Facebook


Instagram

Nya Stralis X-WAY: Den helt nya lastbilsserien för urbana tjänster och bygglogistik som kombinerar Trakkerns legendariska chassiram och terrängegenskaper med klassens bästa nyttolast, ultimata prestanda och hög bränsleeffektivitet


2017-11-16

IVECO Stralis X-WAY.
Bild:IVECO
IVECO Stralis X-WAY.

Stralis X-WAY, IVECOs helt nya lastbilsserie som utvecklats speciellt för logistikuppdrag inom yrkes- och byggsektorn, är den PERFEKTA BLANDNINGEN för onroad-tillämpningar som kräver lättare terrängkörning.

Stralis X-WAY utmärker sig genom extremt låga ägandekostnader (TCO) samt IVECOs bästa bränsleeffektivitet och onroad-teknik, bland annat den patenterade Hi-SCR-tekniken som inte kräver regenerering med stillastående fordon.

Stralis X-WAY sätter nya rekord med sin ovanligt låga egenvikt för Super Loader-versionen, som av UTAC uppmätts till endast 8 845 kg, vilket ger marknadens högsta nyttolast. Den kan därför transportera 355 kg mer last än det bästa fordonet som certifierats av UTAC, vilket resulterar i en ekonomisk vinst på upp till 23 500 € per år.

En finslipad moduluppbyggnad och en uppdragsinriktad konstruktion ger ett brett produktsortiment och därmed möjlighet för kunderna att skräddarsy fordonet för sina specifika behov utan att behöva kompromissa.

Stralis X-WAY NP, som drivs med IVECOs innovativa naturgasteknik, bjuder på en ytterligare miljöfördel som i kombination med de övriga fördelarna i form av nyttolast och prestanda gör denna modell särskilt lämpad för bygglogistiska uppdrag i stadskärnor med trafikrestriktioner för dieselfordon och på byggarbetsplatser med dygnetruntarbete och bullerbegränsningar.

IVECO har lanserat Stralis X-WAY, den helt nya serien specifikt konstruerad för bygglogistik och urbana uppdrag. Den kombinerar IVECOs bästa tekniker för bränsleeffektivitet och säkerhet med den legendariska offroad-robusthet som utmärker de mest slitstarka fordonen och ger hög produktivitet med exceptionellt låga ägandekostnader.

Stralis X-WAY sätter nya standarder inom bygglogistik och urbana tjänster med segmentets största nyttolast: Super Loader-versionen på ett 8x4-chassi förberett för påbyggnad med betongblandare väger under 8 845 kg och lyfter därigenom kundernas nyttolast till nya nivåer.

Den nya serien utmärker som genom ett stort mått av moduluppbyggnad och erbjuder ett urval av versioner som kan skräddarsys så att de matchar de specifika kraven för alla uppdrag. Det är en avgörande fördel i en högt specialiserad sektor där ombyggnad snarare är regel än undantag och där kraven varierar från land till land. Tack vare sin extrema flexibilitet klarar Stralis X-WAY av att perfekt svara upp mot ett stort antal mycket skiftande användningar – från lätta tippflak till betongblandare.

Pierre Lahutte, IVECO Brand President, sade: ”Stralis X-WAY är den perfekta lastbilen för kunder som är verksamma inom bygglogistik och den urbana servicesektorn. Den utmärker sig på marknaden genom att vara konstruerad specifikt för denna sektor med sin rekordhöga modularitet, som gör det möjligt för oss att matcha varje enskild kunds användning, utan några kompromisser. Super Loader-versionens exceptionella nyttolast är ett bevis på detta fordons förmåga att tillgodose specifika krav för varje typ av användning. Denna ultimata flexibilitet kan läggas till de oerhört låga ägandekostnaderna, vilka är resultatet av den banbrytande teknik som vi införde med vår TCO2 Champion, STRALIS XP, och till det kommer utrustning som Hi-Traction-systemet för terrängkörning.”

