Facebook

Instagram

Ytterligare räddningshelikoptrar krävs för att nå förmåga att släcka skogsbränder


2019-01-09

Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar på fem baser i Sverige.
Bild: Sjöfartsverket
Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar på fem baser i Sverige.

Utöka räddningshelikopterflottan med ytterligare tre till fyra helikoptrar och anställ fler besättningar. Det föreslår Sjöfartsverket för regeringen, efter att ha utrett möjligheten att släcka skogsbränder med verkets räddningshelikoptrar. Investeringen beräknas till cirka 450 – 600 miljoner kronor.
– I gengäld ökar förmågan att ge stöd till både civilsamhället och Försvarsmakten vid kriser och stora händelser, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket.

Efter sommarens skogsbränder gav regeringen i uppdrag åt Sjöfartsverket att utreda förutsättningarna för att verkets sju räddningshelikoptrar av typen AW 139 ska kunna användas för att släcka skogsbränder. Räddningshelikoptrarnas huvuduppgift är statlig sjö- och flygräddning i hela det svenska territoriet samt den svenska räddningsregionen som sträcker sig över stora delar av Östersjön.

– Vi föreslår att regeringen ger Sjöfartsverket ett utökat uppdrag att stötta de kommunala räddningstjänsterna med resurser för skogsbrandsbekämpning, i kombination med en anslagsfinansierad investering för att kunna köpa in ytterligare tre eller fyra räddningshelikoptrar. På så sätt blir räddningshelikoptrarna i ännu större utsträckning till en stödresurs för samhället vid skogsbränder, fjällräddning, drunkningsolyckor i insjöar och större händelser, säger Katarina Norén.

Ett utökat helikoptersystem enligt Sjöfartsverkets förslag skulle också innebära att förmågan att stötta Försvarsmakten med flygräddningsresurser förbättras. Den nuvarande organisationen utgår från sju helikoptrar fördelade på fem baser. Försvarsmaktens behov av yttäckning för flygräddning är inte fullt tillgodosett genom nuvarande organisation.

– I nuläget har vi för få helikoptrar och för glest mellan baserna i norra Sverige för att fullt ut tillgodose Försvarsmaktens behov. I praktiken befinner sig alltid en av de sju nuvarande helikoptrarna på tungt underhåll, vilket innebär att systemet är känsligt för störningar. Detta förhållande kan förbättras genom vårt förslag som innebär att en sjätte helikopterbas etableras i Norrlands inland, säger Katarina Norén.

En skillnad mellan den statliga sjö- och flygräddningstjänsten som Sjöfartsverket ansvarar för och den kommunala räddningstjänsten som ansvarar för räddningsinsatserna i samband med skogsbränder är finansieringen. Sjö- och flygräddningen, där Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar ingår, finansieras till största del av handelssjöfarten, den civila luftfarten samt Försvarsmakten i form av avgifter till Sjöfartsverket. Kommunal räddningstjänst är till största del skattefinansierad.

– Ett utökat uppdrag till Sjöfartsverket i form av att räddningshelikoptrarna ska kunna användas till skogsbrandsbekämpning kräver att ekonomiska medel i form av anslag skjuts till eftersom det är orimligt att låta sjöfarten, luftfarten samt Försvarsmakten betala för stöd till kommunal räddningstjänst, säger Katarina Norén.

Högsäsongen för skogsbränder sammanfaller med högsäsongen för sjö- och flygräddning, vilket är räddningshelikoptrarnas huvuduppdrag. Att utöka uppdraget utan att tillföra fler resurser och enbart utrusta de nuvarande sju räddningshelikoptrarna för skogsbrandsbekämpning skulle ge negativa konsekvenser för helikoptrarnas huvuduppdrag, sjö- och flygräddning. Förmågan att släcka skogsbränder skulle i så fall vara begränsad till initiala insatser under kort tid för att inte gå ut över huvudsyftet att rädda liv.

– Att modifiera helikoptrarna och träna besättningarna i att flyga med brandtunna skulle ta cirka 24 månader om utbildningen ska ske på ordinarie arbetstid och utan negativ påverkan på sjö- och flygräddningsuppdraget, säger Katarina Norén.


