Facebook


Instagram

Ny däckteknologi för bättre prestanda hos elfordon


2018-03-06

Prototypen Goodyears senaste steg i utvecklingen: EfficientGrip Performance med Electric Drive-teknologi.
Bild: Goodyear Dunlop Tires Nordic
Prototypen Goodyears senaste steg i utvecklingen: EfficientGrip Performance med Electric Drive-teknologi.

Prototypen Goodyears senaste steg i utvecklingen: EfficientGrip Performance med Electric Drive-teknologi.
Bild: Goodyear Dunlop Tires Nordic

Prototypen Goodyears senaste steg i utvecklingen: EfficientGrip Performance med Electric Drive-teknologi.



Prototypen Goodyears senaste steg i utvecklingen: EfficientGrip Performance med Electric Drive-teknologi.
Bild: Goodyear Dunlop Tires Nordic
Prototypen Goodyears senaste steg i utvecklingen: EfficientGrip Performance med Electric Drive-teknologi.

Prototypen Goodyears senaste steg i utvecklingen: EfficientGrip Performance med Electric Drive-teknologi.
Bild: Goodyear Dunlop Tires Nordic
Prototypen Goodyears senaste steg i utvecklingen: EfficientGrip Performance med Electric Drive-teknologi.

Prototypen för EfficientGrip Performance med Electric Drive-teknologi är Goodyears senaste steg i utvecklingen av däck som uppfyller de specifika kraven hos elfordon.

Goodyear gav en förhandsvisning vid 2018 års internationella bilsalong i Genève av sitt EfficientGrip Performance-däck med Electric Drive-teknologi, ett prototypdäck för den växande elfordonsmarknaden och som kommer att lanseras på vägarna i Europa under 2019.

Goodyears tester visar att traditionella däck kan slitas ut upp till 30 procent snabbare på elfordon på grund av det kraftfulla, omedelbara vridmomentet från elmotorer och den extra fordonsvikten från tunga batteripaket.

– Kombinationen av allt fler regler för att minska utsläpp, önskan att minska beroendet av fossila bränslen och snabba framsteg inom batteriteknik skapar ideala förhållanden för elfordon, säger Chris Delaney, President of Goodyear Europe, Middle East and Africa.
– Vi samarbetar med biltillverkare för att införa vår Electric Drive-teknologi nästa år, med sikte på att uppfylla de unika prestandakraven för det växande fordonssegmentet.

Förutom kraven på däckets livslängd vill fordonstillverkarna ha förbättrat rullmotstånd för elfordon. En längre körsträcka har hög prioritet för konsumenterna, eftersom de flesta länder har en underutvecklad infrastruktur för uppladdning av el. Att däcket ska vara tyst och bekvämt är också en faktor eftersom elfordon i låga hastigheter alstrar ned till hälften så mycket buller som traditionella fordon.

Electric Drive-teknologi

För att möta dessa utmaningar erbjuder EfficientGrip Performance-prototypen med Electric Drive-teknologi följande prestandalösningar:

  • Längre körsträcka genom innovativ slitbaneutformning: Slitbanans tunnare sajpningar (små kanaler) ger gummit en större kontaktyta mot vägytan än traditionella radialspår. Med mer gummi på vägen kan däcket hantera höga vridmomentsnivåer bättre och samtidigt behålla hög prestanda i vått väglag. Slitbaneutformningen hindrar också att ljudvågor kommer in i spåren, vilket minskar inre och yttre däckbuller.
  • Konstruktion med hög lastkapacitet: Däckets design har optimerats för att bära den extra tyngden från fordonet på grund av batterier, samtidigt som det behåller en optimal kontaktyta för slitbanan för högprestanda.
  • Längre körsträcka: Materialegenskaperna hos slitbanans gummiblandning har anpassats för ultralågt rullmotstånd, som ger fordonet längre körsträcka och samtidigt hanterar höga vridmomentsnivåer. Dessutom är sidoväggen utformad för att minska luftmotståndet och profilen ger mindre roterande massa, vilket leder till minskad energiförbrukning.

