Facebook


Instagram

Elektrifiering i entreprenadmaskiner är branschens framtid, säger Volvo Construction Equipment


2016-10-20

Volvo LX1 hybridhjullastare lastar HX1 lastbärare
Volvo LX1 hybridhjullastare lastar HX1 lastbärare

Volvo Construction Equipment hänförde kunder, journalister, myndighetsrepresentanter och akademiker när företaget presenterade sin prototyp av en eldriven hybridhjullastare – en maskin som kan öka bränsleeffektiviteten med upp till 50 %.

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) framhävde det faktum att energieffektivitet är först på agendan när företaget visade upp en prototyp av en hybridhjullastare – med arbetsnamnet LX1 – på Xploration Forum i Eskilstuna som pågick 9–14 september. Företaget gav kunder, utländska journalister, myndighetsrepresentanter och akademiker en exklusiv titt på den eldrivna hybridmaskinen som kan öka bränsleeffektiviteten med upp till 50 %. Dessutom är LX1 tystare och släpper ut mindre jämfört med konventionella motsvarigheter.

LX1 är en seriehybrid vars drivlina har elmotorer vid hjulen, eldriven hydraulik, energilagringssystem, en betydligt mindre dieselmotor samt en ny maskinarkitektur. Denna kombination möjliggör den kraftigt förbättrade bränsleeffektiviteten. Prototypen består till 98 % av nya delar och har en maskin med helt ny design. Den kan utföra samma jobb som en hjullastare som är numret större. LX1 är just nu en del av ett forskningsprojekt och finns inte till försäljning.

Kort och lång prognos

Volvo Group definierar elektromobilitet som ”arbetsfordon och arbetsmaskiner vars framdrivning eller huvudsakliga arbete utförs med hjälp av elmotorer”. En hybrid klassas som en maskin som använder mer än en kraftkälla och som ackumulerar och återanvänder energi som annars skulle gå till spillo. Maskinen är bara en äkta hybrid om den kan ackumulera energi.

Volvo CE började arbeta med elektromobilitet och hybridteknik 1998. Företaget har långsiktiga planer på att utveckla produkter och tjänster för elektromobilitet, inklusive elhybrider och elektriska arbetsplatser. ”Vi tror att det i framtiden sker en omfattande övergång till elhybridteknik. Men våra kunder vill uppleva högre effektivitet redan idag. Vi levererar detta via konventionella tekniker och mjuka erbjudanden”, säger Scott Young, chef för Volvokoncernens elektromobilitetsprogram. ”Därför att vi vill uppfylla kundernas omedelbara förväntningar på ändrad TCO (total ägandekostnad). En stor del av TCO utgörs av energi, men anskaffningspris och underhåll är också stora poster. Dessa aspekter hjälper oss att dra hybridutvecklingen framåt. Så du kan förvänta dig att delar av designen införlivas i våra produkter innan vi lanserar LX1 eller liknande maskiner. Detta främjar utvecklingen och tillgodoser kraven på kort och medellång sikt. Tekniken förbättras allt eftersom den accepteras av marknaden, vilket minskar kostnaderna för den.”

Samarbeten med kunder

Volvo CE har samarbetat med Waste Management – Nordamerikas största miljö- och återvinningsföretag – vid fälttesterna av LX1. Waste Management har en av världens största Volvo CE-maskinparker och använder just nu en konventionell maskin på två anläggningar i Kalifornien för att samla in baslinjedata. Efter Xploration Forum fraktas LX1 till företaget som då kan testa bränsleeffektivitet och utsläppsminskningar på dessa platser.

”Vi ser Volvo CE som en strategisk partner”, säger John Meese, chef för tunga maskiner på Waste Management. ”Vi har en av Nordamerikas största entreprenadmaskinparker, och vi vill använda den bästa tillgängliga tekniken för att förbättra verksamheten och de tjänster vi levererar till kunden. Direkt när LX1 presenterades för oss visste vi att vi ville jobba med Volvo CE för att pröva konceptet i verkliga arbetssituationer. Vi förväntar oss utmärkta resultat vad gäller att minska användningen av fossila bränslen och minska avgasutsläppen. En annan fördel är de klart lägre bullernivåerna.”