BRANSCHENS BÄSTA NYTTOLAST: TESTAD EGENVIKT PÅ 8 845 KG

Vid viktkänsliga tillämpningar som betongblandare, då kundens förtjänst avhänger av den nyttolast som lastbilen klarar av att transportera, är egenvikten av avgörande betydelse. Stralis X-WAY sätter nya standarder med sin Super Loader-version, som utvecklats speciellt för påbyggnad med betongblandare och som kännetecknas av branschens bästa nyttolast. Den testades av det oberoende certifieringsinstitutet UTAC på ett 8x4-chassi under körning, framdriven av klassens bästa 9-litersmotor på 400 hk, och egenvikten uppmättes till 8 845 kg.

Denna oöverträffade egenvikt har kunnat uppnås genom dels en rad konstruktionsmässiga val så som rekonstruktion av den mekaniska bakhjulsupphängningen, chassiramarkitekturen och optimering av tvärbalkarna, dels genom IVECO Cursor 9-motorn på 400 hk, nya fjädrar med 1 blad fram och 2 bak, 800 Nm PTO utan koppling och valfria fälgar och lufttankar i aluminium. Resultatet är ett robust fordon som våra kunder kan vara säkra på klarar av körförhållandena på en byggarbetsplats, när det ska transportera den största nyttolasten inom sektorn för bygglogistik och urbana tjänster, och därefter leverera förstklassig bränsleeffektivitet, säkerhet och komfort vid vägkörning.

ENASTÅENDE TCO: IVECOS MEST AVANCERADE TEKNIKER FÖR EFFEKTIVITET OCH PRESTANDA

Stralis X-WAY integrerar IVECOs mest avancerade funktioner för onroad-körning med de väl beprövade bränslereducerande tekniker som visat sig minska bränsleförbrukningen med 11,2 % för Stralis XP enligt den ledande tekniska serviceorganisationen TÜV SÜD. Den helt nykonstruerade drivlinan har lyft upp prestanda och bränsleförbrukning på en ny nivå. Det patenterade Hi-SCR-efterbehandlingssystemet uppnår en NOx-reduktion på 97 % – den största på marknaden – och kräver ingen regenerering med stillastående fordon, samtidigt som det sänker underhållskostnaderna och maximerar fordonets aktiva tid på vägen. Klassens bästa automatiserade Hi-Tronix-växellåda finns i versioner med 12 och 16 steg. Den elektriska och elektroniska arkitekturen HI-MUX möjliggör alla bränslebesparande och säkerhetsrelaterade funktioner, bland annat det avancerade HI-CRUISE-systemet som integrerar körassistentfunktioner som eco-roll, förutseende växlingsautomatik och förutseende farthållare. Ingår gör också smart generator 120A, smart kompressor och smart servopump, som minimerar bränsleförbrukningen i alla situationer. Annan utrustning så som skivbromsar bidrar ytterligare till att sänka driftskostnaderna.

ETT UPPDRAGSORIENTERAT UTBUD:FLERA SETUPS OCH MODULUPPBYGGNAD GER ULTIMAT FLEXIBILITET

Det omfattande utbudet med 2- och 4-axlade modeller och en 8x4-tridem; dragbils- och chassiversioner; ett brett utbud av motorer, växellådor och Multipower-kraftuttag, bland annat det nya sandwich PTO med vridmoment på upp till 2 450 Nm; tre motorer (Cursor 9, Cursor 11, som är ny på 6x4- och 8x4-versionerna, samt Cursor 13) liksom tre växellådor (manuell, automatisk Allison och automatiserad 12- eller 16-stegad ZF Hi-Tronix) ger en uppsjö av möjligheter.

