Facebook

Instagram

Kommersialisering av återvunnen kolfiber målsättning med nytt forskningsprojekt


2019-03-29

Testresultaten från ett forskningsprojekt som drivs av RISE i samarbete med Enviro, visar att Enviros pyrolysteknik nu kan utvinna kolfiber ur kompositmaterial.
Bild: Enviro
Testresultaten från ett forskningsprojekt som drivs av RISE i samarbete med Enviro, visar att Enviros pyrolysteknik nu kan utvinna kolfiber ur kompositmaterial.

Enviros pyrolysteknik kan nu framgångsrikt utvinna kolfiber ur kompositmaterial och materialet verkar kunna användas kommersiellt inom fordonsbranschen. Det visar testresultaten från ett forskningsprojekt som drivs av RISE i samarbete med Enviro.
– Testerna visar att den återvunna kolfibern kan användas i exempelvis Sheet Moulding Compound, SMC, en sorts formpressning av kompositprodukter som fungerar bra inom bland annat fordonsbranschen, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.


Samma pyrolysteknologi som används för att återvinna kimrök ur däck kan nu användas till att återvinna kolfiber med bibehållen fiberlängd och som kan användas till nya kompositprodukter. Teknologin fungerar för både kombinationsmaterial, klippt och mikroniserad kolfiber samt komponenter med långa fibrer, vilket skapar unika förutsättningar att nå flera olika applikationer för det återvunna kolfibermaterialet.

– Syftet med forskningsprojektet är att utvärdera hur den återvunna kolfibern kan användas inom fordonsbranschen. Men redan nu har infrastruktursektorn och byggindustrin också visat intresse.

Fordonsbranschens intresse för lätta och samtidigt starka material växer snabbt. Komponenter av kolfiber reducerar vikten på ett fordon utan att hållfastheten påverkas negativt, och förutom lätta metallkonstruktioner förväntas kolfibermaterial i fordon att öka framöver. Globalt är marknaden för kolfiber konsoliderad till ett fåtal tillverkare som förväntas växa med cirka 12 procent till 2024.

– Kolfiber utgör idag en utmaning för fordonsbranschen i form av höga materialkostnader vilket beror på hög tillverkningskostnad och begränsad tillgång, samt det EU-direktiv från 2015 som ställer krav på att minst 95 procent av att fordon ska kunna återvinnas.

Komplexiteten i att effektivt återvinna kolfiber eller kombinationer av kolfiber och metall har hittills begränsat möjligheterna att konstruera kommersiella lösningar inom fordonsbranschen. Samtidigt finns inte många andra alternativ eftersom lagkraven på minskade CO2 utsläpp från personbilar i EU (95g/km) medför att vikten på fordonen måste bli lägre.

– Med de framsteg vi nu gör tillsammans med RISE tar vi ett steg mot att lösa denna problematik. Ytterligare positiva nyheter är att pyrolysåtervunnen kolfiber beräknas förbruka endast 10 procent av den energi som krävs för nyproduktion, vilket är av stort värde för både industrin och miljön.

Nästa steg i forskningsprojektet är ytterligare tester och att utveckla materialet med kommersialisering som målsättning.

– Vi är fortfarande tidigt i utvecklingsprocessen men ser mycket positivt på en kommersialisering av återvunnen kolfiber där vi drar nytta av vår erfarenhet och teknologi för att producera ytterligare ett värdefullt material. Storskalig produktion kommer att kräva mer utveckling och fortsatt samarbete mellan Enviro, industrin och forskningsinstitut, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.



Källa:  Enviro


Skriv ut



JCB 220X kombinerar komfort, prestanda och produktivitet.

Fyra års väntan är över – nu möter nya JCB X-serien publiken

Förväntningarna är stora på nya X-serien från JCB. Bakom den nya serien...

Läs mer
Safetyseal

Övertygande 3,5-tonnare från Wacker Neuson – nu med svängbart schaktblad

Wacker Neuson ET35 visas av Strengbohm Eneby AB på årets MaskinExpo.

Strängbohm Eneby AB tar med sig bandgrävaren Wacker Neuson ET35 till...

Läs mer

Wacker Neuson WL95 – hjullastare i ny prestandaklass

Wacker Neuson WL95 – i en klass för sig.

