Facebook


Instagram

Lägre utsläpp med Caterpillars nya Steg V-motorer för remotorisering av diesellok


2019-10-04

Caterpillar Steg V-motor med utvecklad efterbehandlingsenhet. Anpassad för remotorisering av diesellok.
Bild: Pon Equipment
Caterpillar Steg V-motor med utvecklad efterbehandlingsenhet. Anpassad för remotorisering av diesellok.

Upp till halverade avgasutsläpp, betydligt lägre trafikavgifter och mer pengar kvar i kassan. Det är exempel på positiva effekter när Pon Power lanserar Caterpillars nya steg V-motorer för remotorisering av diesellok.

Många av dieselloken som trafikerar det svenska järnvägsnätet är från 1950–70-talen och inte byggda efter dagens miljökrav. Loken drivs oftast av orenade, bränslekrävande och ineffektiva motorer. Avgasutsläppen från dem är ett miljöproblem.

De svenska järnvägstrafikavgifterna baseras dessutom på lokens utsläppsnivåer. Ju högre avgasemissioner, desto högre trafikavgifter. Samtidigt är det få aktörer som investerar i nya och mer miljövänliga diesellok eftersom det handlar om mångmiljoninvesteringar.


Utbyte av motorer är nyckeln
Men det finns en lösning på utmaningarna och det handlar om remotorisering.

– Remotorisering är ett kostnadseffektivt sätt som direkt ger nytt liv åt äldre lok och som betalar av sig snabbt. Redan från första dagen blir det billigare att köra med en motor som uppfyller emissionskraven, berättar Richard Liljeblad på Pon Power.

– Tack vare möjligheten att byta till en ny motor med modern avgasrening och effektiv efterbehandlingsenhet behöver man inte investera i ett nytt lok för att dra nytta av de goda resultaten. Besparingarna kommer ändå och blir dubbla genom både lägre trafikavgifter och lägre bränsleförbrukning, säger han.

Det kan handla om mycket pengar.

– Trafikavgifterna kan vara upp till dubbelt så höga för lok utan avgasrenade motorer jämfört med lok som har avgasrening. Med tanke på det och att ett lok kan dra 200-300 liter i timmen kan besparingarna snabbt bli betydande med renade och mer bränsleeffektiva motorer, menar Richard.

Än så länge finns inga svenska lagkrav gällande utsläppsnivåer för äldre lok. Incitamenten handlar istället om ekonomiska aspekter och ansvar för miljön.

– Vi har kommit långt i utvecklingen av dieselmotorer och bland annat infört miljözoner men regleringen av diesellok har inte hängt med, förklarar Richard.
– Idag är det faktiskt fullt möjligt att köra ett 70 år gammalt orenat diesellok genom miljözoner!


Hur går en remotorisering till?
Pon Power erbjuder från 2019 ett flertal motorer från Caterpillar för remotorisering, i ett effektspann mellan 100 – 3000 kW. Motorerna är moderna och bygger på beprövad teknologi. Den stora nyheten är den utvecklade efterbehandlingsenheten som gör motorerna kompletta och att de uppfyller kraven enligt Steg V.

Själva remotoriseringsarbetet görs av lokverkstäder. Pon Power säljer och levererar motorerna och bistår med teknisk support.


Visas under Nordic Rail 2019
Under mässan Nordic Rail den 8-10 oktober 2019 i Jönköping kommer Pon Power att ställa ut och visa en Steg V-lösning som passar för remotorisering.

– Vill man ta moderniseringen av diesellok ett steg ytterligare kan vi leverera kompletta drivlinor som ersätter äldre teknologi. Våra nya transmissioner ger högre verkningsgrad och lägre bränsleförbrukning. Drivlinorna består av skräddarsydda kompletta paket, säger Richard Liljeblad.


Här för att stanna
Investeringen av en remotorisering går att räkna hem inom en handfull år.

– Dessutom förlängs livslängden på loken kanske ytterligare 30 år. Remotorisering är en metod som inte går att bortse ifrån utan som är både ekonomiskt hållbar och klok för miljön, berättar Richard.