Avkastning på investerat kapital (ROI)

”Kanske går det att spara ganska mycket bränsle och öka produktiviteten en del med prototyper. Men vid serietillverkningen måste man ta hänsyn till kostnad och ROI”, sammanfattar Young. ”Hybridtekniker är fortfarande ganska dyra lösningar och införandet går långsamt. Det beror på att fördelarna hos de hybridmaskiner som säljs idag inte är särskilt mycket större än hos konventionella tekniker. Därför tar det längre tid att få en investering att löna sig. Men kostnaden för energilagringssystem som litiumjonbatterier och andra tekniker minskar stadigt. Det gör att hybrider blir mer ekonomiskt attraktiva alternativ. Det finns fortfarande utrymme att optimera konventionell teknik – en utveckling som kommer att konkurrera med hybridteknik de närmaste åren. Vi lever dock i en tid av exponentiell teknisk tillväxt, och jag tror att denna förändring av branschen kommer att gå snabbare än under motsvarande tidigare perioder.”

Källa: Swecon


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svevia ska utföra asfaltarbeten i Nacka kommun och i Sollentuna kommun. </span>

Svevia tilldelas fyra asfaltkontrakt i Stockholmsområdet

Under det närmaste året kommer Svevia på uppdrag av kommunerna Nacka, Sollentuna,...

Läs mer
Zinga


Stor nedgång för nyregistrerade personbilar i mars

Under mars 2024 nyregistrerades 24 481 personbilar, 21 procent färre än i mars 2023....

Läs mer
Vattenfall
På uppdrag av Holmen Energi ska Svevia utföra grundläggande mark- och anläggningsarbeten för den planerade vindkraftparken Blisterliden i Skellefteå kommun. 

Svevia lägger grunden för vindkraftpark i Skellefteå

På uppdrag av Holmen Energi ska Svevia utföra grundläggande mark- och anlä...

Läs mer
Zugol 550
<span>Bilden visar en illustration av hur gång- och cykelbroarna planeras att placeras. Broarna sammanlänkar Norra &Ouml;n med Teg och konstnärligt Campus.</span>

Gång- och cykelbroar tidigareläggs i planarbetet för Norra Ön

Nya gång- och cykelbroar till Norra Ön planeras för att binda ihop de centrala...

Läs mer
<span>Fordonsbranschen skriker efter fordonstekniker - ju duktigare man är på datateknik och el och elektronik, desto mer jobb finns det. </span>

I osäkra tider förblir fordonsverkstäder en säker bransch

Stigande energipriser följt av kriget i Ukraina och den högsta inflationen sedan...

Läs mer
Roadblock 650 

Innovativ betongbarriär förenklar vägprojekt

Benders, en av Nordens största leverantörer av betongprodukter för...

Läs mer


GARO tecknar nordiskt samarbetsavtal med Aneo

GARO tecknade från och med januari 2024 ett avtal med det norska energibolaget Aneo för...

Läs mer
Sensorer mäter trafikrörelser och luftkvalitet i Piteå. 

PiteEnergi installerar sensorer för trafik- och miljömätning i Piteå

I ett samarbetsprojekt med Piteå Kommun tar PiteEnergi nu ett viktigt steg mot att samla in...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Trejon Optimal M1650 STORM 

Flexibel Kedjeröjare med hela 5,4 m räckvidd!

Trejon presenterar stolt en stor nyhet i segmentet kedjeröjare, Trejon Optimal M1650...

Läs mer

Swecon tar ytterligare steg i omställningen på Load Up North

Med mässpremiär för demokörning av den nya eldrivna 23-tons grävmaskinen...

Läs mer
<span>Dark Knight Fortex</span>

Strands Lighting Division presenterar Dark Knight Fortex

Revolutionera din arbetsplats tillsammans med Dark Knight Fortex. Arbetslampan du alltid...

Läs mer
Bild 3: Styrkan, räckvidden och den fina hydrauliken i kombination med takfönster gör Manitou MRT2660 Vision + till en perfekt arbetskamrat för Jompa. Man slås snabbt av hur skicklig Jompa är när man ser honom arbeta med maskinen som här när han lyfter in kök i centrala Stockholm. Det finns inga onödiga rörelser eller snabba ryck, och maskinen är hela tiden i rörelse.

En ny Manitou MRT2660 Vision + gav Jompa arbetsglädjen tillbaka

Har man som Jompa kört maskin i allmänhet, och teleskoplastare i synnerhet, sedan 1997...

Läs mer


OQC90 – Ett nytt fullautomatiskt snabbfäste för stora materialhanteringsmaskiner.

OQC är ett snabbfästessystem för pendelupphängda redskap avsett framför...

Läs mer
Weber lämnar över försäljningen av Leca® Block till Benders Sverige AB 

Weber lämnar över försäljningen av Leca® Block till Benders Sverige AB

Sedan några år har Benders Sverige AB tillverkat Leca® Block åt...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se