Facebook


Instagram

Swedavia lanserar strategi för elflyg – Åre Östersund redo för första elflyget hösten 2020


2020-02-17

Swedavia äger, driver och utvecklar tio flygplatser i Sverige.
Bild: Swedavia
Swedavia äger, driver och utvecklar tio flygplatser i Sverige.

Swedavia har beslutat om en strategi för elflyg med målsättningen att Swedavias samtliga tio flygplatser ska kunna hantera elflyg och att en första kommersiell elflygslinje kan tas i bruk kring 2025. På Åre Östersund Airport planeras för att en testarena för elflyg ska driftsättas under hösten.

Satsningen på elflyg är ytterligare ett steg i Swedavias arbete med att främja övergången till ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och allt flyg 2045. Sedan tidigare bedriver Swedavia ett mångårigt arbete för att öka användningen av hållbart bioflygbränsle.

– Bioflygbränsle är i det korta perspektivet avgörande för att driva flygets klimatomställning. Men på sikt kan även elektrifiering komma att spela en viktig roll. Swedavia vill i ett tidigt skede vara en aktiv part i utvecklingen och se över förutsättningarna för elflyg från infrastrukturperspektivet, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

En testarena för elflyg är planerad att driftsättas på Åre Östersund Airport under hösten, då ett första elflygplan kommer att kunna tas emot. För närvarande planeras för uppställningsplatser, laddinfrastruktur och elförsörjning till flygplatsen samt att säkra nödvändiga tillstånd.

Testflygningarna av elflyg och drönare kommer att genomföras i luftrummet mellan Åre Östersund och Röros flygplats i Norge i samarbete med ett flertal partners både i Sverige och Norge, inom ramen för EU-projektet Green Flyway.

– Vi menar att det finns goda förutsättningar för en första kommersiell elflygslinje i Sverige inom en femårsperiod. På sikt kan elflyget bli ett viktigt komplement till dagens linjetrafik, främst inrikesflyget. Men elflyget kan också leda till helt nya flyglinjer mellan regionala orter, vilket skulle gynna både tillgänglighet och regional tillväxt och skapa helt nya affärsmodeller för flyget, säger Jonas Abrahamsson.

Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska på sikt tillhandahålla en infrastruktur för att kunna hantera elflyg. Förutom Åre Östersund ligger Umeå Airport och Visby Airport i startgroparna i elflygsutvecklingen. Bland annat deltar Umeå Airport i ett projekt som ser över om möjligheterna för elflyg mellan Sverige och Finland.

– Med tanke på möjligheterna så välkomnar Swedavia regeringens nya initiativ om att utreda lämpliga åtgärder som kan påskynda introduktionen av eflyg och omställningen till ett fossilfritt flyg som kan bidra till tillgänglighet och regional utveckling i hela landet, säger Jonas Abrahamsson.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska ha noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till bioflygbränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Sedan 2016 köper Swedavia bioflygbränsle motsvarande bolagets tjänsteflygresor, cirka 450 ton bränsle årligen.



Källa: Swedavia


Skriv ut



SAS flyger till Kina igen

Airbus 350

Från den 29 september blir det åter igen möjligt att flyga direkt från Skandinavien till Kina med SAS när flygningarna från Köpenhamn till Shanghai å...

Läs mer
Zugol 550
Jakop Dalunde (MP) EU-parlamentariker.

EU-parlamentariker vill se stopp för EU-medel till flygplatser

EU-parlamentariker Jakop Dalunde (MP) lägger idag förslag om att EUs stora...

Läs mer
Vattenfall
Så här kommer det se ut när elflygplanet färdas bland molnen (bilden är en illsutration).

Heart Aerospace presenterar världsledande elektrisk drivlina

I dag presenterar Heart Aerospace för första gången den elektriska drivlina som...

Läs mer
Saab 340 Arlanda

Air Leap anpassar avgångarna från Visby till Arlanda

Från och med måndag den 21 september ändrar Air Leap tidtabellen mellan Visby och...

Läs mer
Tekniker och ansvarig projektör inom dörrautomatik på SafeTeam.

Dörrautomatik på flygplatsen framtidssäkrar nybyggd terminal

SafeTeam har levererat dörrautomatik till över 400 dörrmiljöer i en helt...

Läs mer
Norwegian Boeing 737-800.

Norwegian ska minska CO2-utsläppen med 45 procent senast 2030

Norwegian lanserar idag en ny klimat- och miljöstrategi. Strategin ska implementeras...

Läs mer

Konsekvensanalysen är klar: Bromma Stockholm Airport är inte gynnsam

Swedavia har idag överlämnat de sammanfattande slutsatserna av en konsekvensanalys, gjord...

Läs mer
AirGotland flyger snart 8 fler turer i veckan mellan Visby och Bromma med sin SAAB 340.

AirGotland utökar turlistan bara en månad efter start

Den 13 augusti lyfte AirGotland första gången med sin SAAB 340 med 33 platser. Fö...

Läs mer
Air Leaps ATR 72 inför landning.

92 procent fler flög med Air Leap i augusti

Den positiva utvecklingen för Air Leaps satsning på den svenska fortsätter. I...

Läs mer
Ryanair plan på Göteborg Landvetter Airport.

Ryanair satsar vidare på Landvetter med ny direktlinje till Bosnien

Det irländska lågprisbolaget Ryanair utvecklar destinationsutbudet på Gö...

Läs mer


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se