Facebook


Instagram

Nya betongmetoder kan spara 50 miljoner per år


2020-05-14

Mats Emborg, professor i byggmaterial och Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet.
Bild: Tomas Bergman
Mats Emborg, professor i byggmaterial och Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet.

Behovet av miljövänlig och stark betong ökar i Sverige. Flera stora infrastrukturprojekt pågår just nu, som bygget av Förbifart Stockholm och tunnlar och broar för Götaälv och Mälarbanan. Sveriges ledande betonglabb vid Luleå tekniska universitet utvecklar nu nya betongmetoder, för att redan i år kraftigt kunna minska koldioxidutsläpp och kostnaderna inom svensk betongbransch, inte minst när man bygger i kallt klimat.

– Vi vill förenkla så att betongbranschen under pågående byggprocess på plats, själv kan undersöka den betong man gjuter. Om byggingenjörerna kan sätta in åtgärder mot sprickor – direkt, kan betongen hårdna bättre utan problem. Klarar man att helt undvika sprickbildning blir kvaliteten på betongkonstruktionen högre och förtjänsten är stor, både i pengar och miljö, säger Mats Emborg, professor i byggmaterial vid Luleå tekniska universitet.

Thysell-laboratoriet vid Luleå tekniska universitet har utfört och utvecklat betongteknisk provning i Sverige sedan 1980-talet, med bland annat betongprovning för Sveriges längsta bro Öresundsbron, och ligger i framkant i Europa. I Thysell-laboratoriet utarbetar forskarna metoder för kontroll av sprickbildning i betong och hållfasthet över tid i konstruktioner för bland annat infrastruktur.

De tittar på hur betongen under hårdnandet reagerar vid yttre belastning och när temperaturen ökar i ett nygjutet betongelement som expanderar och senare kontrakterar. Om betongelementet sitter fast vid gjutningen som i till exempel en tunnel, uppträder spänningar och under avsvalningen kan dragspänningar uppstå som kan spräcka betongen, så kallade avsvalningssprickor. Det är bland annat sådana kritiska skeden som betongbranschen själv nu ska kunna upptäcka och påverka direkt på plats.

– Vi ska förbättra försöksmetoderna för betongbranschen genom att vidareutveckla de modeller vi har tagit fram för analyserar i labbet, så att de fungerar direkt på byggarbetsplatsen. Det handlar om hur man mäter betongens egenskaper under pågående gjutprocess med trådlösa sensorer och hur man väljer lämpliga åtgärder för att till exempel undvika sprickbildning. Förenklingar är viktiga. Vi kallar detta digitaliserat byggande och har lanserat ordet DigiBetong inför framtida arbete inom området, säger Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet, som ingår i forskarteamet.

De metoder som Thysell-laboratoriet utvecklar beräknas få stor betydelse för betongtillverkare och byggentreprenörer så att de kan göra prognoser och vidta optimala metoder på bygget, liksom för beställare av planering och byggande av projekt som till exempel Förbifart Stockholm.

– Vi har uppskattat förtjänsten av användning av våra betongmetoder till 30-50 miljoner kronor om året, bara genom att sprickor undviks, att optimerade metoder mot sprickor väljs och att förseningar i arbetet därigenom kan förhindras. En annan aspekt är att livslängden blir längre för en ouppsprucken betongkonstruktion, och det i sig är en stor förtjänst i hållbarhet, säger Mats Emborg.

Inom de närmaste tiotals åren har betongbranschen även mycket stora ambitioner att minska miljöbelastningen. Redan nu har forskarna på Luleå tekniska universitet testat betong i labbet med 15 procent lägre miljöbelastning jämfört med tidigare, men målet är högre.

– Innan det här året är slut har branschen tagit fram betong som minskar koldioxidutsläppen med 20-25 procent. Det blir mycket spännande att se hur dessa nya betongsorter uppför sig i vårt laboratorium och hur vi kan förfina betongen, säger Mats Emborg.

Totalt investeras nu 5 miljoner kronor från industri och beställare i Thysell-laboratoriet genom Trafikverket, Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, Cementa, Betongindustri och konsultfirman Bostek, samt även via Thysells stiftelse och Laboratoriefonden på Luleå tekniska universitet.



