läs mer
Vattenfall


Flygresandet minskade under 2019

Antalet passagerare på de svenska flygplatserna för hela 2019 stannade på drygt...

Läs mer

Norwegian fick två fina utmärkelser under Airline Economics Aviation 100 Awards

Finansdirektör Geir Karlsen och Morten Korsveien, Norwegian Manager Corporate Finance.

Norwegian tilldelades utmärkelserna Årets Finansdirektör/Finansteam och Årets...

Läs mer
Saabs skolflygplan T-7A.

Saab startar produktion av skolflygplan i Linköping

Saab påbörjade produktionen av sina delar av skolflygplanet T-7A i Linköping...

Läs mer
Jörgen Warborn och Peter Eriksson får en inblick i GKN:s verksamhet. Fr v: Peter Eriksson, Robert Hell, Public Affairs, Robert Lundberg, EU-projekt, Jörgen Warborn och Joakim Andersson, Engines.

EU-parlamentariker besökte GKN Aerospace i Trollhättan

Under fredagen besöktes GKN Aerospace i Trollhättan av Jörgen Warborn som är en...

Läs mer


Hållbart flygbränsle från Neste på Zurichs flygplats under World Economic Forum 2020

Neste, världens största tillverkare av förnybar diesel och förnybart...

Läs mer

Flyglinje Ronneby-Frankfurt allt närmre


De senaste åren har Blekinges kommuner, Länsstyrelsen Blekinge och Region...

Läs mer


SAS och Apollo förnyar samarbetsavtal

SAS och Apollo förlänger sitt samarbete för sommar- och vintersäsongen 2020....

Läs mer
Motortest av RM12, motorn till JAS 39 Gripen C/D.

Positivt besked om tekniskt stöd och underhåll för motorn till Gripen E

GKN Aerospace i Trollhättan fick på onsdagen beskedet att Försvarets Materielverk...

Läs mer


Mest lästa


















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se