Facebook


Instagram

Nya betongmetoder kan spara 50 miljoner per år


2020-05-14

Mats Emborg, professor i byggmaterial och Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet.
Bild: Tomas Bergman
Mats Emborg, professor i byggmaterial och Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet.

Behovet av miljövänlig och stark betong ökar i Sverige. Flera stora infrastrukturprojekt pågår just nu, som bygget av Förbifart Stockholm och tunnlar och broar för Götaälv och Mälarbanan. Sveriges ledande betonglabb vid Luleå tekniska universitet utvecklar nu nya betongmetoder, för att redan i år kraftigt kunna minska koldioxidutsläpp och kostnaderna inom svensk betongbransch, inte minst när man bygger i kallt klimat.

– Vi vill förenkla så att betongbranschen under pågående byggprocess på plats, själv kan undersöka den betong man gjuter. Om byggingenjörerna kan sätta in åtgärder mot sprickor – direkt, kan betongen hårdna bättre utan problem. Klarar man att helt undvika sprickbildning blir kvaliteten på betongkonstruktionen högre och förtjänsten är stor, både i pengar och miljö, säger Mats Emborg, professor i byggmaterial vid Luleå tekniska universitet.

Thysell-laboratoriet vid Luleå tekniska universitet har utfört och utvecklat betongteknisk provning i Sverige sedan 1980-talet, med bland annat betongprovning för Sveriges längsta bro Öresundsbron, och ligger i framkant i Europa. I Thysell-laboratoriet utarbetar forskarna metoder för kontroll av sprickbildning i betong och hållfasthet över tid i konstruktioner för bland annat infrastruktur.

De tittar på hur betongen under hårdnandet reagerar vid yttre belastning och när temperaturen ökar i ett nygjutet betongelement som expanderar och senare kontrakterar. Om betongelementet sitter fast vid gjutningen som i till exempel en tunnel, uppträder spänningar och under avsvalningen kan dragspänningar uppstå som kan spräcka betongen, så kallade avsvalningssprickor. Det är bland annat sådana kritiska skeden som betongbranschen själv nu ska kunna upptäcka och påverka direkt på plats.

– Vi ska förbättra försöksmetoderna för betongbranschen genom att vidareutveckla de modeller vi har tagit fram för analyserar i labbet, så att de fungerar direkt på byggarbetsplatsen. Det handlar om hur man mäter betongens egenskaper under pågående gjutprocess med trådlösa sensorer och hur man väljer lämpliga åtgärder för att till exempel undvika sprickbildning. Förenklingar är viktiga. Vi kallar detta digitaliserat byggande och har lanserat ordet DigiBetong inför framtida arbete inom området, säger Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet, som ingår i forskarteamet.

De metoder som Thysell-laboratoriet utvecklar beräknas få stor betydelse för betongtillverkare och byggentreprenörer så att de kan göra prognoser och vidta optimala metoder på bygget, liksom för beställare av planering och byggande av projekt som till exempel Förbifart Stockholm.

– Vi har uppskattat förtjänsten av användning av våra betongmetoder till 30-50 miljoner kronor om året, bara genom att sprickor undviks, att optimerade metoder mot sprickor väljs och att förseningar i arbetet därigenom kan förhindras. En annan aspekt är att livslängden blir längre för en ouppsprucken betongkonstruktion, och det i sig är en stor förtjänst i hållbarhet, säger Mats Emborg.

Inom de närmaste tiotals åren har betongbranschen även mycket stora ambitioner att minska miljöbelastningen. Redan nu har forskarna på Luleå tekniska universitet testat betong i labbet med 15 procent lägre miljöbelastning jämfört med tidigare, men målet är högre.

– Innan det här året är slut har branschen tagit fram betong som minskar koldioxidutsläppen med 20-25 procent. Det blir mycket spännande att se hur dessa nya betongsorter uppför sig i vårt laboratorium och hur vi kan förfina betongen, säger Mats Emborg.

