Facebook


Instagram

Nya Stralis NP 460: ett komplett utbud av naturgaslastbilar för alla uppdrag som med 460 hk ren kraft perfekt matchar marknadens behov


2017-11-16

IVECO Stralis NP 460.
Bild:​IVECO
IVECO Stralis NP 460.

Nya Stralis NP 460, den mest hållbara lastbilen någonsin, erbjuder det enda kompletta utbudet av tunga naturgaslastbilar med den senaste generationens automatiserade växellåda. Den är konstruerad för att kunna utföra alla uppdrag och kombinerar hållbarhet, prestanda, produktivitet och räckvidd för de mest krävande långkörningarna.

Med sina 460 hk är nya Stralis NP det optimala valet på marknaden för långdistanslastbilar inom dragbils- och chassisegmenten med ett fullt utbud som omfattar låga dragbilar, växelflak, superlätta ADR-dragbilar och logistikuppdrag inom byggsektorn.

Nya Stralis NP 460, single-fuel-lastbilen med dubbla LNG-tankar, 460 hk och en räckvidd på upp till 1 600 km, är utrustad med IVECOs bästa tekniker för bränsleeffektivitet på väg och funktioner som ger upp till 15 % lägre bränsleförbrukning.

Nya Stralis NP 460 levererar REN KRAFT med en dramatisk sänkning av partikelutsläppen på 99 % och 60 % mindre NOx i förhållande till Euro VI-gränsvärdena, och med biometan reduceras även CO2-emissionerna med 95 %. Även bullerföroreningarna sänks då lastbilen är extremt tystgående med under 71 dB. Med denna revolutionerande lastbil får transportoperatörerna en konkurrensfördel i form av verkligt hållbara transporter.

IVECO har lanserat nya Stralis NP 460, det enda kompletta utbudet av tunga naturgaslastbilar särskilt konstruerade för att täcka in alla typer av uppdrag – från regionala till internationella körningar, från volymtransporter till växelflaksapplikationer samt ADR och uppdrag för byggsektorn. Den mest hållbara lastbilen någonsin bjuder på ännu mer kraft och effektivitet och utgör därmed en verklig konkurrensfördel för transportföretag som önskar möta de växande kraven på ”grön” logistik.

Det nya produktprogrammet introducerar den nya single-fuel-motorn IVECO Cursor 13 NP som utvecklats för att leverera den effekt som behövs för de mest krävande uppdragen. En annan nyhet är den 12-stegade automatiserade Hi-Tronix-växellådan som ytterligare förbättrar den tidigare versionens utmärkta körkomfort och prestanda. Till det kommer nya funktioner så som GPS-baserad HI-CRUISE för prediktiv körning. IVECOs moduluppbyggnad resulterar i många olika fabriksversioner och ultimat flexibilitet i fråga om skräddarsydda varianter. Lastbilen kan drivas med CNG, CNG i kombination med LNG eller enbart LNG. Versionen med dubbla LNG-tankar säkerställer en rekordhög räckvidd på upp till 1 600 km. Nya Stralis NP 460 bjuder på IVECOs mest avancerade tekniker för bränsleeffektivitet samt högsta komfort med Hi-Way-hytten som är gjord för långkörningar.

Pierre Lahutte, IVECO Brand President, gav följande kommentar: ”Förra året inledde vi naturgasrevolutionen inom fjärrtrafik med Stralis NP 400 hk. Stärkta av framgången med detta banbrytande fordon lanserar vi i dag ett helt nytt program med lastbilar som endast går på naturgas och som är exakt vad fjärrtransportmarknaden efterfrågar. Nya Stralis NP 460 hk levererar prestanda och produktivitet på alla långkörningar och lyckas med bio-LNG nästan uppnå nollutsläpp: Ren kraft!