Stralis X-WAY finns i tre olika setups som möter behoven hos alla kunder utifrån hur mycket terrängkörning som krävs av fordonet: On-setupen har alla Stralis’ onroad-egenskaper i form av optimal sikt och lättillgänglig förarhytt och finns nu även i fleraxlade versioner. Off-setupen ger den bästa framkomligheten i terräng och uppfyller kraven på offroad-godkännande. ON+ är setupen däremellan för kunder som behöver den mest fördelaktiga blandningen av onroad- och offroad-körning.

STYRKA OCH VÄGGREPP FÖR OFFROAD-KÖRNING: LEGENDARISKT ROBUST CHASSI OCH HI-TRACTION

Stralis X-WAY kombinerar sina avancerade onroad-tekniker med den legendariska chassiramen från IVECOs terränggående fordon, vilka har blivit branschens referenspunkt i fråga om robusthet.

Denna lastbil bemästrar med lätthet de av uppdragen som ska utföras offroad, tack vare utrustning som den nya hydrostatiska drivningen HI-TRACTION som ger extra hydraulisk framhjulsdrift vid behov, något som i besvärlig terräng förbättrar lastbilens stabilitet liksom säkerheten för föraren.

ÖVERLÄGSEN KOMFORT SOM I DE BÄSTA VÄGFORDONEN FÖR FJÄRRTRAFIK

Stralis X-WAYs moduluppbyggnad omfattar även förarhytten, så att kunderna kan välja den hytt som passar bäst för deras användning och den tid som ska spenderas på vägarna: AD (Active Day) kort hytt med lågt tak, AT (Active Time) hytt med sovavdelning med lågt eller medelhögt tak samt för ultimat komfort Hi-Way-hytten med sovavdelning, som tog hem priset Truck of the Year 2013 och som utformats speciellt för långdistanstransporter med föraren i centrum. Chaufförerna upplever samma komfort och säkerhet på de längre vägsträckorna som på de kortare offroad-partierna när last ska hämtas eller lämnas på en byggarbetsplats.

MICHELIN X® WORKS™-DÄCK GER LÅGT RULLMOTSTÅND OCH DÄRMED POTENTIELLA BRÄNSLEBESPARINGAR VID LEVERANSER TILL BYGGARBETSPLATSER

Nya Stralis X-WAY fås med däcken MICHELIN X® WORKS™, vilka tagits fram för leveranser till byggarbetsplatser. Däckstorlekarna 315/80 R 22,5 och 13 R 22,5 för styr- och drivaxlar är däck med lågt rullmotstånd (ECE/R117 C-märkta för rullmotstånd). Jämfört med de tidigare däcken MICHELIN X® WORKS™ XZY (ECE/R117 D-märkta för rullmotstånd) kan transportörer med de nya Michelin X® Works™-däcken minska bränsleförbrukningen utan att behöva ge avkall på andra aspekter så som prestanda, slitstyrka, säkerhet och möjlighet till regummering.

HELT NYA MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™-DÄCK BJUDER PÅ MARKNADENS LÄGSTA BRÄNSLEFÖRBUKNING OCH CO2-UTSLÄPP

Från och med första kvartalet 2018 kommer nya Stralis X-WAY att kunna levereras med helt nya MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™-däck som tagits fram för transportörer som behöver kunna utföra många skiftande uppdrag. De nya däcken levererar marknadens lägsta bränsleförbrukning och CO2-utsläpp utan att kompromissa med andra prestandaaspekter så som slitstyrka, säkerhet och möjligheten till vulkanisering och regummering.

Michelin X® MULTI™ Energy™-däcken ger transportföretagen möjlighet att sänka bränsleförbrukningen med 0,9 liter per 100 km och CO2-emissionerna med 2,4 ton per 100 000 km jämfört med MICHELIN X MULTIWAY 3D.

1 Rullmotståndstest (European Labelling – EU Regulation Grading R15) utfört på 315/70R22.5 MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ Z och MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ D i en jämförelse med de viktigaste konkurrenterna på marknaden.