Totalt investeras nu 5 miljoner kronor från industri och beställare i Thysell-laboratoriet genom Trafikverket, Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, Cementa, Betongindustri och konsultfirman Bostek, samt även via Thysells stiftelse och Laboratoriefonden på Luleå tekniska universitet.



Källa: Luleå tekiska universitet


Skriv ut





Nya AEBS-3 för DAFs LF-, CF- och XF-lastbilar

För att ytterligare förbättra fordons- och vägsäkerheten introducerar DAF...

Läs mer
Vattenfall
Jean Claude Nzayisenga, Insitutionen för fysiologsik botanik, tillsammans med sin handledare professor Anita Sellstedt.

Mikroalger har hög potential för biodieselproduktion och avloppsrening

Förutom att validera en metod för att snabbt analysera lipid-, kolhydrat- och...

Läs mer
Maxi Grip


Så ska Trafikverket omvandla vägkanter till biogas

Varje år slåttrar Trafikverket 20 000 mil vägkant över hela landet för...

Läs mer
Zugol 550
Wacker Neuson har tagit fram ett nytt system som som gör det möjligt att ha kontroll över packningsgrad vid markarbeten även på distans.

Ny teknik för vibroplattor ger distanskoll på packningsgraden

Wacker Neuson har tagit fram ett helt nytt system för att ha full kontroll över...

Läs mer
Silica gel.

Miljövänliga tätningsmedel undersöks i nya studier

Nya tätningsmaterial, som kan ersätta material som det skandalomsusade tä...

Läs mer
Mats Emborg, professor i byggmaterial och Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet.

Nya betongmetoder kan spara 50 miljoner per år

Behovet av miljövänlig och stark betong ökar i Sverige. Flera stora...

Läs mer
En skylt visar om du kan använda Appen i hamnen.

Samarbete resulterade i kombinerad App för gästhamnar

Båtsäsongen börjar närma sig. Flera hamnar har börjat med platsbokning...

Läs mer
Med hela 11,6 meters horisontell räckvidd så når du det mesta från korgen som bär 230kg och som kan roteras 180 grader.

Scantruck AB presenterar terränggående bomlift på 100% eldrift

Med den nya bomliften Manitou 200ATJe Oxygen visar Manitou återigen att de vill ta täten...

Läs mer
Cat 306, Next Generation - minigrävare.

Caterpillars första minigrävare i 6-tonsklassen är ett kompakt kraftpaket

Nya Cat 306 CR är en hydraulisk minigrävmaskin och Caterpillars första maskin i...

Läs mer
ENMA500D24/2x27-CC

Powerbox lanserar robust dual channel kraftaggregat för marin motorstyrning

Powerbox lanserar ett nytt dual channel kraftaggregat för marin motorstyrning....

Läs mer
Lovisa Paulsson, projektledare på Swecon, jobbar med ständiga förbättringar i den digitala assistenten mySwecon.

mySwecon växer och får nya funktioner

I början av året fanns drygt 900 externa användare och mer än 6 000 anslutna...

Läs mer
Den nya RGKM från STIHL har en skärbredd på 230 mm och slår 3000 slag per minut.

Säker och precis borttagning med nya ogräsklingan RG-KM

Den nya ogräsklingan RG-KM från STIHL gör det enkelt att avlägsna ogräs...

Läs mer


Volvo Lastvagnar lanserar en ny generation tunga lastbilar med föraren i fokus

Volvo Lastvagnar lanserar fyra nya lastbilar med ett mycket tydligt fokus på fö...

Läs mer
Den ledande tillverkaren av arbetsbelysning, Milwaukee Tool, fortsätter att utöka det snabbt växande produktsortimentet inom personlig belysning med ett antal nya pannlampslösningar.

Nya pannlampslösningar från Milwaukee

Det nya sortimentet omfattar två nya laddningsbara lampor – en banbrytande...

Läs mer

GARO lanserar ny egenutvecklad snabbladdare


GARO lanserar nu en ny snabbladdare, egenutvecklad i Sverige, för den europeiska marknaden....

Läs mer


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se