Facebook


Instagram

JCB :s eldrivna grävmaskin – en nyhet så tyst att den är värd att prata högt om


2019-05-24

Den eldrivna grävmaskinen JCB 19C-1 E-TEC jobbar utan utsläpp. Motorljudet är minimala 7 dBA.
Bild: MaskinExpo
Den eldrivna grävmaskinen JCB 19C-1 E-TEC jobbar utan utsläpp. Motorljudet är minimala 7 dBA.

JCB har skapat historia genom att visa sin första elektriska grävmaskin, den tystaste grävaren inom sitt segment och en maskin med nollutsläpp. Helt nya JCB 19C-1 E-TEC minigrävare har utvecklats i hemlighet på JCB:s globala huvudkontor i Staffordshire, UK. Här visades den för första gången den 13 mars i år. Nu är det dags för maskinen att möta en nyfiken publik på MaskinExpo, där den visas av Traktor Nord AB.

Med en utveckling som går mot krav på lägre utsläpp tillåter JCB 19C-1 E-TEC entreprenörer att arbeta inomhus och i utsläppskänsliga innerstadsmiljöer. Maskinen kommer också göra det möjligt för järnvägsföretag att arbeta i tunnlar och tunnelbanor utan att behöva installera dyr utrustning för avgashantering. 

En annan stor fördel med den nya elektriska minigrävaren är att motorljudet på 7 dBA är fem gånger tystare än den traditionella dieseldrivna maskinen. Det innebär att entreprenörer kan arbeta efter normala arbetstider i stadsmiljöer utan att störa invånarna, såväl som i andra ljudkänsliga miljöer såsom sjukhus och skolor. 

Vid grävning har man inte kompromissat med prestanda. En fulladdad maskinen kan användas en hel dag vid normal drift. Inga dagliga kontroller av kylvätska och motoroljenivåer krävs, vilket gör att maskinen snabbare kommer igång med arbetet varje dag.

– JCB har varit i framkant med att utveckla innovativa anläggningsmaskiner med låga utsläpp under många år. I och med en elektrisk JCB minigrävare erbjuder vi nu våra kunder en praktisk och prisvärd lösning för jobb som kräver nollutsläpp och tyst drift, säger Lord Bamford, JCB:s ägare. 

– Genom att byta ut dieselmotorn till en effektiv 48V elektrisk drivlina, med den senaste generationens bilbatterier, har JCB än en gång flyttat marknaden för minigrävmaskiner framåt, säger Tim Burnhope, JCB:s Chief Innovation and Growth Officer.
– 19C-1 E-TEC kommer att ge entreprenörer en nollutsläpps och i princip ljudlös produkt, så att de kan arbeta självständigt, i nattliga stadsförhållanden, inom byggnader och till och med i järnvägstunnlar utan krav på dyr utrustning för avgasrening. 19C-1 E-TEC stakar ut vägen mot en ny nollutsläppsframtid för JCB-minigrävare.

Viktiga funktioner i 19C-1 E-TEC inkluderar:

  • Tre litiumjonbatterier som ger en lagringskapacitet på 312 Ah (15 kWh)
  • Ett vanligt lastavkännande hydrauliksystem som ger kraftfull grävning
  • Bekväm inbyggd laddare med 230 V ingång för 6 timmars laddningskapacitet
  • Alternativ för 110V laddning vid behov 
  • Sofistikerade batterihanteringssystem säkerställer fullskiftesbruk
  • Snabbladdning med en full laddning på 2,5 timmar

Maskinen är designad för att möta ett växande behov av miljövänlig byggutrustning, och JCB kommer att lansera 19C-1 E-TEC minigrävare senare i år. I premiumspecifikationen 19C-1 E-TEC med konventionell motvik ersätts standardmaskinens dieselmotor med en elektrisk motor och tre 104 Ah-batteripack för att leverera en full energikapacitet på 312 Ah (15 kWh).


Högt vridmoment – direkt
Modulbatterierna använder de mest avancerade NMC-litiumjoncellerna, i ett robust batteripackhus som är konstruerat för att klara användandet av maskinen i hårda miljöer. Med det senaste 48 V elektriska systemet, ger den högeffektiva elektriska motorn omedelbart större vridmoment än standardmaskinens dieselmotor. Motorn driver 19C-1 E-TECs beprövade Bosch Rexroth lastavkännande hydrauliska system, vilket levererar samma branschledande grävning som en standard 1,9-ton grävmaskin.

Den höga effektiviteten hos denna avancerade elhydrauliska kombination innebär betydligt lägre kylbehov, endast en liten hydraulisk kylare med en liten termostatisk elfläkt krävs och inget behov av motorkylare. Detta bidrar till en längre batterilivslängd och en mycket lägre ljudnivån. 

JBC 19C-1 E-TEC är utrustad med samma justerbara underrede och val av grävutrustning som dieselmodellen. Det betyder ett maxgrävdjup på 2 576 millimeter med den längre 1 100 millimeters bom-armen. 