Källa: Iveco

Tipsa en vn Skriv ut



Urbaniseringen i kombination med ett förändrat klimat har drivit upp efterfrågan på kompetens inom hållbar samhällsbyggnad. 

Här är yrkeshögskoleutbildningarna som leder till jobb

Osäkerheten på arbetsmarknaden är stor. Det senaste året har besked om varsel...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia ska utföra asfaltarbeten i Nacka kommun och i Sollentuna kommun. </span>

Svevia tilldelas fyra asfaltkontrakt i Stockholmsområdet

Under det närmaste året kommer Svevia på uppdrag av kommunerna Nacka, Sollentuna,...

Läs mer
Vattenfall


Stor nedgång för nyregistrerade personbilar i mars

Under mars 2024 nyregistrerades 24 481 personbilar, 21 procent färre än i mars 2023....

Läs mer
Zugol 550
På uppdrag av Holmen Energi ska Svevia utföra grundläggande mark- och anläggningsarbeten för den planerade vindkraftparken Blisterliden i Skellefteå kommun. 

Svevia lägger grunden för vindkraftpark i Skellefteå

På uppdrag av Holmen Energi ska Svevia utföra grundläggande mark- och anlä...

Läs mer
<span>Bilden visar en illustration av hur gång- och cykelbroarna planeras att placeras. Broarna sammanlänkar Norra &Ouml;n med Teg och konstnärligt Campus.</span>

Gång- och cykelbroar tidigareläggs i planarbetet för Norra Ön

Nya gång- och cykelbroar till Norra Ön planeras för att binda ihop de centrala...

Läs mer
<span>Fordonsbranschen skriker efter fordonstekniker - ju duktigare man är på datateknik och el och elektronik, desto mer jobb finns det. </span>

I osäkra tider förblir fordonsverkstäder en säker bransch

Stigande energipriser följt av kriget i Ukraina och den högsta inflationen sedan...

Läs mer
Roadblock 650 

Innovativ betongbarriär förenklar vägprojekt

Benders, en av Nordens största leverantörer av betongprodukter för...

Läs mer


GARO tecknar nordiskt samarbetsavtal med Aneo

GARO tecknade från och med januari 2024 ett avtal med det norska energibolaget Aneo för...

Läs mer
Sensorer mäter trafikrörelser och luftkvalitet i Piteå. 

PiteEnergi installerar sensorer för trafik- och miljömätning i Piteå

I ett samarbetsprojekt med Piteå Kommun tar PiteEnergi nu ett viktigt steg mot att samla in...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Trejon Optimal M1650 STORM 

Flexibel Kedjeröjare med hela 5,4 m räckvidd!

Trejon presenterar stolt en stor nyhet i segmentet kedjeröjare, Trejon Optimal M1650...

Läs mer

Swecon tar ytterligare steg i omställningen på Load Up North

Med mässpremiär för demokörning av den nya eldrivna 23-tons grävmaskinen...

Läs mer
<span>Dark Knight Fortex</span>

Strands Lighting Division presenterar Dark Knight Fortex

Revolutionera din arbetsplats tillsammans med Dark Knight Fortex. Arbetslampan du alltid...

Läs mer
Bild 3: Styrkan, räckvidden och den fina hydrauliken i kombination med takfönster gör Manitou MRT2660 Vision + till en perfekt arbetskamrat för Jompa. Man slås snabbt av hur skicklig Jompa är när man ser honom arbeta med maskinen som här när han lyfter in kök i centrala Stockholm. Det finns inga onödiga rörelser eller snabba ryck, och maskinen är hela tiden i rörelse.

En ny Manitou MRT2660 Vision + gav Jompa arbetsglädjen tillbaka

Har man som Jompa kört maskin i allmänhet, och teleskoplastare i synnerhet, sedan 1997...

Läs mer


OQC90 – Ett nytt fullautomatiskt snabbfäste för stora materialhanteringsmaskiner.

OQC är ett snabbfästessystem för pendelupphängda redskap avsett framför...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se