Fakta om Sjöfartsverkets räddningshelikopterverksamhet
Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar är baserade på fem baser i landet (Säve, Kristianstad, Visby, Norrtälje och Umeå) och är resurser för statlig sjö- och flygräddning för hela det svenska territoriet. De utför uppdrag både över land och över vatten.

Räddningshelikoptrarna är i beredskap dygnet runt, året om och bemannas av fyra personer: två piloter, en vinschoperatör och en ytbärgare.

Räddningshelikoptrarnas stora fördel är att de kan upptäcka och undsätta nödställda människor som befinner sig i utsatta miljöer dit få andra räddningsresurser kan nå, till exempel i vatten, ombord på ett fartyg eller i oländig terräng.

Räddningshelikoptrarna är utrustade med dubbla vinschar och kan undsätta nödställda utan att behöva landa.

I november 2011 beslutade riksdagen enhälligt att Sjöfartsverket skulle överta ansvar och drift av räddningshelikopterverksamheten i Sverige. Räddningshelikoptrarna hade från år 2002 fram till 2011 opererats av det privatägda bolaget Norrlandsflyg på uppdrag av Sjöfartsverket. Innan dess hade Försvarsmakten uppdraget att utföra den civila sjö- och flygräddningens helikopterinsatser. Politiska beslut under 1990- och 2000-talet innebar dock att Försvarsmaktens möjlighet att stötta det civila samhället med räddningshelikopterresurser succesivt kommit att minska.




Källa: Sjöfartsverket


Skriv ut



Majoritet av stockholmarna villiga att betala extra för flyg med lägre utsläpp

Demoskop om betalvilja för flyg med lägre utsläpp.

Nästan 6 av 10 stockholmare kan tänka sig att betala mer för flygresor som har lägre utsläpp. Mest positiva är studenter, där 73 procent ställer sig positiva.

Läs mer
Safetyseal
Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Österbotten för behandling med trombektomi vid Neuro- huvud- hals centrum, Norrlands universitetssjukhus.

Klart med avtal för ambulansflyg över Kvarken

Nu är avtalet klart om att ta emot de första strokepatienterna från Ö...

Läs mer
Uniteam
Vy från centrala Gdansk.

Två nya direktlinjer med Ryanair till Polen från Göteborg Landvetter

Den starka expansionen för Ryanair på Göteborg Landvetter Airport fortsätter....

Läs mer

Niklas Nordström lämnar posten som ordförande för Svenskt Flyg

Niklas Nordström kommer inte att kandidera till ordförandeposten för Föreningen...

Läs mer

Transportstyrelsen stoppar flyg med flygplansmodellen Boeing 737-8/9 Max i Sverige

Under dagen har en utvärdering av befintlig fakta och information om luftvärdigheten...

Läs mer

Transportstyrelsen följer utvecklingen med Ethiopian Air-haveriet

Med anledning av det tragiska haveri som inträffat i Etiopien söndagen den 10 mars med...

Läs mer

Norwegian med passagerartillväxt och högre punktlighet i februari

Norwegian 787 Dreamliner.

Över 2,5 miljoner passagerare valde att flyga med Norwegian i februari, en ökning med...

Läs mer
Transportföretagen om flygbränsleutredningen:

"Välkomnar utredningen – men staten måste ta ansvar för svensk flygnäring"


Under måndagen överlämnades redovisningen av regeringens utredning ”Biojet...

Läs mer

SAS och Preem positiva till flygbränsleutredningen

Flygbränsleutredningen föreslår införande av en reduktionsplikt på en procent förnybart flygbränsle år 2021. Därefter ska kraven öka till 30 procent år 2030.

Idag presenteras flygbränsleutredningen. Utredningen föreslår en reduktionsplikt...

Läs mer
Stockholms Handelskammare kommenterar flygbränsleutredningen:

Stödjer förslag om reduktionsplikt – men då måste flygskatten tas bort

Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Utredningen om att främja styrmedel för att främja biobränsle föreslå...

Läs mer

Resenäringen positiv till krav på bioflygbränsle

Regeringens utredare Maria Wetterstrand föreslår en reduktionsplikt för flygbrä...

Läs mer

Svenskarnas ambivalens kring flygresande

Majoriteten av svenskarna anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften får dåligt samvete när de bokar sina biljetter, men ändå är det få som uppger att de kommer sluta flyga.

Sju av tio svenskar anser att flyget är ett miljöproblem och nästan hälften...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se