DEN BÄSTA LASTBILEN FÖR VÅR PLANET

Stralis NP 460 maximerar de miljömässiga fördelarna hos naturgasen, som är det miljövänligaste bränsle för förbränningsmotorer och den mest utvecklade lösning för hållbara transporter som finns att tillgå i dag. Dess väl beprövade teknik ger 99 % färre partiklar och 60 % mindre NOx jämfört med Euro VI-gränsvärdena och bidrar därmed till att förbättra luftkvaliteten på vägar och i stadsområden. Lastbilens exceptionella hållbarhet förstärks ytterligare av att den är oerhört tystgående med under 71 dB i Piek-testet för lastbilar. Stralis NP 460 bidrar till transportbranschens minskande koldioxidavtryck genom att sänka CO2-utsläppen med upp till 95 % när den kör på komprimerad eller flytande biometan.

En annan fördel med biometan är ett minskat beroende av fossila bränslen, eftersom gasen kan utvinnas ur avfall från jordbruk och städer, avloppsvatten eller avfall från livsmedelsindustrin. Biometan kan framställas lokalt och därmed minskas dramatiskt behovet av transporter med tillhörande CO2-utsläpp. Dessutom genererar produktionen värdefulla biprodukter så som bio-CO2 för kylanläggningar och biogödning för jordbruket.

KLASSENS BÄSTA EFFEKT OCH BRÄNSLEEFFEKTIVITET UTAN KOMPROMISSER

Den nya IVECO Cursor 13 NP-motorn, konstruerad av FPT Industrial, är speciellt framtagen för internationella fjärrtransporter. Som den mest kraftfulla rena gasmotorn på marknaden erbjuder den de prestanda som är nödvändiga för ytterst krävande uppdrag. Den förbättrade förbränningsprocessen hos denna motor med en slagvolym på 12,9 liter garanterar bästa bränsleeffektivitet för långkörningar. Gasinjektorerna med högt bränsleflöde, bränsleröret, kolvarna och turbon är alla konstruerade för att leverera hög effekt och högt vridmoment. Slitstyrkan och underhållsintervallen har utökats för att säkerställa rätt prestanda utan att drifttiden påverkas.

Detta har uppnåtts genom användning av stökiometrisk förbränning med gnisttändning för naturgas. Det är en lösning med ett enda bränsle som gör det möjligt för IVECO Cursor 13 NP att gå på 100 % naturgas.

Efterbehandlingen av avgaserna baseras på en kompakt och lätt trevägskatalysator utan regenerering eller tillsatser som ger uppenbara fördelar i fråga om lastutrymme och nyttolast liksom mindre avbrottstid. IVECO Cursor 13 NP bjuder på ytterligare egenskaper på plussidan i form av mindre buller och vibrationer, eftersom stökiometrisk förbränning har ett kompressionsförhållande på 12:1 (avsevärt under dieselcykelns 17:1) och därför är betydligt tystare.

IVECO Cursor 13 NP-motorn skyddas av två patent: det första, för vilket patentskyddet är under behandling, är FPT Industrials egenutvecklade knackningskontroll som gör det möjligt att öka prestationen, som möjliggör största bränslekompatibilitet och som skyddar motorn och trevägskatalysatorn mot feltändning.

Det andra patentet är FPT Industrials egenutvecklade reaktiva luftflödesstyrningssystem, en ny styrlogik för stökiometriskt förhållande som tillämpas vid växling. På så vis garanteras ett kontinuerligt utgående vridmoment vid AMT-växling som ger maximala prestanda och oerhört snabb växling. FPT Industrial har ansökt om patentregistrering för detta system.

Stralis NP 460 är den första naturgaslastbilen med den senaste generationens automatiserade växellåda, den nya 12-stegade automatiserade HI-TRONIX-växellådan som erbjuder den mest avancerade tekniken i sin kategori med 99,7 % effektivitet, exceptionell slitstyrka, klassens bästa växelspridning på 16.7 och vridmoment/vikt-förhållande. Denna nya växellåda förkortar växlingstiden med 10 % jämfört med föregående modell och bjuder på ytterligare funktioner så som gungning, fyra backväxlar och ett nytt utbud av kraftuttag. HI-TRONIX har som standard en integrerad hydraulisk retarder och hill-holder-funktion för förar- och lastsäkerhet.

