Facebook


Instagram

Kommersialisering av återvunnen kolfiber målsättning med nytt forskningsprojekt


2019-03-29

Testresultaten från ett forskningsprojekt som drivs av RISE i samarbete med Enviro, visar att Enviros pyrolysteknik nu kan utvinna kolfiber ur kompositmaterial.
Bild: Enviro
Testresultaten från ett forskningsprojekt som drivs av RISE i samarbete med Enviro, visar att Enviros pyrolysteknik nu kan utvinna kolfiber ur kompositmaterial.

Enviros pyrolysteknik kan nu framgångsrikt utvinna kolfiber ur kompositmaterial och materialet verkar kunna användas kommersiellt inom fordonsbranschen. Det visar testresultaten från ett forskningsprojekt som drivs av RISE i samarbete med Enviro.
– Testerna visar att den återvunna kolfibern kan användas i exempelvis Sheet Moulding Compound, SMC, en sorts formpressning av kompositprodukter som fungerar bra inom bland annat fordonsbranschen, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.


Samma pyrolysteknologi som används för att återvinna kimrök ur däck kan nu användas till att återvinna kolfiber med bibehållen fiberlängd och som kan användas till nya kompositprodukter. Teknologin fungerar för både kombinationsmaterial, klippt och mikroniserad kolfiber samt komponenter med långa fibrer, vilket skapar unika förutsättningar att nå flera olika applikationer för det återvunna kolfibermaterialet.

– Syftet med forskningsprojektet är att utvärdera hur den återvunna kolfibern kan användas inom fordonsbranschen. Men redan nu har infrastruktursektorn och byggindustrin också visat intresse.

Fordonsbranschens intresse för lätta och samtidigt starka material växer snabbt. Komponenter av kolfiber reducerar vikten på ett fordon utan att hållfastheten påverkas negativt, och förutom lätta metallkonstruktioner förväntas kolfibermaterial i fordon att öka framöver. Globalt är marknaden för kolfiber konsoliderad till ett fåtal tillverkare som förväntas växa med cirka 12 procent till 2024.

– Kolfiber utgör idag en utmaning för fordonsbranschen i form av höga materialkostnader vilket beror på hög tillverkningskostnad och begränsad tillgång, samt det EU-direktiv från 2015 som ställer krav på att minst 95 procent av att fordon ska kunna återvinnas.

Komplexiteten i att effektivt återvinna kolfiber eller kombinationer av kolfiber och metall har hittills begränsat möjligheterna att konstruera kommersiella lösningar inom fordonsbranschen. Samtidigt finns inte många andra alternativ eftersom lagkraven på minskade CO2 utsläpp från personbilar i EU (95g/km) medför att vikten på fordonen måste bli lägre.

– Med de framsteg vi nu gör tillsammans med RISE tar vi ett steg mot att lösa denna problematik. Ytterligare positiva nyheter är att pyrolysåtervunnen kolfiber beräknas förbruka endast 10 procent av den energi som krävs för nyproduktion, vilket är av stort värde för både industrin och miljön.

Nästa steg i forskningsprojektet är ytterligare tester och att utveckla materialet med kommersialisering som målsättning.

– Vi är fortfarande tidigt i utvecklingsprocessen men ser mycket positivt på en kommersialisering av återvunnen kolfiber där vi drar nytta av vår erfarenhet och teknologi för att producera ytterligare ett värdefullt material. Storskalig produktion kommer att kräva mer utveckling och fortsatt samarbete mellan Enviro, industrin och forskningsinstitut, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.



Källa:  Enviro


Tipsa en vn Skriv ut



Urbaniseringen i kombination med ett förändrat klimat har drivit upp efterfrågan på kompetens inom hållbar samhällsbyggnad. 

Här är yrkeshögskoleutbildningarna som leder till jobb

Osäkerheten på arbetsmarknaden är stor. Det senaste året har besked om varsel...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia ska utföra asfaltarbeten i Nacka kommun och i Sollentuna kommun. </span>

Svevia tilldelas fyra asfaltkontrakt i Stockholmsområdet

Under det närmaste året kommer Svevia på uppdrag av kommunerna Nacka, Sollentuna,...

Läs mer
Vattenfall


Stor nedgång för nyregistrerade personbilar i mars

Under mars 2024 nyregistrerades 24 481 personbilar, 21 procent färre än i mars 2023....

Läs mer
Zugol 550
På uppdrag av Holmen Energi ska Svevia utföra grundläggande mark- och anläggningsarbeten för den planerade vindkraftparken Blisterliden i Skellefteå kommun. 

Svevia lägger grunden för vindkraftpark i Skellefteå

På uppdrag av Holmen Energi ska Svevia utföra grundläggande mark- och anlä...

Läs mer
<span>Bilden visar en illustration av hur gång- och cykelbroarna planeras att placeras. Broarna sammanlänkar Norra &Ouml;n med Teg och konstnärligt Campus.</span>

Gång- och cykelbroar tidigareläggs i planarbetet för Norra Ön

Nya gång- och cykelbroar till Norra Ön planeras för att binda ihop de centrala...

Läs mer
<span>Fordonsbranschen skriker efter fordonstekniker - ju duktigare man är på datateknik och el och elektronik, desto mer jobb finns det. </span>

I osäkra tider förblir fordonsverkstäder en säker bransch

Stigande energipriser följt av kriget i Ukraina och den högsta inflationen sedan...

Läs mer
Roadblock 650 

Innovativ betongbarriär förenklar vägprojekt

Benders, en av Nordens största leverantörer av betongprodukter för...

Läs mer


GARO tecknar nordiskt samarbetsavtal med Aneo

GARO tecknade från och med januari 2024 ett avtal med det norska energibolaget Aneo för...

Läs mer
Sensorer mäter trafikrörelser och luftkvalitet i Piteå. 

PiteEnergi installerar sensorer för trafik- och miljömätning i Piteå

I ett samarbetsprojekt med Piteå Kommun tar PiteEnergi nu ett viktigt steg mot att samla in...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Trejon Optimal M1650 STORM 

Flexibel Kedjeröjare med hela 5,4 m räckvidd!

Trejon presenterar stolt en stor nyhet i segmentet kedjeröjare, Trejon Optimal M1650...

Läs mer

Swecon tar ytterligare steg i omställningen på Load Up North

Med mässpremiär för demokörning av den nya eldrivna 23-tons grävmaskinen...

Läs mer
<span>Dark Knight Fortex</span>

Strands Lighting Division presenterar Dark Knight Fortex

Revolutionera din arbetsplats tillsammans med Dark Knight Fortex. Arbetslampan du alltid...

Läs mer
Bild 3: Styrkan, räckvidden och den fina hydrauliken i kombination med takfönster gör Manitou MRT2660 Vision + till en perfekt arbetskamrat för Jompa. Man slås snabbt av hur skicklig Jompa är när man ser honom arbeta med maskinen som här när han lyfter in kök i centrala Stockholm. Det finns inga onödiga rörelser eller snabba ryck, och maskinen är hela tiden i rörelse.

En ny Manitou MRT2660 Vision + gav Jompa arbetsglädjen tillbaka

Har man som Jompa kört maskin i allmänhet, och teleskoplastare i synnerhet, sedan 1997...

Läs mer


OQC90 – Ett nytt fullautomatiskt snabbfäste för stora materialhanteringsmaskiner.

OQC är ett snabbfästessystem för pendelupphängda redskap avsett framför...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se