Facebook


Instagram

Transportföretagen om flygbränsleutredningen:

"Välkomnar utredningen – men staten måste ta ansvar för svensk flygnäring"


2019-03-05

Bild: Transportföretagen

Under måndagen överlämnades redovisningen av regeringens utredning ”Biojet för flyget”, om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget, till miljö- och klimatminister Isabella Lövin. Transportföretagen välkomnar satsningen men regeringen måste samtidigt ta ett samlat ansvar för svensk flygnäring.

Transportföretagen välkomnar att regeringen vill snabba på utvecklingen mot mer biobränsle men ser samtidigt en risk i att en alltför stor del av ansvaret läggs på flygbolagen. Det svenska flyget har mycket höga miljö- och klimatambitioner och verkar redan i dag för ökad användning och tillverkning av hållbart biobränsle i Sverige. Det är därför möjligt att betala för att flyga med 100 procent biobränsle i Sverige. Utvecklingen är positiv och staten måste nu leverera konkreta förslag som säkrar både ett hållbart resande och stärker svensk flygnäring.

Sverige har goda möjligheter att bli självförsörjande på hållbart biobränsle och för att nå dit det krävs omfattande offentlig-privat samverkan mot ett gemensamt mål samt styrmedel för produktion av hållbart biobränsle i Sverige. Dessutom lägger förslaget grunden för ett avskaffande av flygskatten.

– Det är viktigt att alla framtida initiativ från regeringen stödjer flygets gröna omställning. En väl avvägd reduktionsplikt går åt rätt håll. Däremot är kombinationen av en reduktionsplikt och en bibehållen flygskatt direkt skadlig då det kan medföra alltför höga kostnader för branschen som särskilt kommer att drabba inrikesflyget oproportionerligt hårt. I längden kan det slå hårt mot tillgänglighet och näringsliv i hela landet. Vi anser därför att flygskatten måste avskaffas, säger Fredrik Kämpfe, branschchef flyg, Transportföretagen.

– Det är mycket positivt att regeringen delar vår vision om att vi ska flyga med hållbart biobränsle. Men politiken måste nu göra sin del för att vi ska få ett hållbart och konkurrenskraftigt svenskt flyg, säger Fredrik Kämpfe.
– Flera utredningar om biobränsle, luftrummet och Arlandas framtid landar på regeringens bord nu i vår. Regeringen måste även ta hänsyn till den totala avgifts- och kostnadsökning som flyget möter både från nationella och internationella krav. I ett läge där branschen jobbar hårt med hållbarhet har vi svårt att tyda hur regeringen ser på framtiden för vår svenska flygnäring som helhet.

Transportföretagen noterar även att flera av utredningens förslag är föremål för ytterligare utredning. Särskilt positivt är det att utredningen, liksom Transportföretagen tidigare, uppmärksammat att offentlig sektor bör gå före och flyga med biobränsle.

– Det behövs fler konstruktiva förslag som syftar till att minska utsläppen och inte resandet. Avseende den klimatdeklaration för långväga resor som Konsumentverket föreslås utreda anser vi att en sådan information självklart även bör gälla andra trafikslag och måste baseras på internationellt erkända metoder. Endast då kan en klimatdeklaration bidra till en transparent jämförelse mellan olika trafikslag som kan ligga till grund för väl genomtänkta resval, fortsätter Fredrik Kämpfe.

En hållbar omställning kräver konkurrenskraft och investeringar i ny teknik. Det framgår av januariavtalet att en hög inblandning av hållbart förnybart bränsle ska ges ekonomiska incitament och Transportföretagen uppmanar regeringen att lämna besked om hur det ska förverkligas.

– Transportföretagen kommer som nästa steg att ta del av hela utredningen och återkomma med ett remissvar till regeringen, avslutar Fredrik Kämpfe.




Källa: Transportföretagen


Tipsa en vn Skriv ut





Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida tillverkaren av hållbart flygbränsle (SAF), ett starkt exempel på Amadeus engagemang i...

Läs mer
Zinga


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Ulefos
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Vattenfall
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Zugol 550
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se