Facebook


Instagram

Swedavia lanserar strategi för elflyg – Åre Östersund redo för första elflyget hösten 2020


2020-02-17

Swedavia äger, driver och utvecklar tio flygplatser i Sverige.
Bild: Swedavia
Swedavia äger, driver och utvecklar tio flygplatser i Sverige.

Swedavia har beslutat om en strategi för elflyg med målsättningen att Swedavias samtliga tio flygplatser ska kunna hantera elflyg och att en första kommersiell elflygslinje kan tas i bruk kring 2025. På Åre Östersund Airport planeras för att en testarena för elflyg ska driftsättas under hösten.

Satsningen på elflyg är ytterligare ett steg i Swedavias arbete med att främja övergången till ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och allt flyg 2045. Sedan tidigare bedriver Swedavia ett mångårigt arbete för att öka användningen av hållbart bioflygbränsle.

– Bioflygbränsle är i det korta perspektivet avgörande för att driva flygets klimatomställning. Men på sikt kan även elektrifiering komma att spela en viktig roll. Swedavia vill i ett tidigt skede vara en aktiv part i utvecklingen och se över förutsättningarna för elflyg från infrastrukturperspektivet, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

En testarena för elflyg är planerad att driftsättas på Åre Östersund Airport under hösten, då ett första elflygplan kommer att kunna tas emot. För närvarande planeras för uppställningsplatser, laddinfrastruktur och elförsörjning till flygplatsen samt att säkra nödvändiga tillstånd.

Testflygningarna av elflyg och drönare kommer att genomföras i luftrummet mellan Åre Östersund och Röros flygplats i Norge i samarbete med ett flertal partners både i Sverige och Norge, inom ramen för EU-projektet Green Flyway.

– Vi menar att det finns goda förutsättningar för en första kommersiell elflygslinje i Sverige inom en femårsperiod. På sikt kan elflyget bli ett viktigt komplement till dagens linjetrafik, främst inrikesflyget. Men elflyget kan också leda till helt nya flyglinjer mellan regionala orter, vilket skulle gynna både tillgänglighet och regional tillväxt och skapa helt nya affärsmodeller för flyget, säger Jonas Abrahamsson.

Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska på sikt tillhandahålla en infrastruktur för att kunna hantera elflyg. Förutom Åre Östersund ligger Umeå Airport och Visby Airport i startgroparna i elflygsutvecklingen. Bland annat deltar Umeå Airport i ett projekt som ser över om möjligheterna för elflyg mellan Sverige och Finland.

– Med tanke på möjligheterna så välkomnar Swedavia regeringens nya initiativ om att utreda lämpliga åtgärder som kan påskynda introduktionen av eflyg och omställningen till ett fossilfritt flyg som kan bidra till tillgänglighet och regional utveckling i hela landet, säger Jonas Abrahamsson.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska ha noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till bioflygbränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Sedan 2016 köper Swedavia bioflygbränsle motsvarande bolagets tjänsteflygresor, cirka 450 ton bränsle årligen.



Källa: Swedavia


Skriv ut



Håkan Schmidt, GKN visar RM12-motorn för fr v Håkan Johansson, Försvarsmaktens Hållbarhetssektion, Ingela Bolin Holmberg, FMV, Torbjörn Hillerström, och Fredrik Lundgren med ett biobränsleprov i handen, båda GKN.
Håkan Schmidt, GKN visar RM12-motorn för fr v Håkan Johansson, Försvarsmaktens Hållbarhetssektion, Ingela Bolin Holmberg, FMV, Torbjörn Hillerström, och Fredrik Lundgren med ett biobränsleprov i handen, båda GKN.

Framgångsrikt prov med biobränsle i RM12 Gripen

GKN Aerospace Sweden i Trollhättan har på uppdrag av Försvarets Materielverk genomfört prov med ett biobränsle avsett för flygning i motor RM12, drivkällan i...

Läs mer
Zugol 550
Flygplanet är en Boeing 777F som flyger mellan Frankfurt och Shanghai med gods i båda riktningarna.

Världens första klimatneutrala flygfrakt

DB Schenker och Lufthansa Cargo är först i världen med att leverera klimatneutral...

Läs mer
Vattenfall


SAS erbjuder covid-19-testning för reseintyg

För att förenkla för resenärer som behöver ett reseintyg erbjuder nu SAS,...

Läs mer
Zinga


Så mycket ska drönarkörkortet kosta

Från och med den 1 januari införs nya regler för att få flyga med drö...

Läs mer
EASA är beredda att häva flygförbudet för Boeing 737 Max.

EASA beredda att häva flygförbudet för Boeing 737 MAX

Den europeiska byrån för flygsäkerhet EASA är beredda att häva flygfö...

Läs mer
Produktionstekniskt centrum är navet för den nya satsningen.

21 miljoner till en hållbar framtid för flyg- och verkstadsindustrin

Flyg- och verkstadsindustrin vill ta klivet in i en mer hållbar framtid. Därför...

Läs mer
Norwegian 787 Dreamliner.

Norwegian med ny reorganiseringsplan – ansöker om skydd för Norwegian Air International och Arctic Aviation Assets

Till följd av den norska regeringens besked att inte stödja bolaget i den pågå...

Läs mer

Skanska bygger ny infrastruktur vid Los Angeles International Airport för cirka 2,9 miljarder

Skanska har tecknat ett kontrakt med Los Angeles World Airports (LAWA) om att designa och bygga...

Läs mer
800 aircraft.

Världens Covid-säkraste flygbolag

Emirates har rankats som det säkraste flygbolaget i världen i sitt svar på...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se