– Med 120 års erfarenhet av att leverera innovativa produkter som förändrar trafikvärlden, är EfficientGrip Performance-prototypen med Electric Drive-teknik ett bevis på att Goodyear fortsätter vara en ledare inom framtida mobilitet, säger Delaney. 



Källa:  Goodyear Dunlop Tires Nordic


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Bilden visar en illustration av hur gång- och cykelbroarna planeras att placeras. Broarna sammanlänkar Norra &Ouml;n med Teg och konstnärligt Campus.</span>

Gång- och cykelbroar tidigareläggs i planarbetet för Norra Ön

Nya gång- och cykelbroar till Norra Ön planeras för att binda ihop de centrala...

Läs mer
Zinga
<span>Fordonsbranschen skriker efter fordonstekniker - ju duktigare man är på datateknik och el och elektronik, desto mer jobb finns det. </span>

I osäkra tider förblir fordonsverkstäder en säker bransch

Stigande energipriser följt av kriget i Ukraina och den högsta inflationen sedan...

Läs mer
Vattenfall
Roadblock 650 

Innovativ betongbarriär förenklar vägprojekt

Benders, en av Nordens största leverantörer av betongprodukter för...

Läs mer
Zugol 550


GARO tecknar nordiskt samarbetsavtal med Aneo

GARO tecknade från och med januari 2024 ett avtal med det norska energibolaget Aneo för...

Läs mer
Sensorer mäter trafikrörelser och luftkvalitet i Piteå. 

PiteEnergi installerar sensorer för trafik- och miljömätning i Piteå

I ett samarbetsprojekt med Piteå Kommun tar PiteEnergi nu ett viktigt steg mot att samla in...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Trejon Optimal M1650 STORM 

Flexibel Kedjeröjare med hela 5,4 m räckvidd!

Trejon presenterar stolt en stor nyhet i segmentet kedjeröjare, Trejon Optimal M1650...

Läs mer

Swecon tar ytterligare steg i omställningen på Load Up North

Med mässpremiär för demokörning av den nya eldrivna 23-tons grävmaskinen...

Läs mer
<span>Dark Knight Fortex</span>

Strands Lighting Division presenterar Dark Knight Fortex

Revolutionera din arbetsplats tillsammans med Dark Knight Fortex. Arbetslampan du alltid...

Läs mer
Bild 3: Styrkan, räckvidden och den fina hydrauliken i kombination med takfönster gör Manitou MRT2660 Vision + till en perfekt arbetskamrat för Jompa. Man slås snabbt av hur skicklig Jompa är när man ser honom arbeta med maskinen som här när han lyfter in kök i centrala Stockholm. Det finns inga onödiga rörelser eller snabba ryck, och maskinen är hela tiden i rörelse.

En ny Manitou MRT2660 Vision + gav Jompa arbetsglädjen tillbaka

Har man som Jompa kört maskin i allmänhet, och teleskoplastare i synnerhet, sedan 1997...

Läs mer


OQC90 – Ett nytt fullautomatiskt snabbfäste för stora materialhanteringsmaskiner.

OQC är ett snabbfästessystem för pendelupphängda redskap avsett framför...

Läs mer
Weber lämnar över försäljningen av Leca® Block till Benders Sverige AB 

Weber lämnar över försäljningen av Leca® Block till Benders Sverige AB

Sedan några år har Benders Sverige AB tillverkat Leca® Block åt...

Läs mer


N.C. Nielsen lanserar ett hållbart upcycling-koncept

De flesta företag vill ha gröna, hållbara och miljövänliga produkter som...

Läs mer
Linus Vehmanen är en av de personer som blivit hjälpt av att använda Carbonhand.

Ny kraftförstärkande handske ska hjälpa människor tillbaka till arbetslivet

Människor som drabbas av nedsatt handfunktion får ofta svårt att fortsätta...

Läs mer
SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder.

VTI utvecklar modeller för krockprov
av både kvinna och man

Målet är att kunna utvärdera skyddet från bilsäten vid en krock –...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se