Facebook

Instagram

Kommersialisering av återvunnen kolfiber målsättning med nytt forskningsprojekt


2019-03-29

Testresultaten från ett forskningsprojekt som drivs av RISE i samarbete med Enviro, visar att Enviros pyrolysteknik nu kan utvinna kolfiber ur kompositmaterial.
Bild: Enviro
Testresultaten från ett forskningsprojekt som drivs av RISE i samarbete med Enviro, visar att Enviros pyrolysteknik nu kan utvinna kolfiber ur kompositmaterial.

Enviros pyrolysteknik kan nu framgångsrikt utvinna kolfiber ur kompositmaterial och materialet verkar kunna användas kommersiellt inom fordonsbranschen. Det visar testresultaten från ett forskningsprojekt som drivs av RISE i samarbete med Enviro.
– Testerna visar att den återvunna kolfibern kan användas i exempelvis Sheet Moulding Compound, SMC, en sorts formpressning av kompositprodukter som fungerar bra inom bland annat fordonsbranschen, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.


Samma pyrolysteknologi som används för att återvinna kimrök ur däck kan nu användas till att återvinna kolfiber med bibehållen fiberlängd och som kan användas till nya kompositprodukter. Teknologin fungerar för både kombinationsmaterial, klippt och mikroniserad kolfiber samt komponenter med långa fibrer, vilket skapar unika förutsättningar att nå flera olika applikationer för det återvunna kolfibermaterialet.

– Syftet med forskningsprojektet är att utvärdera hur den återvunna kolfibern kan användas inom fordonsbranschen. Men redan nu har infrastruktursektorn och byggindustrin också visat intresse.

Fordonsbranschens intresse för lätta och samtidigt starka material växer snabbt. Komponenter av kolfiber reducerar vikten på ett fordon utan att hållfastheten påverkas negativt, och förutom lätta metallkonstruktioner förväntas kolfibermaterial i fordon att öka framöver. Globalt är marknaden för kolfiber konsoliderad till ett fåtal tillverkare som förväntas växa med cirka 12 procent till 2024.

– Kolfiber utgör idag en utmaning för fordonsbranschen i form av höga materialkostnader vilket beror på hög tillverkningskostnad och begränsad tillgång, samt det EU-direktiv från 2015 som ställer krav på att minst 95 procent av att fordon ska kunna återvinnas.

Komplexiteten i att effektivt återvinna kolfiber eller kombinationer av kolfiber och metall har hittills begränsat möjligheterna att konstruera kommersiella lösningar inom fordonsbranschen. Samtidigt finns inte många andra alternativ eftersom lagkraven på minskade CO2 utsläpp från personbilar i EU (95g/km) medför att vikten på fordonen måste bli lägre.

– Med de framsteg vi nu gör tillsammans med RISE tar vi ett steg mot att lösa denna problematik. Ytterligare positiva nyheter är att pyrolysåtervunnen kolfiber beräknas förbruka endast 10 procent av den energi som krävs för nyproduktion, vilket är av stort värde för både industrin och miljön.

Nästa steg i forskningsprojektet är ytterligare tester och att utveckla materialet med kommersialisering som målsättning.

– Vi är fortfarande tidigt i utvecklingsprocessen men ser mycket positivt på en kommersialisering av återvunnen kolfiber där vi drar nytta av vår erfarenhet och teknologi för att producera ytterligare ett värdefullt material. Storskalig produktion kommer att kräva mer utveckling och fortsatt samarbete mellan Enviro, industrin och forskningsinstitut, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.



Källa:  Enviro


Skriv ut



Volvo 7900 Electric Articulated introduceras hösten 2019.

Volvo presenterar ny eldriven ledbuss – högre kapacitet, mindre buller och bättre luftkvalitet

Nu utökar Volvo Bussar sitt utbud av elektrifierade bussar med en helt eldriven ledbuss fö...

Läs mer


Nya 6th Sense: en banbrytande metod för smartare gruv- och infrastrukturverksamheter

Epiroc presenterar 6th Sense, ett nytt tillvägagångssätt som kombinerar...

