Facebook


Instagram

Nya betongmetoder kan spara 50 miljoner per år


2020-05-14

Mats Emborg, professor i byggmaterial och Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet.
Bild: Tomas Bergman
Mats Emborg, professor i byggmaterial och Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet.

Behovet av miljövänlig och stark betong ökar i Sverige. Flera stora infrastrukturprojekt pågår just nu, som bygget av Förbifart Stockholm och tunnlar och broar för Götaälv och Mälarbanan. Sveriges ledande betonglabb vid Luleå tekniska universitet utvecklar nu nya betongmetoder, för att redan i år kraftigt kunna minska koldioxidutsläpp och kostnaderna inom svensk betongbransch, inte minst när man bygger i kallt klimat.

– Vi vill förenkla så att betongbranschen under pågående byggprocess på plats, själv kan undersöka den betong man gjuter. Om byggingenjörerna kan sätta in åtgärder mot sprickor – direkt, kan betongen hårdna bättre utan problem. Klarar man att helt undvika sprickbildning blir kvaliteten på betongkonstruktionen högre och förtjänsten är stor, både i pengar och miljö, säger Mats Emborg, professor i byggmaterial vid Luleå tekniska universitet.

Thysell-laboratoriet vid Luleå tekniska universitet har utfört och utvecklat betongteknisk provning i Sverige sedan 1980-talet, med bland annat betongprovning för Sveriges längsta bro Öresundsbron, och ligger i framkant i Europa. I Thysell-laboratoriet utarbetar forskarna metoder för kontroll av sprickbildning i betong och hållfasthet över tid i konstruktioner för bland annat infrastruktur.

De tittar på hur betongen under hårdnandet reagerar vid yttre belastning och när temperaturen ökar i ett nygjutet betongelement som expanderar och senare kontrakterar. Om betongelementet sitter fast vid gjutningen som i till exempel en tunnel, uppträder spänningar och under avsvalningen kan dragspänningar uppstå som kan spräcka betongen, så kallade avsvalningssprickor. Det är bland annat sådana kritiska skeden som betongbranschen själv nu ska kunna upptäcka och påverka direkt på plats.

– Vi ska förbättra försöksmetoderna för betongbranschen genom att vidareutveckla de modeller vi har tagit fram för analyserar i labbet, så att de fungerar direkt på byggarbetsplatsen. Det handlar om hur man mäter betongens egenskaper under pågående gjutprocess med trådlösa sensorer och hur man väljer lämpliga åtgärder för att till exempel undvika sprickbildning. Förenklingar är viktiga. Vi kallar detta digitaliserat byggande och har lanserat ordet DigiBetong inför framtida arbete inom området, säger Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet, som ingår i forskarteamet.

De metoder som Thysell-laboratoriet utvecklar beräknas få stor betydelse för betongtillverkare och byggentreprenörer så att de kan göra prognoser och vidta optimala metoder på bygget, liksom för beställare av planering och byggande av projekt som till exempel Förbifart Stockholm.

– Vi har uppskattat förtjänsten av användning av våra betongmetoder till 30-50 miljoner kronor om året, bara genom att sprickor undviks, att optimerade metoder mot sprickor väljs och att förseningar i arbetet därigenom kan förhindras. En annan aspekt är att livslängden blir längre för en ouppsprucken betongkonstruktion, och det i sig är en stor förtjänst i hållbarhet, säger Mats Emborg.

Inom de närmaste tiotals åren har betongbranschen även mycket stora ambitioner att minska miljöbelastningen. Redan nu har forskarna på Luleå tekniska universitet testat betong i labbet med 15 procent lägre miljöbelastning jämfört med tidigare, men målet är högre.

– Innan det här året är slut har branschen tagit fram betong som minskar koldioxidutsläppen med 20-25 procent. Det blir mycket spännande att se hur dessa nya betongsorter uppför sig i vårt laboratorium och hur vi kan förfina betongen, säger Mats Emborg.

Totalt investeras nu 5 miljoner kronor från industri och beställare i Thysell-laboratoriet genom Trafikverket, Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, Cementa, Betongindustri och konsultfirman Bostek, samt även via Thysells stiftelse och Laboratoriefonden på Luleå tekniska universitet.



Källa: Luleå tekiska universitet


Tipsa en vn Skriv ut



Bild på högsäkerhetsgrind för fordon, insprängd i en bergsvägg.

Anpassat områdesskydd för ökad säkerhet i ett förändrat säkerhetsläge

I takt med att det globala säkerhetsläget skärps har fysiska hot mot kritisk...

Läs mer
Zinga


S:t Eriks satsar på klimatneutral betong – fördjupar samarbetet med Heidelberg Materials

S:t Eriks och Heidelberg Materials Cement Sverige har ett långt samarbete bakom sig och tar...

Läs mer
Vattenfall


Effektiva utrymningsvägar och säkerhetslösningar för offentliga områden

Säkerheten i offentliga områden och byggnader – som skolor, sjukhus, kö...

Läs mer
Zugol 550


Elektrisk asfaltläggare klarade testet utmärkt

Elektrifieringen erövrar nu även väganläggningsbranschen. Den nya eldrivna...

Läs mer
Dokas innovativa arbetsplattform på Tjörnbrons mittspann, 47 meter över havet.

Doka Sverige banar väg för smidigt kabelbyte på Tjörnbron

I april 2024 påbörjades den tredje etappen av det omfattande projektet med att byta ut...

Läs mer


Drönarskanning och digital kartportal effektiviserar utbyggnad av Idre Fjäll

Den svenska fjällvärlden ökar i popularitet – både hos svenska och...

Läs mer
Ny station för supersnabbladdning för tung trafik i Malmö.

Laddstation för tung trafik öppnar i Malmö

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer


Ny elektrifierad stadstrafik startar i Malmö 2027

I juni 2027 startar den nya stadstrafiken i Malmö. Anbudsvinnare är Nobina, som...

Läs mer


GARO lanserar Eichrecht-godkänd laddbox för publik laddning i Tyskland

GAROs publika laddbox, GARO Entity Pro, har godkänts enligt Eichrecht-kraven. Den är...

Läs mer

Safe At Site, en ledande aktör inom säkerhetsprodukter för bygg och anläggning, har glädjen att meddela att Gunstein Lauvrak har utsetts till ny VD.

Gunstein Lauvrak har lång ledningserfarenhet från bolag som Ramirent, ASSA ABLOY, TOOLS...

Läs mer


Kristinehamn tar ett viktigt steg för att stärka kommunens position som logistiknav

Kristinehamns kommun tar nästa steg i utvecklingen av Stensta Syd som ett framtida...

Läs mer
Combo-appen som används för vintervägunderhåll finns nu som ett utbud i Volvos fordonsdatorer via tjänsten My Business.  

App för åkerier i snösvängen – nu i Volvos fordonsdatorer

Combo-appen som används inom åkeri- och transportbranschen för uppföljning av...

Läs mer
<span>Förarlösa maskiner behöver kunna anpassa sig efter förändringar i omgivningen för att inte riskera att skada miljön eller, i värsta fall, människor.</span>

Tunga AI-styrda maskiner ska bli säkrare med beräkningsfysik

När tunga maskiner ska bli robotar med självstyrande förmågor är sä...

Läs mer


OilQuick och Normet lanserar nya Xquick-fästet.

OilQuick, marknadsledare inom helautomatiska snabbfästessystem, tillkännager ett...

Läs mer


Rent och tyst med Volvo ECR25 Electric i Göteborg

Innergårdsjobb med grävmaskin riskerar alltid att skapa irritation hos hyresgä...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se