Inbyggd laddare
En bekväm inbyggd laddare finns som standard, vilket gör att maskinen kan laddas 100 procent på sex timmar via ett vanligt 230 V uttag. Ett tillval av 110 V laddningssystem är tillgängligt för platser utan 230 V el. JCB kommer också att erbjuda en kraftigare batteriladdare som gör det möjligt att ladda hela 100 procent på 2,5 timmar. 

Det fristående elsystemet innebär att det inte finns något krav på en elanslutning eller kabel under maskinens drift. Batterierna tillåter en hel arbetsdag i en typisk arbetscykel eller fyra timmars drift under en extrem arbetscykel. 1,9 tons-maskinen kommer att kunna hantera en rad kraftuttag, vilket gör den idealisk för rivnings- och renoveringsprojekt. 

Ursprungligen kommer mingrävmaskinen att vara tillgänglig med ROPS/TOPS och FOGS-certifierad hytt som erbjuds på alla nästa generations JCB mini- och midi-maskiner. Eftersom den elektriska grävmaskinen är baserad på 19C-1 kommer grävmaskinen med proportionel hydraulik för extrafunktioner och bommens offset-svängning.

Premiummodellen har även en membranväxelkudde till höger om operatören för alla ytterligare kontroller, medan bränslemätaren har ersatts av en lättläst laddningsnivåavläsning

JCB 19C-1 E-TEC drar nytta av en ny boxsektion med huvudbom och dipperarm, med alla slangar som dras genom bomkonstruktionen för extra skydd. Bomstiften och dysplintens pivotpunkter är försedda med grafitimpregnerade bussningar, vilket möjliggör 500-timmars smörjintervaller. Alla fettpunkter är placerade på ena sidan av maskinen för att minska driftstoppen. Det krävs också färre dagliga kontroller, eftersom 19C-1 E-TEC inte har någon motorolja, kylvätska eller bränsletank.



Källa: MaskinExpo


Tipsa en vn Skriv ut



Bild på högsäkerhetsgrind för fordon, insprängd i en bergsvägg.

Anpassat områdesskydd för ökad säkerhet i ett förändrat säkerhetsläge

I takt med att det globala säkerhetsläget skärps har fysiska hot mot kritisk...

Läs mer
Zinga


S:t Eriks satsar på klimatneutral betong – fördjupar samarbetet med Heidelberg Materials

S:t Eriks och Heidelberg Materials Cement Sverige har ett långt samarbete bakom sig och tar...

Läs mer
Vattenfall


Effektiva utrymningsvägar och säkerhetslösningar för offentliga områden

Säkerheten i offentliga områden och byggnader – som skolor, sjukhus, kö...

Läs mer
Zugol 550


Elektrisk asfaltläggare klarade testet utmärkt

Elektrifieringen erövrar nu även väganläggningsbranschen. Den nya eldrivna...

Läs mer
Dokas innovativa arbetsplattform på Tjörnbrons mittspann, 47 meter över havet.

Doka Sverige banar väg för smidigt kabelbyte på Tjörnbron

I april 2024 påbörjades den tredje etappen av det omfattande projektet med att byta ut...

Läs mer


Drönarskanning och digital kartportal effektiviserar utbyggnad av Idre Fjäll

Den svenska fjällvärlden ökar i popularitet – både hos svenska och...

Läs mer
Ny station för supersnabbladdning för tung trafik i Malmö.

Laddstation för tung trafik öppnar i Malmö

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer


Ny elektrifierad stadstrafik startar i Malmö 2027

I juni 2027 startar den nya stadstrafiken i Malmö. Anbudsvinnare är Nobina, som...

Läs mer


GARO lanserar Eichrecht-godkänd laddbox för publik laddning i Tyskland

GAROs publika laddbox, GARO Entity Pro, har godkänts enligt Eichrecht-kraven. Den är...

Läs mer

Safe At Site, en ledande aktör inom säkerhetsprodukter för bygg och anläggning, har glädjen att meddela att Gunstein Lauvrak har utsetts till ny VD.

Gunstein Lauvrak har lång ledningserfarenhet från bolag som Ramirent, ASSA ABLOY, TOOLS...

Läs mer


Kristinehamn tar ett viktigt steg för att stärka kommunens position som logistiknav

Kristinehamns kommun tar nästa steg i utvecklingen av Stensta Syd som ett framtida...

Läs mer
Combo-appen som används för vintervägunderhåll finns nu som ett utbud i Volvos fordonsdatorer via tjänsten My Business.  

App för åkerier i snösvängen – nu i Volvos fordonsdatorer

Combo-appen som används inom åkeri- och transportbranschen för uppföljning av...

Läs mer
<span>Förarlösa maskiner behöver kunna anpassa sig efter förändringar i omgivningen för att inte riskera att skada miljön eller, i värsta fall, människor.</span>

Tunga AI-styrda maskiner ska bli säkrare med beräkningsfysik

När tunga maskiner ska bli robotar med självstyrande förmågor är sä...

Läs mer


OilQuick och Normet lanserar nya Xquick-fästet.

OilQuick, marknadsledare inom helautomatiska snabbfästessystem, tillkännager ett...

Läs mer


Rent och tyst med Volvo ECR25 Electric i Göteborg

Innergårdsjobb med grävmaskin riskerar alltid att skapa irritation hos hyresgä...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se