Läs mer


Nytt digitalt verktyg hjälper redare till bättre torrdockningseffektivitet

Nu kan rederier skaffa sig bättre kontroll över sina torrdockningskostnader tack vare...

Läs mer

Nya Opel Corsa-e - med elektrisk räckvidd på 330 kilometer

Nya Opel Corsa-e erbjuder elektrisk räckvidd på 330 kilometer.

Opel goes electric. Med den sjätte generationen Opel Corsa erbjuder Opel för första...

Läs mer
Den eldrivna grävmaskinen JCB 19C-1 E-TEC jobbar utan utsläpp. Motorljudet är minimala 7 dBA.

JCB :s eldrivna grävmaskin – en nyhet så tyst att den är värd att prata högt om

JCB har skapat historia genom att visa sin första elektriska grävmaskin, den tystaste...

Läs mer
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Agro Maskiners nya JCB bandgrävare på Entreprenad Live i höst

Agro Maskiner kommer på Entreprenad Live i höst att visa upp sin nya JCB grävmaskin...

Läs mer

Lambertsson lanserar digitala kontrollintyg

LambertssonOnline, en digitaltjänst från Lambertsson.

Via en QR-kod på maskinen kan kunderna nu se aktuell besiktningsstatus, få en på...

Läs mer
Intuitiva ToolTip Control har utvecklats av SVAB tillsammans med systerföretaget Steelwrist.

SVAB visar framtidskonceptet ToolTip Control på MaskinExpo

På årets upplaga av MaskinExpo kan besökarna både se och prova på SVAB...

Läs mer
Busskuren har inga fysiska dörrar. Istället finns öppningar med luftridå, som spärr mot luften utanför.

Ny busskur ska rena luften i städer

Är du orolig för vad du faktiskt andas in i väntan på bussen vid de...

Läs mer

Redskaparna premiärvisar stödkantläggare på MaskinExpo

Redskaparna premiärvisar sin stödkantläggare på MaskinExpo.

Redskaparna lanserar nu en stödkantläggare bestående av en skopa med ett...

Läs mer


Skarpa tester utökas hos NetworkRail på EL-ljus

Ljusteknikföretaget TopRight Nordic har levererat ljuskitt till hjälmar för personal...

Läs mer

Rototilt breddar redskapsprogrammet med kraftfulla rivtänder

Rivtänderna från Rototilt har förstärkt konstruktion och slitstål i HB450 både fram, bak och på sidorna. De har även förstärkt infästning för att klara stora brytmoment.

Med en förstärkt konstruktion och slitstål i HB450 både fram, bak och på...

Läs mer
Nya Manitou MLA-T533-145V förenar de bästa egenskaperna från en lastmaskin och teleskoplastare. Midjestyrning och centralt placerad hytt kombineras med imponerande lyftegenskaper. 6-8 juni finns den på Skogselmia i Scantrucks monter.

Scantruck drar till skogs

6-8 juni är det dags för årets ledande skogsmässa Skogselmia att gå av...

Läs mer

Mählers lanserar kraftfull sopvals för lastbil och hjullastare

Mählers nya SOP-LB2800 är en hydrauldriven roterande sopvals.

Den ledande plogtillverkaren Mählers fortsätter bredda sitt sortiment. Nu lanserar fö...

Läs mer


Förenklad hanteringen av maskin- och transporttjänster med autotilldelning

Genom autotilldelning av uppdrag kan en leverantör av maskin- och transporttjänster...

Läs mer

OilQuick lanserar certifierande program för skydd och förtroende


Redan 1993 släppte OilQuick det första fullhydrauliska snabbfästessystemet på...

Läs mer
Portafill MS-3WASH har Sverigepremiär på årets MaskinExpo.

Snart premärvisas Portafills nya mobila tvättsikt

Biocare Svenska AB kommer för första gången på svensk mässa att...

Läs mer

Hako presenterar nätt och kraftfull traktorserie från Kioti

Nya Kioti DK6010-serien presenteras på MaskinExpo.

Kioti DK6010-serien är en ny, nätt och kraftfull traktorserie från Kioti. Den...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se