Källa: Pon Equipment


Tipsa en vn Skriv ut



Urbaniseringen i kombination med ett förändrat klimat har drivit upp efterfrågan på kompetens inom hållbar samhällsbyggnad. 

Här är yrkeshögskoleutbildningarna som leder till jobb

Osäkerheten på arbetsmarknaden är stor. Det senaste året har besked om varsel...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia ska utföra asfaltarbeten i Nacka kommun och i Sollentuna kommun. </span>

Svevia tilldelas fyra asfaltkontrakt i Stockholmsområdet

Under det närmaste året kommer Svevia på uppdrag av kommunerna Nacka, Sollentuna,...

Läs mer
Vattenfall


Stor nedgång för nyregistrerade personbilar i mars

Under mars 2024 nyregistrerades 24 481 personbilar, 21 procent färre än i mars 2023....

Läs mer
Zugol 550
På uppdrag av Holmen Energi ska Svevia utföra grundläggande mark- och anläggningsarbeten för den planerade vindkraftparken Blisterliden i Skellefteå kommun. 

Svevia lägger grunden för vindkraftpark i Skellefteå

På uppdrag av Holmen Energi ska Svevia utföra grundläggande mark- och anlä...

Läs mer
<span>Bilden visar en illustration av hur gång- och cykelbroarna planeras att placeras. Broarna sammanlänkar Norra &Ouml;n med Teg och konstnärligt Campus.</span>

Gång- och cykelbroar tidigareläggs i planarbetet för Norra Ön

Nya gång- och cykelbroar till Norra Ön planeras för att binda ihop de centrala...

Läs mer
<span>Fordonsbranschen skriker efter fordonstekniker - ju duktigare man är på datateknik och el och elektronik, desto mer jobb finns det. </span>

I osäkra tider förblir fordonsverkstäder en säker bransch

Stigande energipriser följt av kriget i Ukraina och den högsta inflationen sedan...

Läs mer
Roadblock 650 

Innovativ betongbarriär förenklar vägprojekt

Benders, en av Nordens största leverantörer av betongprodukter för...

Läs mer


GARO tecknar nordiskt samarbetsavtal med Aneo

GARO tecknade från och med januari 2024 ett avtal med det norska energibolaget Aneo för...

Läs mer
Sensorer mäter trafikrörelser och luftkvalitet i Piteå. 

PiteEnergi installerar sensorer för trafik- och miljömätning i Piteå

I ett samarbetsprojekt med Piteå Kommun tar PiteEnergi nu ett viktigt steg mot att samla in...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Trejon Optimal M1650 STORM 

Flexibel Kedjeröjare med hela 5,4 m räckvidd!

Trejon presenterar stolt en stor nyhet i segmentet kedjeröjare, Trejon Optimal M1650...

Läs mer

Swecon tar ytterligare steg i omställningen på Load Up North

Med mässpremiär för demokörning av den nya eldrivna 23-tons grävmaskinen...

Läs mer
<span>Dark Knight Fortex</span>

Strands Lighting Division presenterar Dark Knight Fortex

Revolutionera din arbetsplats tillsammans med Dark Knight Fortex. Arbetslampan du alltid...

Läs mer
Bild 3: Styrkan, räckvidden och den fina hydrauliken i kombination med takfönster gör Manitou MRT2660 Vision + till en perfekt arbetskamrat för Jompa. Man slås snabbt av hur skicklig Jompa är när man ser honom arbeta med maskinen som här när han lyfter in kök i centrala Stockholm. Det finns inga onödiga rörelser eller snabba ryck, och maskinen är hela tiden i rörelse.

En ny Manitou MRT2660 Vision + gav Jompa arbetsglädjen tillbaka

Har man som Jompa kört maskin i allmänhet, och teleskoplastare i synnerhet, sedan 1997...

Läs mer


OQC90 – Ett nytt fullautomatiskt snabbfäste för stora materialhanteringsmaskiner.

OQC är ett snabbfästessystem för pendelupphängda redskap avsett framför...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se