Systemet för luftflödesstyrning garanterar en perfekt integration av motor och växellåda i Stralis NP 460.

Stralis NP 460 levererar utmärkt bränsleekonomi för alla uppdrag – från regionala medeldistanskörningar ända upp till internationella fjärrtransporter. Utöver motorns enastående bränsleeffektivitet erbjuds bränslebesparande lösningar så som DRIVING STYLE EVALUATION för att övervaka och förbättra körbeteendet, hastighets- och vridmomentsbegränsaren ECOSWITCH, ECOFLEET för den mest effektiva växlingsstrategin, den optimerade bakaxelutväxlingen, eco-däcken med lågt rullmotstånd. Lastbilen introducerar även det integrerade körsystemet HI-CRUISE som omfattar GPS-baserade system så som prediktiv farthållare och växling samt förbättrar eco-roll-funktionen ytterligare.

TCO-FOKUSERADE TJÄNSTER FÖR VAGNPARKSSTYRNING MED MICHELIN SOLUTIONS

Med nya Stralis NP 460 införs tre innovativa lösningar utformade av MICHELIN Solutions för att underlätta integrationen av fordonet i ägarens vagnpark och den effektiva styrningen av densamma. Dessutom hjälper de vagnparkschefen och förarna att optimera prestationerna och den totala ägandekostnaden:

  • MyBestRoute hjälper till att hitta den smartaste färdvägen
  • MyInspection digitaliserar besiktningen av fordonen
  • MyTraining erbjuder förarna digital utbildning anpassad för Stralis NP 460

MICHELIN Solutions´ tjänster kompletterar IVECOs tjänster för bränsleeffektivitet och bidrar till Stralis NP:s stora betydelse för lönsamheten i transportföretagets vagnpark.

TANKKOMBINATIONER SOM PASSAR ALLA UPPDRAG

Stralis NP 460 erbjuder ett stort urval av tankkombinationer med långa och korta versioner, montering på höger eller vänster sida, LNG och CNG så att fordonet kan skräddarsys efter kundernas specifika krav. För ledade standardlastbilar finns LNG-tankarna i tre storlekar. På så vis kan fordonet anpassas så att tillräckligt stort utrymme kan skapas på chassit för den utrustning som uppdragen kräver. De små tankarna lämnar en meter plats där komponenter som kompressorer för tankbilar kan monteras, alternativt kan den vänstra tanken utelämnas för att ge plats för installation av större komponenter eller för viktkänsliga uppdrag. Stralis NP 460 bjuder på största möjliga flexibilitet och öppnar upp för i princip obegränsade konstruktionsmässiga möjligheter till kundanpassning.

ÅTERFÖRSÄLJARNÄTET MED DEN STÖRSTA KUNSKAPEN OCH ERFARENHETEN INOM NATURGAS

IVECO har gått i täten för naturgastransporter i över 20 år, varför återförsäljarnätet också besitter den största erfarenheten i branschen. IVECO-återförsäljarna har skaffat sig avancerade tekniska kunskaper och en omfattande affärsmässig erfarenhet. I dag betjänar de 22 000 naturgasfordon som rullar över hela Europa – ett antal som ökar snabbt eftersom allt fler logistikföretag väljer det hållbara alternativet och ställer om sina fordonsparker till naturgas.

Några av de största transportörerna i Europa, bland annat Transports Jacky Perrenot Group, Pe.Tra, Meyer Logistik, Grupo HAM och Jost Group, har satt sin tillit till IVECO och Stralis NP 400 hk när det gäller deras vagnparker. Bara ett drygt år efter lanseringen har 100 kunder valt detta banbrytande fordon, vilket skapar en orderbok på 1 600 enheter.



