Facebook


Instagram

Swedavia ger ut grönt obligationslån på 1 miljard kronor


2019-12-12

Bild: Nattanan Kanchanaprat/Pixabay

Som en av de första flygplatsoperatörerna i världen ger Swedavia ut ett grönt obligationslån för att finansiera projekt och satsningar inom klimatomställning och hållbarhet.

Investeringarna omfattar projekt som stödjer Swedavias långsiktiga strategi och som bidrar till FN:s mål för hållbar utveckling samt Parisavtalet och kommer att utgå från det ramverk för gröna obligationer som Swedavia lanserade i oktober i år.

– Swedavias strävan är att vara en världsledande aktör i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Vi säkrar nu ytterligare finansiering till vår fortsatta omställningsresa och vår vision om klimatsmarta flygplatser och flygets omställning, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Ramverket har granskats av det oberoende centret för internationell klimatforskning Cicero och omfattar investeringskategorierna: gröna byggnader och infrastruktur, energieffektivisering, förnybar energi, åtgärder för att förebygga och begränsa föroreningar samt rena transporter. Cicero beaktar att Swedavias verksamhet kan leda till ökade utsläpp, men konstaterar att Swedavia är en förebild för flygplatser globalt när det gäller klimatomställningsarbetet.

– Swedavia är på väg att uppnå målet om noll utsläpp i egen verksamhet 2020 och bidrar med forskning och utveckling inom fossilfritt flygresande samt bioflygbränsle, heter det i Ciceros utlåtande.

Swedavias mål är att ha noll utsläpp av fossilt koldioxid 2020 i egen verksamhet vid samtliga tio flygplatser, vilket nås bland annat genom satsning på förnybara drivmedel samt elektrifiering av markfordon och arbetsredskap. Swedavias samtliga flygplatser har nått den högsta nivån i miljöcertifieringen Airport Carbon Accreditation.

2025 ska 5 procent av allt bränsle som tankas på Swedavias flygplatser vara fossilfritt, vilket ligger i linje med den färdplan för fossilfritt flyg som branschen arbetar efter och målet att inrikesflyget ska vara fossilfritt till 2030 och allt flyg som startar vid svenska flygplatser 2045.

Fakta om transaktionen:

  • Det icke säkerställda gröna obligationslånet om 1 miljard SEK har en löptid om 5 år och 3 månader samt löper med en fast ränta om 0,89 procent.
  • Swedavia avser att ansöka om notering av de gröna obligationerna på Nasdaq Stockholms företagsobligationslista.
  • Obligationslånet har emitterats utifrån det ramverk för gröna obligationer som Swedavia lanserade 25 oktober 2019 och under företagets befintliga Medium Term Note-program.
  • Det gröna ramverket har tagits fram i samarbete med SEB och Swedbank som båda även har agerat Joint Lead Managers i samband med transaktionen.


Källa: Swedavia

Skriv ut





Emirates ökar passagerartrafiken till Pakistan – erbjuder 60 flygningar per vecka

Den 10 augusti 2020 utökade flygbolaget Emirates sina passagerartjänster till och från Pakistan till 53 flygningar per vecka. Från och med den 16 augusti kommer de veckovisa...

Läs mer
Zugol 550


Air Leap avbryter uppstart av Kalmar och Örnsköldsvik

Air Leap har beslutat att avbryta höstens uppstart av destinationerna Kalmar och Ö...

Läs mer
Vattenfall
Stockholm Arlanda Airport.

Swedavias trafikstatistik för juli 2020:

Antal resenärer minskar med 87 procent

Under juli månad flög 486 000 resenärer via Swedavias tio flygplatser, en minskning...

Läs mer


”Doktoranden har en viktig roll i vårt ekosystem av forskning”

För GKN Aerospace i Trollhättan är långsiktigt forsknings- och...

Läs mer


Emirates börjar flyga flaggskeppet A380 till Guangzhou

Emirates meddelar att de kommer att börja flyga sina ikoniska A380-flygplan till Guangzhou...

Läs mer


Fortsatta minskningar för SAS

SAS kapacitet minskade med 76 procent under månaden och det totala antalet passagerare...

Läs mer


Norska flygplatser tar ledningen på beröringsfritt resande med Amadeus teknologi

Passagerare på Norges flygplatser kan njuta av sommarsäsongen med en ny berö...

Läs mer


GKN Aerospace Sweden i internationellt samarbete om nästa generations stridsflygmotor

Sommaren 2019 tecknade Sverige och Storbritannien ett samförståndsavtal (MoU) om att...

Läs mer
Air Leaps första ATR 72 trafikerar nu svenska luftrum.

Jungfrufärd med Air Leaps första ATR 72

Söndagen den 2 augusti tog Air Leap sin första ATR 72 i drift, efter månader...

Läs mer
Visionsbild över den nya byggnaden som ska ge plats för flygledarutbildningen.

Malmö Arena Tower blir ny bas för flygledarutbildning

Framtidens flygledare som utbildas på Entry Point North, kommer att ha Malmö Hyllie som...

Läs mer


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se