Facebook

Instagram
Transportföretagen om flygbränsleutredningen:

"Välkomnar utredningen – men staten måste ta ansvar för svensk flygnäring"


2019-03-05

Bild: Transportföretagen

Under måndagen överlämnades redovisningen av regeringens utredning ”Biojet för flyget”, om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget, till miljö- och klimatminister Isabella Lövin. Transportföretagen välkomnar satsningen men regeringen måste samtidigt ta ett samlat ansvar för svensk flygnäring.

Transportföretagen välkomnar att regeringen vill snabba på utvecklingen mot mer biobränsle men ser samtidigt en risk i att en alltför stor del av ansvaret läggs på flygbolagen. Det svenska flyget har mycket höga miljö- och klimatambitioner och verkar redan i dag för ökad användning och tillverkning av hållbart biobränsle i Sverige. Det är därför möjligt att betala för att flyga med 100 procent biobränsle i Sverige. Utvecklingen är positiv och staten måste nu leverera konkreta förslag som säkrar både ett hållbart resande och stärker svensk flygnäring.

Sverige har goda möjligheter att bli självförsörjande på hållbart biobränsle och för att nå dit det krävs omfattande offentlig-privat samverkan mot ett gemensamt mål samt styrmedel för produktion av hållbart biobränsle i Sverige. Dessutom lägger förslaget grunden för ett avskaffande av flygskatten.

– Det är viktigt att alla framtida initiativ från regeringen stödjer flygets gröna omställning. En väl avvägd reduktionsplikt går åt rätt håll. Däremot är kombinationen av en reduktionsplikt och en bibehållen flygskatt direkt skadlig då det kan medföra alltför höga kostnader för branschen som särskilt kommer att drabba inrikesflyget oproportionerligt hårt. I längden kan det slå hårt mot tillgänglighet och näringsliv i hela landet. Vi anser därför att flygskatten måste avskaffas, säger Fredrik Kämpfe, branschchef flyg, Transportföretagen.

– Det är mycket positivt att regeringen delar vår vision om att vi ska flyga med hållbart biobränsle. Men politiken måste nu göra sin del för att vi ska få ett hållbart och konkurrenskraftigt svenskt flyg, säger Fredrik Kämpfe.
– Flera utredningar om biobränsle, luftrummet och Arlandas framtid landar på regeringens bord nu i vår. Regeringen måste även ta hänsyn till den totala avgifts- och kostnadsökning som flyget möter både från nationella och internationella krav. I ett läge där branschen jobbar hårt med hållbarhet har vi svårt att tyda hur regeringen ser på framtiden för vår svenska flygnäring som helhet.

Transportföretagen noterar även att flera av utredningens förslag är föremål för ytterligare utredning. Särskilt positivt är det att utredningen, liksom Transportföretagen tidigare, uppmärksammat att offentlig sektor bör gå före och flyga med biobränsle.

– Det behövs fler konstruktiva förslag som syftar till att minska utsläppen och inte resandet. Avseende den klimatdeklaration för långväga resor som Konsumentverket föreslås utreda anser vi att en sådan information självklart även bör gälla andra trafikslag och måste baseras på internationellt erkända metoder. Endast då kan en klimatdeklaration bidra till en transparent jämförelse mellan olika trafikslag som kan ligga till grund för väl genomtänkta resval, fortsätter Fredrik Kämpfe.

En hållbar omställning kräver konkurrenskraft och investeringar i ny teknik. Det framgår av januariavtalet att en hög inblandning av hållbart förnybart bränsle ska ges ekonomiska incitament och Transportföretagen uppmanar regeringen att lämna besked om hur det ska förverkligas.

– Transportföretagen kommer som nästa steg att ta del av hela utredningen och återkomma med ett remissvar till regeringen, avslutar Fredrik Kämpfe.




Källa: Transportföretagen


Skriv ut



Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Österbotten för behandling med trombektomi vid Neuro- huvud- hals centrum, Norrlands universitetssjukhus.

Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Österbotten för behandling med trombektomi vid Neuro- huvud- hals centrum, Norrlands universitetssjukhus.


Klart med avtal för ambulansflyg över Kvarken

Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Österbotten för behandling med trombektomi vid Neuro-huvud-halscentrum, Norrlands universitetssjukhus.

Läs mer
Safetyseal
Vy från centrala Gdansk.

Två nya direktlinjer med Ryanair till Polen från Göteborg Landvetter

Den starka expansionen för Ryanair på Göteborg Landvetter Airport fortsätter....

Läs mer
Uniteam

Niklas Nordström lämnar posten som ordförande för Svenskt Flyg

Niklas Nordström kommer inte att kandidera till ordförandeposten för Föreningen...

Läs mer

Transportstyrelsen stoppar flyg med flygplansmodellen Boeing 737-8/9 Max i Sverige

Under dagen har en utvärdering av befintlig fakta och information om luftvärdigheten...

Läs mer

Transportstyrelsen följer utvecklingen med Ethiopian Air-haveriet

Med anledning av det tragiska haveri som inträffat i Etiopien söndagen den 10 mars med...

Läs mer

Norwegian med passagerartillväxt och högre punktlighet i februari

Norwegian 787 Dreamliner.

Över 2,5 miljoner passagerare valde att flyga med Norwegian i februari, en ökning med...

Läs mer
Transportföretagen om flygbränsleutredningen:

"Välkomnar utredningen – men staten måste ta ansvar för svensk flygnäring"


Under måndagen överlämnades redovisningen av regeringens utredning ”Biojet...

Läs mer

SAS och Preem positiva till flygbränsleutredningen

Flygbränsleutredningen föreslår införande av en reduktionsplikt på en procent förnybart flygbränsle år 2021. Därefter ska kraven öka till 30 procent år 2030.

Idag presenteras flygbränsleutredningen. Utredningen föreslår en reduktionsplikt...

Läs mer
Stockholms Handelskammare kommenterar flygbränsleutredningen:

Stödjer förslag om reduktionsplikt – men då måste flygskatten tas bort

Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Utredningen om att främja styrmedel för att främja biobränsle föreslå...

Läs mer

Resenäringen positiv till krav på bioflygbränsle

Regeringens utredare Maria Wetterstrand föreslår en reduktionsplikt för flygbrä...

Läs mer

Svenskarnas ambivalens kring flygresande

Majoriteten av svenskarna anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften får dåligt samvete när de bokar sina biljetter, men ändå är det få som uppger att de kommer sluta flyga.

Sju av tio svenskar anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften...

Läs mer

Norwegian stärker sin position i New York – slår flygbolagsjättar i antal passagerare


Norwegian är nu det största europeiska flygbolaget i New York området med över...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se