Hjullastaren Wacker Neuson WL95 lyfter materialhantering till en ny dimension och bildar en ny...

Läs mer

Ficon lanserar ny pickup-plog med kastande vingar på MaskinExpo

Plogen FC MS2500E från Ficon Ab monterad på pickup.

Finlands marknadsledande tillverkare av tillbehör för vägunderhåll och...

Läs mer

En (icke)bländande nyhet från Nordic Lights

Canis Pro 415 LED - En (icke)bländande nyhet från Nordic Lights.

I många miljöer behövs belysning över hela arbetsområdet för flera...

Läs mer
Hyundai fabriksförbereder sina grävmaskiner för Engcons tiltrotatorer.

Hyundai fabriksförbereder sina grävmaskiner för Engcons tiltrotatorer

Hyundai Construction Equipment i Europa (HCEE) meddelade i samband med världens största...

Läs mer

LK lanserar blyfritt sortiment för hållbara VVS-installationer

LK Universal Eco.

LK har tagit fram en produktserie i avzinkningshärdig blyfri mässing. Det nya sortimentet...

Läs mer
Bell B20E LGP är konstruerad för att ge lågt marktryck.

Lågt marktryck med nya Bell B20E LGP

Cordestam står för dubbla Sverigepremiärer på årets MaskinExpo, den...

Läs mer

SMP lanserar egenutvecklad gripskopa

SMP gripskopa GRS.

Hos SMP fortsätter utvecklingen av utrustning som gör grävningen mera må...

Läs mer

Allgons dotterbolag Tele Radio introducerar radiostyrningsfamiljen PUMA

Radiostyrningssystemet PUMA.

Nu har Tele Radios nyutvecklade produktfamilj PUMA introducerats på marknaden. Bolaget har...

Läs mer

Optimerad avjämningsbalk från Rototilt

Avjämningsbalken premiärvisas under Bauma-mässan 8-14 april.

Med Rototilts avjämningsbalk effektiviseras arbetet med planering av vägar och stö...

Läs mer

Rototilt breddar redskapsprogrammet med kraftfulla rivtänder

Rivtand från Rototilt.

Med en förstärkt konstruktion och slitstål i HB450 både fram, bak och på...

Läs mer

Rototilt utökar skopsortimentet med sorteringsskopor

Sorteringsskopan premiärvisas just nu på Bauma-mässan i Tyskland i Rototilts monter.

Sorteringsskopan är den senaste medlemmen i Rototilts skopfamilj, utvecklad från grunden...

Läs mer
Norton Quantum 3 Rail perfekt för den natt-arbetande järnvägsindustrin där tid ofta är en bristvara och operatören jobbar under tuffa förhållanden. Denna skiva kapar snabbare, ger exakta snitt, är bekvämare att använda och erbjuder en längre livslängd än någon annat kapskiva inom järnvägsindustrin idag.

Norton lanserar ny högpresterande kapskiva för rälskapning - Norton Quantum 3 Rail

Efter den framgångsrika lanseringen av Norton Quantum 3 utökas nu Nortons sortiment av...

Läs mer
EC-Oil – ”Ett naturligt steg för oss som vill effektivisera grävmaskinerna ytterligare”.

Nu blir Engcons automatiska snabbfästessystem kostnadsfri standard

Våren 2018 meddelade Engcon att man inför sitt automatiska snabbfästetssystem...

Läs mer


Nya Mobilaris Tunneling Intelligence – redskapet för informationsdrivna tunnelprojekt

Mobilaris utökar sitt produktutbud med Mobilaris Tunneling Intelligence, MTI, för...

Läs mer
Christer Söderberg, vd för Swecon och Robert Carlsson, projektledare för mySwecon provkör företagets nya digitala verktyg - en webbapplikation som gör det enklare för kunden att få kontroll och lönsamhet i sin verksamhet.

mySwecon - ny digital tjänst ökar effektiviteten

Digitaliseringen går snabbt och Swecon, återförsäljare för Volvo...

Läs mer
Caterpillars nya Cat 307.5 i Next generation.

Cat 310 helt ny modell när Next generation utökas med fler minigrävare

Caterpillar och Pon Equipment fortsätter lanseringen av nya generationens minigrävare som...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se