Källa: Iveco


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svevia ska utföra asfaltarbeten i Nacka kommun och i Sollentuna kommun. </span>

Svevia tilldelas fyra asfaltkontrakt i Stockholmsområdet

Under det närmaste året kommer Svevia på uppdrag av kommunerna Nacka, Sollentuna,...

Läs mer
Zinga


Stor nedgång för nyregistrerade personbilar i mars

Under mars 2024 nyregistrerades 24 481 personbilar, 21 procent färre än i mars 2023....

Läs mer
Vattenfall
På uppdrag av Holmen Energi ska Svevia utföra grundläggande mark- och anläggningsarbeten för den planerade vindkraftparken Blisterliden i Skellefteå kommun. 

Svevia lägger grunden för vindkraftpark i Skellefteå

På uppdrag av Holmen Energi ska Svevia utföra grundläggande mark- och anlä...

Läs mer
Zugol 550
<span>Bilden visar en illustration av hur gång- och cykelbroarna planeras att placeras. Broarna sammanlänkar Norra &Ouml;n med Teg och konstnärligt Campus.</span>

Gång- och cykelbroar tidigareläggs i planarbetet för Norra Ön

Nya gång- och cykelbroar till Norra Ön planeras för att binda ihop de centrala...

Läs mer
<span>Fordonsbranschen skriker efter fordonstekniker - ju duktigare man är på datateknik och el och elektronik, desto mer jobb finns det. </span>

I osäkra tider förblir fordonsverkstäder en säker bransch

Stigande energipriser följt av kriget i Ukraina och den högsta inflationen sedan...

Läs mer
Roadblock 650 

Innovativ betongbarriär förenklar vägprojekt

Benders, en av Nordens största leverantörer av betongprodukter för...

Läs mer


GARO tecknar nordiskt samarbetsavtal med Aneo

GARO tecknade från och med januari 2024 ett avtal med det norska energibolaget Aneo för...

Läs mer
Sensorer mäter trafikrörelser och luftkvalitet i Piteå. 

PiteEnergi installerar sensorer för trafik- och miljömätning i Piteå

I ett samarbetsprojekt med Piteå Kommun tar PiteEnergi nu ett viktigt steg mot att samla in...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Trejon Optimal M1650 STORM 

Flexibel Kedjeröjare med hela 5,4 m räckvidd!

Trejon presenterar stolt en stor nyhet i segmentet kedjeröjare, Trejon Optimal M1650...

Läs mer

Swecon tar ytterligare steg i omställningen på Load Up North

Med mässpremiär för demokörning av den nya eldrivna 23-tons grävmaskinen...

Läs mer
<span>Dark Knight Fortex</span>

Strands Lighting Division presenterar Dark Knight Fortex

Revolutionera din arbetsplats tillsammans med Dark Knight Fortex. Arbetslampan du alltid...

Läs mer
Bild 3: Styrkan, räckvidden och den fina hydrauliken i kombination med takfönster gör Manitou MRT2660 Vision + till en perfekt arbetskamrat för Jompa. Man slås snabbt av hur skicklig Jompa är när man ser honom arbeta med maskinen som här när han lyfter in kök i centrala Stockholm. Det finns inga onödiga rörelser eller snabba ryck, och maskinen är hela tiden i rörelse.

En ny Manitou MRT2660 Vision + gav Jompa arbetsglädjen tillbaka

Har man som Jompa kört maskin i allmänhet, och teleskoplastare i synnerhet, sedan 1997...

Läs mer


OQC90 – Ett nytt fullautomatiskt snabbfäste för stora materialhanteringsmaskiner.

OQC är ett snabbfästessystem för pendelupphängda redskap avsett framför...

Läs mer
Weber lämnar över försäljningen av Leca® Block till Benders Sverige AB 

Weber lämnar över försäljningen av Leca® Block till Benders Sverige AB

Sedan några år har Benders Sverige AB tillverkat Leca® Block åt...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se