Källa: Luleå tekiska universitet


Skriv ut



Tillsammans utgör nya kedjan 36 GGM och svärdet Rollomatic G den perfekta skärutrustningen för frihandskapning av duktilt järn, exempelvis vid rörläggning och reparation med våt skärning.

Nytt svärd och kedja underlättar arbeten i duktilt järn och svårtillgängliga utrymmen

STIHL lanserar en ny kraftig diamantslipkedja och ett längre svärd särskilt...

Läs mer
Vattenfall
CPOT potthål.

NCC lanserar CPOT – en digital tjänst för reparationer av vägskador

NCC:s nya digitala tjänst CPOT gör det snabbt, smidigt och enkelt att beställa...

Läs mer
Zinga
<span><span><span><span><span><span><span><span><span><span>Teknologie doktor Anne Piegsa har anställts som processledare och strateg på Business Region Göteborg.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span>

Hon ska driva och koordinera Göteborgs omställning till elektrifierade transporter

Teknologie doktor Anne Piegsa har anställts som processledare och strateg på Business...

Läs mer
Zugol 550
Nya Volvo L25 Electric och ECR25 Electric kan nu förbokas hos Swecon Anläggningsmaskiner.

Swecon lanserar elektriska kompaktmaskiner från Volvo

Swecon lanserar nu de elektriska kompaktmaskinerna L25 Electric och ECR25 Electric från Volvo...

Läs mer
PRO Litium Work Truck.

Nytt smalt och smidigt eldrivet flakfordon för grönytearbete

Nya PRO Litium Work Truck är ett arbetsfordon framtaget specifikt för grö...

Läs mer
(Bilden är en illustration).

Epiroc lanserar nyheter i sortimentet av Solid Body-hammare för tunnelarbete

Epiroc lanserar två nya tillskott till den populära tunnelversionen av Epirocs...

Läs mer
Volvo ECR58 i arbete – överlägsen stabilitet, brytkraft, rivkraft och lyftfunktioner resulterar i snabba cykeltider, även när du tar på dig de tuffaste arbetsuppgifterna.

ECR58 generation F, branschens mest komfortabla kompaktgrävare

Med den nya F-generationens ECR58-minigrävare från Volvo Construction Equipment (Volvo...

Läs mer


Hexagon lanserar visuellt positioneringssystem till marknadsledande GNSS RTK-rover

Hexagon AB lanserar idag Leica GS18 I, en mångsidig GNSS RTK-rover som möjliggör...

Läs mer


Nya AEBS-3 för DAFs LF-, CF- och XF-lastbilar

För att ytterligare förbättra fordons- och vägsäkerheten introducerar DAF...

Läs mer
Jean Claude Nzayisenga, Insitutionen för fysiologsik botanik, tillsammans med sin handledare professor Anita Sellstedt.

Mikroalger har hög potential för biodieselproduktion och avloppsrening

Förutom att validera en metod för att snabbt analysera lipid-, kolhydrat- och...

Läs mer


Så ska Trafikverket omvandla vägkanter till biogas

Varje år slåttrar Trafikverket 20 000 mil vägkant över hela landet för...

Läs mer
Wacker Neuson har tagit fram ett nytt system som som gör det möjligt att ha kontroll över packningsgrad vid markarbeten även på distans.

Ny teknik för vibroplattor ger distanskoll på packningsgraden

Wacker Neuson har tagit fram ett helt nytt system för att ha full kontroll över...

Läs mer
Silica gel.

Miljövänliga tätningsmedel undersöks i nya studier

Nya tätningsmaterial, som kan ersätta material som det skandalomsusade tä...

Läs mer
Mats Emborg, professor i byggmaterial och Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet.

Nya betongmetoder kan spara 50 miljoner per år

Behovet av miljövänlig och stark betong ökar i Sverige. Flera stora...

Läs mer
En skylt visar om du kan använda Appen i hamnen.

Samarbete resulterade i kombinerad App för gästhamnar

Båtsäsongen börjar närma sig. Flera hamnar har börjat med platsbokning...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se