Facebook


Instagram

Swedavias finansiella ställning stärks genom ägartillskott på 3 150 miljoner


2020-06-15

Stockholm Arlanda Airport.
Bild: Victoria Ström
Stockholm Arlanda Airport.

Swedavias ägare, den svenska staten, föreslås lämna ett ägartillskott på 3 150 miljoner kronor för att säkra Swedavias finansiella ställning.

Swedavia äger, driver och utvecklar det nationella basutbudet av tio flygplatser i Sverige och är helägt av svenska staten. Coronapandemin har under våren lett till ett nästintill fullständigt stopp för det kommersiella flygresandet. Swedavia har på kort tid tappat 98 procent av trafiken och därmed runt en halv miljard i intäkter varje månad.

– Vi välkomnar vår ägares stöd i ett mycket svårt läge. Samhället i stort och flygbranschen är mitt uppe i en kris som saknar motstycke. Swedavia har under våren vidtagit kraftfulla besparingsåtgärder för att möta trafiknedgången, men vår verksamhet är helt beroende av rörliga intäkter från våra kunder och sedan två månader tillbaka tappar vi runt en halv miljard varje månad. Kapitaltillskottet är därför mycket viktigt för att vi ska kunna upprätthålla vår infrastruktur och säkra svensk flygtillgänglighet, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.

På kort sikt är Swedavias nuvarande bedömning att flygmarknaden både 2020 och 2021 kommer att vara kraftigt påverkad. Swedavia kommer därför att fortsätta anpassa hela verksamheten till lägre trafikvolymer och till ett nytt marknadsläge. Det handlar bland annat om att fortsätta se över kostnader och utveckla operationell excellens. Det innebär även att det varsel om 800 helårstjänster som Swedavia tillkännagav i slutet av mars ligger kvar.

– Svensk ekonomi och i förlängningen välfärden är beroende av tillgängligheten inom hela Sverige och goda förbindelser med omvärlden. Vid återstarten av Sverige kommer flyget och våra flygplatser spela en avgörande roll för tillväxten, men också för att möjliggöra för människor att återigen kunna mötas, säger Jonas Abrahamsson.

Mot bakgrund av de nya marknadsförutsättningarna aviserade Swedavia i slutet av mars i år en översyn av alla investeringar för att prioritera projekt och åtgärder som ökar effektivitet, flexibilitet och service framför kapacitet. Två projekt på Stockholm Arlanda Airport som avsåg att tillföra ny kapacitet genom en ny pir och förbättrad bagagehantering pausades därför tillsvidare.

– När det gäller flygmarknadens utveckling på lite längre sikt är osäkerheterna stora och vi analyserar nu hur ett nytt normalläge på marknaden kan komma att se ut. Även om vi de närmaste åren inte ser något behov av varken ny terminal- eller bankapacitet, så är det viktigt att bibehålla både flexibilitet och beredskap för att kunna fortsätta utveckla våra flygplatser på längre sikt, säger Jonas Abrahamsson.

Beslutet om ägartillskott kräver riksdagens samt EU-kommissionens godkännande.



Källa: Swedavia


Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se